تاریخ: ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۲۲
بازدید: ۷۲
کد خبر: ۳۴۱۴۴۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مشکل اصلی وزارت صنعت در فروش سهام ایران خودرو و سایپا!

‌می‌متالز - کارشناس صنعت خودرو، مشکل اصلی وزارت صنعت در خصوصی‌سازی و فروش سهام ایران خودرو و سایپا را نداشتن هدف دانست و گفت: اهلیت خریداران بهانه است!

به گزارش می‌متالز، امیرحسن کاکایی در خصوص تاکید چندباره عباس علی‌آبادی وزیر صنعت بر اهلیت خریداران سهام ایران خودرو و سایپا، اعلام کرد: اصطلاح منافع یا صلاح مردم رایج و شایع شده و همه مقامات مسوول و نمایندگان مجلس هر قانونی وضع و یا هر سیاستی اجرا می‌کنند از این عبارت نام می‌برند، اما وقتی پای تعریف صلاح و معیار‌های کمی به میان می‌آید هیچ حرفی برای گفتن ندارند.

مشکل اصلی وزارت صنعت در خصوصی‌سازی شرکت‌های ایران خودرو و سایپا، نبودن آدم اهل نیست بلکه مشکل، ندانستن هدف است. در سیاست‌گذاری خصوصی‌سازی باید روشن شود خواستار چه بوده و داده‌های کمی به این منظور تهیه شود. دولت نمی‌داند چه کاری در این زمینه باید انجام دهد و بهانه اهلیت را می‌آورد در حالی که اهلیت بستگی به هدف دارد. چون هدفی نیست پس خصوصی‌سازی هم اجرا نمی‌شود.

کسی اهلیت دارد که تجربه، سرمایه و برنامه لازم را داشته باشد. لزوم برخورداری از سرمایه از آن جهت اهمیت دارد که تولیدکننده بخش خصوصی که با سرمایه شخصی تولید را پیش می‌برد نسبت به مدیر دولتی که کارکرد مجموعه در درآمد اثر ندارد تصمیمات سنجیده‌تری می‌گیرد و در ارتقای بهره‌وری می‌کوشد.

وزیر صنعت اخیرا در کنار واژه اهلیت از صلاحیت هم استفاده می‌کند در حالی که کارآفرینان سرمایه‌دار جا‌هایی قانون را دور می‌زنند تا کسب‌وکار را پیش ببرند به همین دلیل صلاحیت امری نسبی است و اگر قرار باشد برای خصوصی‌سازی زندگی افراد را زیر و رو کرد نتیجه‌ای نخواهد داشت مگر اینکه امر را به شخص دارای تجربه، سرمایه و برنامه واگذار و برای این واگذاری ریسک کرد. 

آنچه شدت خطا را در این ریسک کاهش می‌دهد آگاهی از میزان انتظار این واگذاری‌ها است. مشکل اصلی در خصوصی‌سازی از سوی دولتی‌ها است نه بخش خصوصی. به نظر می‌رسد کسی که می‌خواهد این واگذاری را انجام بدهد بیشتر باید اهلیت داشته باشد. دولتی‌ها نمی‌خواهند زیر بار قانون تجارت بروند.

در قانون تجارت مدیرعامل و هیات مدیره حق زیان رساندن به بنگاه اقتصادی و سهامداران را ندارند در حالی که ۶ سال است خودروسازان بزرگ به دستور دولت زیان ایجاد می‌کنند؛ بنابراین دولت‌ها در پس به عقب‌انداختن‌ها پاسخگوی عملکرد نیستند. نمونه دیگر قیمت‌گذاری خودرو‌ها است. از پیش از عید قرار بود قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا مشخص شود که هنوز نشده است.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده