تاریخ: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۶:۴۰
بازدید: ۳۹
کد خبر: ۳۳۹۲۱۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس اقتصاد کلان مطرح کرد:

پیش‌بینی‌پذیر شدن اقتصاد لازمه جهش تولید همراه با مشارکت مردمی/ مزیت قانون اعلام دستورالعمل‌ها

‌می‌متالز - هادی حق‌شناس، کارشناس اقتصاد کلان اظهار داشت: یکی از الزامات تحقق شعار سال ۱۴۰۳، اجرای قانون اعلام دستورالعمل‌ها، حداقل یک ماه پیش از اجرا و ثبت آنها در سامانه ملی قوانین و مقررات در زمان مقتضی است.

به گزارش می‌متالز، «هادی حق‌شناس» در رابطه با مزیت قانون اعلام دستورالعمل‌ها، حداقل یک ماه پیش از اجرا و ثبت آنها در سامانه ملی قوانین و مقررات در زمان مقتضی، اظهار کرد: یکی از چالش‌های مهم اقتصاد ایران، رفتار دولتمردان و سیاستگذاران است چرا که عملکرد آنها بر اساس سوابق گذشته قابل پیش‌بینی نیست.

وی افزود: دولت‌ها، گا‌ها بی‌آن که تعاملی با بخش خصوصی یا تولیدکنندگان داشته باشند، تصمیماتی را به طور ناگهانی اخذ می‌کنند که به زیان تولیدکنندگان، اقتصاد کشور و آحاد جامعه تمام می‌شود.

آسیب بنگاه‌ها با دستورالعمل‌های خلق‌الساعه

این کارشناس اقتصاد کلان تاکید کرد: طیف وسیعی از بنگاه‌های تولیدی در ابتدای سال بر اساس بخش‌نامه‌های قابل دسترس برنامه‌ریزی‌هایی را برای مدت یک سال انجام می‌دهند و منابع مالی خود را بر اساس آنها بودجه‌بندی می‌کنند در همین راستا اقدامات و تصمیمات خلق‌الساعه مانع از تحقق برنامه‌ها و موجب زیان آنها می‌شود.

حق‌شناس در ادامه گفت: لازمه تحقق شعار «جهش تولید همراه با مشارکت مردم» اجرای دستورالعمل سال ۱۴۰۲ مبنی‌بر اعلام دستورالعمل‌ها حداقل یک ماه پیش از اجرا و ثبت آنها در سامانه ملی قوانین و مقررات در زمان مقتضی است.

وی افزود: قانون مذبور موجب می‌شود تا تولیدکنندگان، سهامداران، تحلیلگران و سرمایه‌گذاران به یک دید کلی در خصوص تصمیمات آینده‌نگرانه دست یابند و اقدامات خود را بر اساس آنها تنطیم کنند.

توسعه بخش تولید با پیش‌بینی‌پذیر شدن اقتصاد

این کارشناس اقتصاد کلان در ادامه تصریح کرد: پیش‌بینی‌پذیر شدن اقتصاد، زنجیره به‌هم پیوسته‌ای از عوامل و مؤلفه‌های متعدد است که از طریق آن بازار‌ها می‌توانند افزون بر رسیدن به ثبات بیشتر، توسعه یابند و بازیگران این بازار‌ها نیز با داشتن چشم‌انداز روشن، با آسودگی وارد بازار شوند و به اهداف سرمایه‌گذاری خود دست یابند.

حق‌شناس با بیان این که سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان حافظ منافع سهامداران به همراه وزارت اقتصاد نقش قابل توجهی را در تصویب قانون اعلام دستورالعمل‌ها حداقل یک ماه پیش از اجرا و ثبت آنها در سامانه ملی قوانین و مقررات در زمان مقتضی داشته است، گفت: انتظار می‌رود تمام دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها در روند تحقق شعار سال نقش چشمگیری را در اجرای امر مذکور داشته باشند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده