تاریخ: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۵۱
بازدید: ۶۰
کد خبر: ۳۴۱۱۲۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

وضعیت بازار مس در فصل نخست ۲۰۲۴

‌می‌متالز - فصل نخست سال ۲۰۲۴ شاهد افزایش قیمت‌های مس بودیم، زیرا عرضه کنسانتره محدود شد و کارخانه‌های ذوب چین، تولید را کاهش دادند. قیمت مس در بورس فلزات لندن (LME) طی سه ماهه نخست سال به دلیل کاهش عرضه و افزایش تقاضا ناشی از پروسه‌گذار انرژی با روند صعودی مواجه شد.

به گزارش می‌متالز، اگرچه قیمت مس پس از کاهش تا سطح ۷۸۰۰ دلار در پاییز ۲۰۲۳ با آغاز سال ۲۰۲۴ به محدوده‌های بالاتر نقل مکان کرد، اما افزایش عرضه سبب شد تا معاملات فلز سرخ در محدوده ۸۰۰۰ تا ۸۵۰۰ دلار تا اواسط مارس حفظ شود. از آن زمان به بعد، قیمت مس رشد قابل توجهی داشت و در ۱۸ مارس به بالاترین سطح سه ماهه اول (۸۹۷۳ دلار) رسید. با افزایش نوسان‌های بازار، روند صعودی قیمت‌ها تداوم یافت و حتی در ماه آوریل به بیش از ۱۰ هزار دلار هم رسید.

عملکرد قیمت مس در سه ماهه اول ۲۰۲۴ چگونه بود؟

در آغاز سال ۲۰۲۴، تحلیلگران انتظار داشتند که قیمت مس در دامنه محدودی در نوسان باشد. به عبارت دیگر مازاد مس حتی با وجود کاهش عرضه به دلیل تعطیلی معدن پاناما و اخبار مربوط به کاهش راهنمای تولید برخی شرکت‌ها در سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی شده بود و انتظار نمی‌رفت که کسری‌های قابل توجه تا سال ۲۰۲۵ خودنمایی کند.

«کارن نورتون» مشاور مستقل حوزه معادن و فلزات پیش‌تر به شبکه خبری اینوستینگ نیوز (INN) گفته بود: با توجه به اینکه بازار متعادل‌تر به نظر می‌رسد، احتمالا نوسانات گسترده‌تر و حساسیت قیمت مس در مواجهه با انتشار اخبار مهمی که بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بروز خواهد کرد.

وضعیت بازار مس در فصل نخست ۲۰۲۴

افزایش قیمت مس در ماه مارس زمانی اتفاق افتاد که بازار تاثیر تعطیلی معدن پاناما متعلق به شرکت «فرست کوآنتوم» و همچنین کاهش دستورالعمل‌های آنگلو امریکن و کاهش مداوم در معدن Chuquicamata شیلی را احساس کرد.

کارخانه‌های برتر ذوب چین اواسط ماه مارس، اعلام کردند که برای کاهش تولید با یکدیگر همکاری کنند. محدودیت عرضه آن‌ها را مجبور به کاهش هزینه‌های تصفیه و پالایش (TC/RCs) کرد و بر سودآوری آن‌ها تاثیر گذاشت.

«جو مازومدار» سردبیر Exploration Insights ابتدای آوریل امسال در ایمیلی که به INN ارسال کرد با اشاره به اینکه تعادل بازار کنسانتره در سقوط هزینه‌های تصفیه و پالایش منعکس می‌شود، گفت: کارخانه‌های چینی برای اطمینان از سودآوری مجموعه‌های داخلی ذوب، تصمیم گرفتند تولید را کاهش دهند، کار‌های تعمیر و نگهداری را به پیش ببرند یا توسعه بیشتر را به تاخیر بیاندازند.»

وی افزود: کاهش ظرفیت کارخانه‌های ذوب باعث ایجاد فشار بر موجودی ذخایر تصفیه شده و نزدیک شدن مس به وضعیت کسری زودتر از حد انتظار می‌شود.

این وضعیت در عرضه سبب افزایش قابل توجه قیمت فلز در نیمه پایانی مارس و ادامه آن تا آوریل شد. در حالی که این موضوع خبر خوبی برای تولیدکنندگان مس است، زیرا قیمت‌های بالا و TC/RC پایین باعث بهبود حاشیه سود می‌شود، مازومدار معتقد است، قیمت باید بالا بماند تا تاثیر واقعی بر سرمایه‌گذاری در صنعت داشته باشد. او گفت: شرکت‌ها ممکن است به دوره طولانی‌تری از افزایش قیمت‌ها نیاز داشته باشند تا آن‌ها را برای ایجاد و ساخت پروژه‌های جدید تشویق کند.

فرست کوانتوم تسلیم نمی‌شود

رویدادی که به تازگی بیشترین تاثیر را بر عرضه مس داشته، تعطیلی معدن بزرگ مس پاناما در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ بوده است. این معدن با تولید سالانه ۳۳۰ هزار تن مس، یک درصد از تولید جهانی را تشکیل می‌دهد و این رقم قابل توجهی برای صنعتی است که با افزایش تقاضا و کمبود عرضه دست و پنجه نرم می‌کند.

معدن مس Cobre در پاناما طی سال به یک موضوع بحث برانگیز تبدیل شد، زیرا شرکت فرست کوآنتوم (بهره‌بردار معدن) و دولت پاناما در مورد قراردادی مربوط به سال ۱۹۹۷ مذاکره کردند. دولت پاناما در اکتبر ۲۰۲۳ قرارداد جدیدی را تصویب کرد که حداقل ۳۷۵ میلیون دلار در سال دریافت کند و در مقابل فرست کوانتوم تضمین ۲۰ ساله برای ادامه فعالیت در معدن داشته باشد. با این وجود، احساسات عمومی پس از این مصوبه جریحه دار و همین مساله منجر به اعتراض‌های گسترده در این کشور شد. این معامله سرانجام توسط دادگاه عالی لغو شد و رئیس جمهور پاناما دستور تعطیلی معدن را صادر کرد.

فرست کوانتوم در دسامبر ۲۰۲۳ اعلام کرد که روند دادرسی بین المللی را برای به چالش کشیدن حکم دادگاه عالی پاناما آغاز کرده، اما هنوز زمانی برای آغاز مذاکرات تعیین نشده است. با توجه به برگزاری انتخابات پاناما در ماه می، فرست کوآنتوم به امید انجام معامله‌ای بهتر قصد مذاکرات با دولت آینده را دارد. از آنجا که رئیس جمهور فعلی در انتخابات شرکت نمی‌کند، فرست کوآنتوم گفته که قصد همکاری با فرد منتخب را دارد تا معدن دوباره راه‌اندازی و از انجام دادرسی اجتناب شود. معدن مس Cobre حدود ۵ درصد از تولید ناخالص داخلی پاناما را تشکیل می‌دهد و حدود ۴۰ هزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم در آن فعالیت دارند.

دولت‌ها وضعیت بحرانی مس را به رسمیت می‌شناسند

دولت ایالات متحده در سال ۲۰۲۲، برنامه مشارکت امنیت منابع معدنی (MSP) را ایجاد کرد که هم اکنون از ۱۴ کشور از جمله ایالات متحده، کانادا، استرالیا، استونی، ژاپن، کره جنوبی و سوئد و همچنین اتحادیه اروپا تشکیل شده است. از جمله اهداف آن، پیشبرد پروژه‌های مواد معدنی حیاتی است که استاندارد‌های ESG (محیط زیست، جامعه و حاکمیت) را رعایت می‌کنند.

برنامه MSP در فوریه امسال از امضای یادداشت تفاهم بین شرکت معدنی دولتی جمهوری دموکراتیک کنگو و سازمان فلزات و امنیت انرژی ژاپن خبر داد. این قرارداد چارچوبی برای هماهنگی و همکاری این دو در زمینه اکتشاف، توسعه و تولید مواد معدنی در «کریدور لوبیتو» ایجاد می‌کند، جایی که شرکت معدنی کنگو بر تولید ۱.۵ میلیون تن کاتد مس نظارت می‌کند.

MSP در ماه مارس امسال، در حاشیه کنوانسیون انجمن کاوشگران و توسعه دهندگان کانادا، نشستی را برای بحث در مورد مسائل مربوط به امنیت مواد معدنی با تمرکز بر تقویت عرضه کالا‌هایی که برای پروسه گذار انرژی حیاتی هستند، از جمله مس برگزار کرد.

این گروه در این نشست، تایید کرد که روی ۲۳ پروژه کار می‌کند که گستره‌ای از مواد معدنی حیاتی برای پروسه گذار انرژی از جمله مس را پوشش می‌دهد. ۱۶ مورد از این پروژه‌ها شامل استخراج معادن بالادستی و استخراج مواد معدنی است، در حالی که هفت پروژه حول محور پردازش میانی و هفت پروژه دیگر بر بازیافت و بازیابی تمرکز دارند. از نظر مکانی، شش مورد در قاره آمریکا، پنج مورد در اروپا، ۱۳ مورد در آفریقا و سه مورد در منطقه آسیا- اقیانوسیه قرار دارند.

این کار‌ها در بحبوحه افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی بین ایالات متحده و چین بر سر موضوعات کلیدی از جمله افزایش روزافزون دارایی‌های معدنی در آفریقا انجام می‌شود. جنگ روسیه و اوکراین نیز چشم انداز دشواری را ایجاد کرده است.

با این حال، هم اکنون که دولت‌های بیشتری مس را به عنوان یک ماده معدنی حیاتی می‌شناسند، این امیدواری وجود دارد که تنگنا‌ها در عرضه کاهش یابد و پروژه‌های جدید پیشرفت کنند.

به طور کلی، چشم‌اندازی در حال پیدایش است که می‌تواند به سود سرمایه‌گذارانی تمام شود که به دنبال نقش‌های بلندمدت در این صنعت هستند؛ صنعتی که در سال‌های آینده با محدودیت‌های شدید عرضه مواجه خواهد شد.

منبع: شرکت سرمایه‌گذاری آتیه اندیشان مس

منبع: کالاخبر

عناوین برگزیده