تاریخ: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۲:۵۹
بازدید: ۵۰
کد خبر: ۳۴۰۹۴۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مالیاتی که می‌دهیم کجا خرج می‌شود؟

‌می‌متالز - مالیات بر ارزش‌افزوده یکی از جدیدترین انواع پایه‌های مالیاتی است که به‌عنوان مالیاتی غیرمستقیم بر مصرف کالا‌ها و خدمات اعمال می‌شود.

به گزارش می‌متالز، مالیات بر ارزش‌افزوده یکی از جدیدترین انواع پایه‌های مالیاتی است که به‌عنوان مالیاتی غیرمستقیم بر مصرف کالا‌ها و خدمات اعمال می‌شود. این نوع مالیات با کم‌ترین میزان آسیب و تبعات اقتصادی، ابزاری مؤثر در جهت تصحیح الگوی مصرف در جامعه و تنظیم قیمت‌ها شناخته می‌شود. مالیات بر ارزش‌افزوده یا مالیات بر مصرف، در دنیا از مقبولیت خاصی برخوردار است و در بیش از ۲۰۰ کشور جهان، وضع و اجرا می‌شود.

دانستن نحوه مصرف و هزینه‌کرد درآمد‌های حاصل از وصول مالیات بر ارزش‌افزوده می‌تواند بهترین انگیزه برای پرداخت آن محسوب شود. به‌عبارت‌دیگر، آگاهی از نحوه هزینه‌کرد این‌گونه درآمدها، افزایش اعتماد مردم به دولت‌ها و همراهی بیشتر آنان در توسعه و آبادانی کشور را در پی داشته و در نهایت، مشارکت بیشتر مردم در امر سازندگی را به دنبال دارد. از این رو، مسوولان مالیاتی هم تلاش می‌کنند تا درباره این مساله که مالیات‌های اخذشده در چه بخش‌هایی هزینه می‌شود شفاف‌سازی کاملی انجام دهند تا مردم با آگاهی و شناخت از وضعیت اقتصادی کشور و با تعهد بیشتر با دولت تعامل و همکاری نموده و به وظایف و تکالیف اقتصادی خود عمل نمایند.

نحوه مصرف درآمد‌های حاصل از مالیات بر ارزش‌افزوده

براساس ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، یک نهم از مالیات‌ها و عوارض وصولی به عنوان مالیات سلامت به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و باقی‌مانده، به نسبت مساوی به درآمد عمومی کشور و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تخصیص می‌یابد. بدین صورت که سهم درآمد عمومی به عنوان مالیات به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود و سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به عنوان عوارض به حساب تمرکز وجوه اداره کل امور مالیاتی استان و حساب تمرکز وجوه وزارت کشور واریز می‌شوند.

درآمد‌های حاصل از مالیات بر ارزش افزوده در شهر‌ها و روستا‌ها به شهرداری‌ها و دهیاری‌های همان مناطق تعلق‌گرفته و صرف آبادانی و توسعه آنها می‌شود و در حوزه‌هایی همچون بهبود کیفیت حمل‌ونقل عمومی، راه‌سازی، جاده‌سازی و تعمیر معابر، ایجاد فضای سبز، ایجاد اماکن تفریحی ازجمله پارک‌ها و حفظ و نگهداری آنها مورداستفاده قرار می‌گیرد.

یک درصد از ۹ درصد درآمد‌های حاصل از مالیات بر ارزش افزوده به حوزه سلامت و ارائه خدمات درمانی به شهروندان اختصاص دارد و این امر تحول در نظام سلامت را سرعت بیشتری بخشیده است که با کاهش بسیاری از هزینه‌های درمانی، یاری بخش بیماران و مددجویان شده است. دولت با بهره‌گیری از درآمد‌های مالیاتی به ارائه خدمات وسیعی در حوزه سلامت، بهداشت و درمان از جمله ساخت و بازسازی و تجهیز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و بسیاری پروژه‌های دیگر جهت تأمین رفاه و آسایش شهروندان مبادرت می‌ورزد.

همچنین ۲۷ صدم درصد از کل ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده به توسعه ورزش مدارس، ورزش همگانی، ورزش روستایی و عشایری، ورزش بانوان و ایجاد، تکمیل و بازسازی زیرساخت‌های ورزشی به ویژه در حوزه معلولان و جانبازان اختصاص دارد.

در این خصوص محمدهادی سبحانیان، رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور با یادآوری نقش عوارض مالیات بر ارزش‌افزوده پرداختی به شهرداری‌ها و دهیاری‌های سراسر کشور در عمران و آبادانی شهر‌ها و روستا‌های سراسر کشور‌می‌گوید: باید به مردم بگوییم که مالیات پرداختی آنها مستقیم به زندگی و شهر‌ها و روستا‌های محل زندگی آنها برمی‌گردد و موجب رونق عمران و آبادانی، بهبود بهداشت، امنیت و رفاه جامعه می‌شود تا مردم با فراغ بال و اطمینان خاطر بیشتر نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام کنند.

آمار تخصیص درآمد‌های حاصل از مالیات بر ارزش‌افزوده

براساس جدیدترین آمار سازمان امور مالیاتی کشور از ابتدای فروردین تا بهمن ۱۴۰۲ جمعاً به مبلغ ۲ میلیون و ۸۶۶ هزار میلیارد ریال مالیات بر ارزش افزوده وصول شده است که از این میزان بیش از یک میلیون و ۲۰۶ هزار میلیارد ریال به حساب شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، فرمانداری‌ها و ادارات کل امور عشایر سراسر کشور واریز شده است که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته ۲۴ درصد رشد داشته است.

همچنین درآمد‌های حاصل از مالیات بر ارزش‌افزوده واریزشده به حساب شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، فرمانداری‌ها و ادارات کل امور عشایر از ابتدای اجرای قانون مالیات بر ارزش‌افزوده تا آبان‌ماه ۱۴۰۲ بیش از ۳ میلیون و ۱۸۴ هزار میلیارد ریال برآورد شده است که از این میزان حدود ۸۹۶ هزار میلیارد ریال آن مربوط به سال ۱۴۰۱ است.

مالیاتی که می‌دهیم کجا خرج می‌شود؟

همچنین در یازده‌ماهه سال جاری جمعاً به مبلغ ۳۴۵ هزار میلیارد ریال به حساب بخش سلامت و درمان واریز شده است که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته ۳۱ درصد رشد داشته است. مالیات قابل تخصیص به بخش سلامت (وزارت بهداشت و درمان) نیز از ابتدای اجرای قانون مالیات بر ارزش‌افزوده (از سال ۱۳۹۶) تا آبان‌ماه ۱۴۰۲ بیش از یک میلیون و ۱۳۸ هزار میلیارد ریال برآورد شده است که از این میزان حدود ۲۸۹ هزار میلیارد ریال آن مربوط به سال ۱۴۰۱ است.

مالیاتی که می‌دهیم کجا خرج می‌شود؟

در راستای قانون برنامه ششم توسعه، میزان مالیات سهم توسعه ورزش‌های همگانی بابت سهم ۲۷ صدم درصدی ورزش همگانی منظور شده است که این میزان از ابتدای اجرای قانون مالیات بر ارزش‌افزوده (از سال ۱۳۹۶) لغایت خردادماه ۱۴۰۲ حدود ۲۴۷ هزار میلیارد ریال برآورد شده که از این میزان حدود ۷۰ هزار میلیارد ریال آن مربوط به سال ۱۴۰۱ و حدود ۴۱ هزار میلیارد ریال آن مربوط به هشت‌ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ است.

مالیاتی که می‌دهیم کجا خرج می‌شود؟

برقراری عدالت اجتماعی، دستیابی به رفاه و امنیتی پایدار و توسعه اقتصادی کشور در پیوند تنگاتنگ با همیاری و مشارکت مردم به‌ویژه فعالان اقتصادی است، چرا که درآمد‌های حاصل از مالیات‌های پرداختی در قالب ارائه خدمات اجتماعی و رفاهی در اشکال مختلف مجدداً به مردم بازمی‌گردد. به همین جهت، آگاهی اقشار مختلف جامعه از نحوه مصرف درآمد‌های حاصل از مالیات می‌تواند عاملی جهت تشویق آنان به‌منظور ادای تکالیف مالیاتی خود باشد.

منبع: خبرگزاری مهر

عناوین برگزیده