تاریخ: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۱۳
بازدید: ۴۷
کد خبر: ۳۴۰۳۲۰
سرویس خبر : محیط زیست
معاون بهره‌برداری در دومین نشست کمیته حفاظت فنی و بهداشت‌ کار شرکت فولاد مبارکه:

تولید ایمن و رکورد‌های فروردین‌ماه با خلق روز‌های بدون حادثه غرورآفرین است

‌می‌متالز - دومین نشست کمیته حفاظت فنی و بهداشت‌ کار شرکت فولاد مبارکه روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت‌ماه با رویکرد ارتقای فرهنگ ایمنی، تقویت فرهنگ قدردانی و تلاش و جدیت جهت افزایش تولید در سال «جهش تولید با مشارکت مردم» در محل برگزاری همایش‌های مرکز تحقیقات شرکت برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، با توجه به اهمیت موضوع ایمنی، در این جلسه معاونان بهره‌برداری و سرمایه‌های انسانی و سازماندهی، مدیران ارشد تولید و خدمات فنی و پشتیبانی، مشاور مدیرعامل در حوزه سرمایه‌های انسانی و مسوولیت‌های اجتماعی، مدیر بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌ زیست، مدیران و رؤسای نواحی بهره‌برداری و پشتیبانی، رئیس ایمنی، بهداشت حرفه‌ای و آتش‌نشانی، کارشناسان، مشاوران و تکنسین‌های ایمنی و بهداشت حرفه‌ای و بازرسان ایمنی مرکز حضور داشتند.

معاون بهره‌برداری شرکت در این نشست، ضمن تشکر از اقدامات صورت‌گرفته در حوزه ارتقای ایمنی شرکت و گزارش‌های ارائه‌شده در جلسه کمیته حفاظت فنی و بهداشت‌ کار، در بیاناتی به اهمیت مقوله ایمنی از نگاه مدیریت عالی شرکت پرداخت و بر اهمیت رشد و تعالی فرهنگ ایمنی کارکنان، تقویت فرهنگ ایمنی کارکنان، تلاش ایمن برای افزایش کیفیت و کمیت تولید و لزوم دست‌یابی به نتایج و شاخص‌های برتر در حوزه ایمنی تأکید کرد.

غلامرضا سلیمی در ادامه به اهمیت و جایگاه ویژه پیمانکاران در دست‌یابی به اهداف ایمنی سازمان اشاره کرد و ایجاد یک رویه و نگاه سیستمی به فعالیت‌های پیمانکاران شرکت در حوزه ایمنی را خواستار شد.

وی در همین زمینه، ترویج فرهنگ آموزش و یادگیری، انتقال تجربه کارکنان امانی به پیمانکاران، ارتقای روند فعالیت‌های این بخش و سیستماتیک ساختن فرآیند‌های کاری و ایمنی نزد همکاران پیمانکار هم‌راستا با کارکنان بهره‌برداری را مورد تأکید قرار داد.

معاون بهره‌برداری از تحول در نگاه کارکنان به مقوله ایمنی و نگاه تحولی در انجام همین فعالیت‌های تکراری به‌عنوان عنصری ارزشمند در جهش تولید و افزایش بهره‌وری یاد کرد.

وی در ادامه، ضمن تأکید به اهمیت نوآوری در انجام فعالیت‌های سازمان در مسیر بهبود نتایج ایمنی اظهار کرد: اگر نوآوری با مدیریت تغییر (MOC) و مدیریت ریسک همراه نباشد، شاهد حوادث جبران‌ناپذیری خواهیم بود؛ به‌ویژه اینکه تجربه به ما ثابت کرده نوآوری بی‌هدف نمی‌تواند سودمند باشد.

به گفته سلیمی، فولاد مبارکه همواره طلایه‌دار نوآوری و خلاقیت در میان سایر صنایع کشور بوده است؛ اما نباید فراموش کرد که این خلاقیت باید همواره در جهت بهبود شرایط محیط کار و افزایش بهره‌وری باشد و ریسک جدید به شرکت تحمیل نکند. در این خصوص، لازمه انجام تغییرات، توجه به مقوله مدیریت تغییر و مدیریت ریسک است.

وی خاطرنشان کرد: تولید ایمن و رکورد‌های حاصل‌شده در فروردین‌ماه با خلق روز‌های بدون حادثه (FR=۰-SR=۰) و دست‌یابی به این سطح کیفیت و کمیت در فضایی ایمن بسیار غرورآفرین و نشانه بلوغ فکری و عملکردی کارکنان فولاد مبارکه و پیمانکاران در قسمت‌های مختلف است.

معاون بهره‌برداری عمل به تصمیمات اتخاذشده در کمیته ارتقای ایمنی و انجام طرح‌های واکنش سریع در شرایط اضطراری را لازم دانست و گفت: نواحی بهره‌برداری، پشتیبانی و اجرای پروژه‌های توسعه باید به این مهم توجه کافی داشته باشند و اقدامات مقتضی جهت افزایش میزان آمادگی، مقابله و بازتوانی در شرایط اضطراری فرآیند‌های خط تولید را عملیاتی کنند؛ ضمن اینکه گزارش انجام اقدامات کنترلی، پیشگیرانه و اصلاحی باید به‌صورت هفتگی به واحد HSE ارسال شود.

وی ضمن اشاره به اهمیت افزایش میزان آمادگی برای مقابله با شرایط اضطراری ممانعت از رفتار‌های شتاب‌زده و بدون برنامه‌ریزی که از آن به‌عنوان «مدیریت زلزله‌ای» یاد می‌شود و همچنین مراقبت از کارکنان و تجهیزات حیاتی خط تولید را خواستار شد.

وی بر اهمیت حضور منسجم و مؤثر مدیران و رؤسا در جلسات ارتقای ایمنی و عملیاتی کردن راهبرد‌های ارائه‌شده در این جلسات نیز تأکید کرد.

معاون بهره‌برداری در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: سه اصل اساسی، تقویت حس مسوولیت‌پذیری برای انجام فعالیت‌ها، تمرکز بر نظم و انضباط کارگاهی و نهادینه شدن رفتار ایمن نزد کارکنان را از اصول اولیه موفقیت در ایمنی هر سازمان برشمرد و خواستار کنترل، نظارت مؤثر و حضور مستمر مدیران و رؤسا برای مدیریت و بهبود شرایط محیط کارکنان شد.

ارتقای فرهنگ ایمنی کارکنان پیمانکار به‌عنوان شرکای سازمان؛ از اولویت‌های فولاد مبارکه

در ادامه این جلسه، مدیر بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌ زیست شرکت فولاد مبارکه (HSE) در گزارشی به اهمیت مدیریت فعالیت‌های پیمانکاران با الگوبرداری از شرکت‌های موفق انجمن جهانی تولیدکنندگان فولاد پرداخت و رفع مشکلات ایمنی پیمانکاران را شاه‌کلید ارتقای رفتار و عملکرد ایمن این همکاران توصیف و تصریح کرد: برای بقا در بازار‌های جهانی و امکان رقابت با سایر رقبا ناگزیریم نتایج شاخص‌های عملکرد ایمنی پیمانکاران شرکت را با الگوبرداری از انجمن جهانی تولیدکنندگان فولاد بهبود بخشیم.

حسین مدرسی‌فر ضمن اشاره با این نکته که مدیریت شبه‌حوادث و حوادث پیمانکاران و سیستمی ساختن فعالیت آن‌ها در بهبود نتایج بسیار سودمند خواهد بود، خواستار همکاری جمعی در این زمینه شد و اضافه کرد: باید ساختار سیستماتیک برای کنترل مؤثر فعالیت‌های ایمنی پیمانکاران ایجاد شود و حوادث در حوزه پیمانکاران به‌صورت سیستمی ثبت گردد تا آنالیز و ردیابی مؤثری بر آن‌ها انجام شود.

وی ارتقای فرهنگ ایمنی کارکنان پیمانکار به‌عنوان شرکای سازمان را از اولویت‌های فولاد مبارکه برشمرد و بر تلاش همه‌جانبه جهت دست یافتن به این مهم از طریق برگزاری جلسات منظم با پیمانکاران برای ایجاد تعامل در سایت و تقویت فرهنگ ایمنی، ارزیابی فرهنگ و بهینه کاوی آن، مربی‌گری و حمایت کارکنان پیمانکاران از نظر ایمنی و سیستماتیک ساختن فرآیند‌های این بخش تأکید کرد.

مدیر بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌ زیست فولاد مبارکه، در خاتمه سخنان خود، ایجاد استراتژی ارتباطی روشن، طراحی سیستم ارزیابی عملکرد، ایجاد فرآیند ارزیابی ریسک، تهیه فهرست پیمانکاران دارای صلاحیت، دنبال نمودن دستورالعمل‌های استاندارد شفاف، استقرار سیستمی برای برخورد با تخلفات، مدیریت پیمانکاران فرعی، ارتقای فرهنگ ایمنی، یکپارچگی با فرآیند‌های داخلی مدیریت کسب‌وکار و ارزیابی دقیق پیمانکاران را از عناصر مدیریت پیمانکاران در کلاس جهانی برشمرد.

منبع: فولاد مبارکه اصفهان

عناوین برگزیده