تاریخ: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۱۱
بازدید: ۳۷
کد خبر: ۳۳۹۹۵۰
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
روایت بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن تهران

قیمت مسکن درجا زد؛ تورم اجاره داغ شد

‌می‌متالز - بانک مرکزی در گزارش جدید تحولات بازار مسکن تهران، از تداوم رکود مسکن و رشد ۰.۲ میانگین قیمت در ماه نیمه تعطیل فروردین رونمایی کرده؛ اما شاخص اجاره‌بهای مسکن در همین شرایط با افزایش ۲ درصدی مواجه شده است.

به گزارش می‌متالز، گزارش «تحولات معاملات بازار مسکن شهر تهران در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۳» که برگرفته از آمار‌های خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است، توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر شد.

آمار‌های بانک مرکزی حاکی از این است که در فروردین‌ماه سال جاری، تعداد معاملات مسکن شهر تهران به هزار و ۵۰۸ واحد رسیده که ۷۵.۶ درصد کمتر از اسفندماه گذشته و ۱۴.۲ درصد کمتر از فروردین سال قبل است. به واسطه نیمه تعطیلی فروردین، پایین بودن تعداد معاملات مسکن و رکود قیمتی این بازار اتفاق عجیبی نیست؛ اما به همین میزان رشد تورم اجاره در این ماه عجیب به نظر می‌رسد.

در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خریدوفروش مسکن در شهر تهران تغییر چندانی با ماه قبل نداشته و فقط ۰.۲ درصد نسبت به اسفندماه رشد کرده است. طبق اعلام بانک مرکزی، میانگین قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران به ۸۱ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان رسیده که ۲۲.۹ درصد بیشتر از فروردین سال قبل است.

قیمت مسکن درجا زد؛ تورم اجاره داغ شد

حجم معاملات مسکن

بررسی توزیع تعداد واحد‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۳ حاکی از آن است که از مجموع ۱۵۰۸ واحد مسکونی معامله شده، واحد‌های تا ۵ سال ساخت با سهم ۳۰.۱ درصد، بیشترین سه را به خود اختصاص داده‌اند. سهم مذکور در مقایسه با فروردین‌ماه سال قبل حدود ۱.۷ درصد افزایش یافته است.

توزیع تعداد معاملات انجام شده برحسب مناطق مختلف شهر تهران در فروردین‌ماه سا ل ۱۴۰۳ حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم ۱۲.۵ درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قرارداد‌های مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق ۱۰، ۴ و ۲ به ترتیب با سهم‌های ۱۰.۷، ۸.۶ و ۸.۲ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۱۵۰ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان به منطقه یک و کمترین آن معادل ۴۲ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان به منطقه ۱۸ تعلق داشته است.

قیمت مسکن درجا زد؛ تورم اجاره داغ شد

سایر شاخص‌های آماری بازار معاملات مسکن

توزیع فراوانی تعداد واحد‌های مسکونی معامله شده شهر تهران در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که به لحاظ مساحت، واحد‌های مسکونی با سطح زیربنای کمتر از ۸۰ مترمربع، سهمی معادل ۵۷.۷ درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص دادند.

همچنین ۵۹ درصد واحد‌های مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در این ماه معامله شده و ۵۶.۳ درصد از معاملات نیز به واحد‌های مسکونی با ارزش هر واحد کمتر از ۶ میلیارد تومان اختصاص داشته است.

تحولات اجاره‌بهای مسکن

باوجود درجا زدن قیمت مسکن در ماه نیمه تعطیل فرودین، تنور تورم بازار اجاره همچنان داغ مانده و ۱.۸ واحد درصد بیشتر از تورم بازار مسکن قد کشیده است.

طبق اطلاعات بانک مرکزی، بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در فروردین‌ماه نشان‌دهنده رشد ۲ درصدی تورم بازار اجاره در شهر تهران و کل مناطق شهری کشور است که بی‌توجهی به آن می‌تواند فشار‌های مضاعفی در آستانه فصل جابجایی به مستأجران وارد کند.

بر اساس گزارش رسمی بانک مرکزی، رشد نقطه‌به‌نقطه شاخص کرایه مسکن اجاری در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۳ نسبت به ماه مشابه سال قبل در شهر تهران ۴۵.۲ درصد و در کل مناطق شهری ۵۲.۴ درصد است.

منبع: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

عناوین برگزیده