تاریخ: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۲۵
بازدید: ۴۱
کد خبر: ۳۴۱۱۹۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

افزایش ۶ درصدی صادرات جهانی سنگ آهن در سه ماهه ۲۰۲۴

‌می‌متالز - صادرات جهانی سنگ آهن در ژانویه تا مارس ۲۰۲۴ با ۶ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ به ۳۷۶ میلیون تن رسید.

به گزارش می‌متالز، طبق جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی مرکز GMK صادرات جهانی سنگ آهن در ژانویه تا مارس ۲۰۲۴ با ۶ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ به ۳۷۶ میلیون تن رسید.

در این گزارش آمده است: در مدت نامبرده پنج صادرکننده بزرگ ۳۳۲ میلیون تن صادرات در مقابل ۳۱۸ میلیون تن در سال گذشته داشتند. در واقع طبق داده‌های آماری این گزارش، در سه ماهه ۲۰۲۴ استرالیا با صادراتی به میزان ۲۰۳ میلیون تن در رتبه اول قرار گرفت و برزیل با صادرات ۸۴ میلیون تن در رتبه دوم دنیا قرار گرفت و پس از آن نیز آفریقای جنوبی صادراتی ۱۶ میلیون تنی رقم زد و در رتبه سوم صادرات قرار دارد.

هند، کانادا و اوکراین در جایگاه چهارم تا ششم صادرات سنگ آهن

در این گزارش همچنین آمده است: هند نیز صادراتی به میزان ۱۵ میلیون تن و کانادا با رقم زدن صادراتی به میزان ۱۳ میلیون تن در رده چهارم و پنجم دنیا قرار دارد. به این ترتیب استرالیا، برزیل، آفریقای جنوبی، هند و کانادا به عنوان ۵ صادر کننده برتر در سه ماهه سال جای میلادی در مجموع ۳۳۲ میلیون تن سنگ آهن راهی بازار‌های صادراتی کردند.

از سوی دیگر کشور اوکراین در رتبه بندی صادرکنندگان سنگ آهن جهانی در ژانویه تا مارس ۲۰۲۴ با ۹ میلیون تن (+ ۱۴۳ درصد سالانه) در رتبه ششم قرار گرفت. افزایش صادرات سنگ آهن توسط شرکت‌های معدنی اوکراین با بازگشایی بخشی از صادرات دریایی تسهیل شد.

مرکز GMK کارشناسان معتقدند در کوتاه مدت، صادرات سنگ آهن جهانی همچنان بالا خواهد ماند، زیرا شرکت‌های بزرگ جهانی پیش بینی تولید خود را حفظ می‌کنند

به گفته کارشناسان، افزایش صادرات جهانی سنگ آهن منعکس کننده افزایش واردات مواد خام چین با رشد ۶ درصدی در سال به ۳۱۰ میلیون تن است. این امر با افزایش ۱.۶ درصدی تولید فولاد توسط فولادسازان چینی در ژانویه تا فوریه تسهیل شد. در همان زمان، واردات با کاهش قیمت سنگ آهن حمایت شد از ۱۳۵ دلار در هر تن در ابتدای سال به ۱۱۰ دلار در هر تن در ماه مارس رسید. علاوه بر این، افزایش تولید و فروش از برزیل و هند عامل مهمی در بهبود تجارت سنگ آهن است.

همچنین کارشناسان معتقدند در کوتاه مدت، صادرات سنگ آهن جهانی همچنان بالا خواهد ماند، زیرا شرکت‌های بزرگ جهانی پیش بینی تولید خود را حفظ می‌کنند. صادرات از هند نیز احتمالاً افزایش خواهد یافت. با این حال، افزایش ذخایر در بنادر چین نگران کننده است آنها به بالاترین میزان در دو سال گذشته یعنی ۱۴۵ میلیون تن رسیده اند.

همانطور که مرکز GMK قبلاً گزارش داده بود، در ژانویه تا مارس ۲۰۲۴، تولید جهانی فولاد با ۰.۵ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ به ۴۶۹.۱ میلیون تن رسید. در منطقه CIS و اوکراین، این رقم با ۱.۶ درصد افزایش در سال به ۲۱.۸ میلیون تن رسید. به ویژه، اوکراین تولید فولاد را ۳۶.۶ درصد در سال در طول ۳ ماه افزایش داد و به ۱.۶۹ میلیون تن رساند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده