تاریخ: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۷:۲۱
بازدید: ۳۷
کد خبر: ۳۴۰۲۴۵
سرویس خبر : انرژی

تجدیدپذیر‌ها ۳۰ درصد از برق جهان را تولید کردند

‌می‌متالز - سهم برق جهانی از تجدیدپذیر‌ها در سال ۲۰۲۳، به رکورد ۳۰ درصد افزایش یافت و رشد برق بادی و خورشیدی از سوخت‌های فسیلی بسیار فراتر رفت.

به گزارش می‌متالز، اندیشکده انرژی امبر (Ember) در گزارشی با اعلام این آمار، تصریح کرد این روند در سال میلادی جاری، شتاب خواهد گرفت و رشد نیروی پاک، کاملا پاسخگوی رشد تقاضا برای برق خواهد بود و باعث می‌شود تولید برق با استفاده از سوخت‌های فسیلی، ۲ درصد در سال ۲۰۲۴ کاهش پیدا کند و مجموع تولید برق با استفاده از سوخت فسیلی، برای نخستین بار از سال ۲۰۰۰، به کمتر از ۶۰ درصد از تولید برق جهانی برسد.

چین در سال ۲۰۲۳، بیش از نیمی از رشد ظرفیت تولید نیروی خورشیدی و بادی را به خود اختصاص داد و مجموع تولید نیروی خورشیدی جهانی ۲۳.۲ درصد و نیروی بادی، ۹.۸ درصد افزایش یافت.

هر چند تولید برق با استفاده از گاز و زغال سنگ که تا حدودی ناشی از خشکسالی و کاهش تولید برق آبی بود، در سال میلادی گذشته افزایش یافت، اما امبر پیش‌بینی می‌کند این روند امسال پایان پیدا خواهد کرد.

دیو جونز، مدیر بینش جهانی امبر اظهار کرد: کاهش انتشار آلایندگی بخش نیرو اکنون غیرقابل اجتناب است، اما روند کاهش آلایندگی به اینکه بستگی دارد که انقلاب تجدیدپذیرها، با چه سرعتی ادامه پیدا کند.

کاهش استفاده از سوخت فسیلی و آلایندگی در بخش نیرو، برای رسیدن به اهداف اقلیمی جهانی، ضروری شمرده می‌شود. بیش از ۱۰۰ کشور در نشست اقلیمی COP ۲۸ در دوبی که سال گذشته برگزار شد، موافقت کردند ظرفیت انرژی تجدیدپذیر را تا سال ۲۰۳۰، سه برابر کنند.

کارشناسان صنعت می‌گویند مسائل پیرامون اتصالات شبکه و مجوز‌ها برای پروژه‌های جدید، باید حل شود تا این هدف، محقق بشود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، آمار امبر نشان داد رشد تجدیدپذیر‌ها تا حدود زیادی تحت تاثیر مزارع خورشیدی در سال‌های اخیر بوده است. هزینه تولید نیروی خورشیدی با افزایش عرضه تجهیزات خورشیدی در چین با قیمت‌های پایین، کاهش پیدا کرده است.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده