تاریخ: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۱۲
بازدید: ۱۲۸
کد خبر: ۳۴۹۵۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

راه‌اندازی ساز و کار مالی جدید بین ایران و ترکیه

می متالز - ایران و ترکیه در سایه جنگ اقتصادی آمریکا (تحریم) امروز بیش از هر زمان دیگری به سوی همگرایی اقتصادی و سیاسی گام بر می دارند و درصدد اجرای یک ساز و کار مالی مشخص هستند راه اندازی این سازو کار تجاری خارجی بین دو کشور شبیه به اینستکس برای مبادلات بین آنها فارغ از بحث تحریم ها در یک فضای استاندارد می تواند به توسعه همکاری های تهران و آنکارا کمک کند.
راه‌اندازی ساز و کار مالی جدید بین ایران و ترکیه

به گزارش می متالز، ایران و ترکیه با هدف گذاری 30 میلیارد دلاری روابط اقتصادی، روابط تجاری گسترده ای با هم دارند که با توجه به معاملات نفت و گاز پیش بینی می شود، این هدف گذاری، قابل تحقق باشد.
هر چند که حجم روابط اقتصادی دو کشور اکنون خیلی کمتر از رقم تعیین شده است، ولی دو طرف عزم خود را برای توسعه مناسبات و دستیابی به این هدف جزم کرده اند.
باید پذیرفت که سطح تعاملات اقتصادی و تجاری ایران و ترکیه در مقایسه با ظرفیت های موجود نیازمند تلاش و فعالیت بیش از پیش است و دو کشور علاوه بر اشتراکات فرهنگی و تاریخی در سازمان‌های منطقه‌ای از جمله اکو ، دی 8 و OIC عضو هستند که این موضوع با بهره‌برداری از ظرفیت های دو کشور، به تقویت هر چه بیشتر روابط ایران و ترکیه کمک می کند.
«عبدالناصر همتی» رئیس بانک مرکزی ایران هفته گذشته پس از دیدار با سفرای کشورهای سوئیس و ترکیه در اینستاگرام درباره این دیدارها نوشت : سفیر سوئیس بر آمادگی کشورش برای گشایش مجدد کانال بانکی بین دو کشور تأکید کرد. به ایشان گفتم راه‌اندازی کانال بانکی بین دو کشور برای توسعه برای توسعه کشور بین دو کشور بعد از چند سال وقفه موردحمایت ما هست و باید بدون توجه به فشارهای امریکا براساس منافع دو کشور همکاری‌های تجاری و پولی را گسترش بدهیم.
وی افزود: در دیدار با سفیر ترکیه بر نارضایتی تجاری بانک‌های ایرانی از نحوه همکاری بانک‌های آن کشور اشاره و خواستار تسهیل روابط بانکی دو کشور بر مبنای توافق روسای جمهوری دو کشور شدم.
رئیس بانک مرکزی عنوان کرد: ایران و ترکیه هدف حجم تجاری 30 میلیارد دلاری را در برنامه خود دارد و این امر نیازمند روان‌سازی عملیات بانکی و روابط مالی و پولی دو کشور است.
همچنین وزاری خارجی دو کشور در سفر ظریف به آنکارا اعلام کردند که اراده آنها راه اندازی مکانیسم تجاری مشابه اینستکس ، تجارت دو جانبه و فعالیت تجاری بدون نیاز به دلار آمریکا و رسیدن به توسعه پایدار در روابط اقتصادی بین دو کشور است.
وزیر امور خارجه کشورمان، در جمع خبرنگاران در ترکیه، از توافق درباره همکاری‌های بانکی و ایجاد سازوکار مشابه اینستکس در روابط دوجانبه با مقام‌های این کشور خبر داد.
محمدجواد ظریف تصریح کرد: قرار شد وزیر خارجه ترکیه اجرای این موضوعات را به‌طور ویژه دنبال کند، البته مسئولان کمیسیون‌های مشترک دو کشور هم به سهم خودکار را انجام خواهند داد.
وزیر امورخارجه عنوان کرد: ترکیه علاقه‌مند به همکاری جدی اقتصادی، امنیتی سیاسی منطقه‌ای و بین‌المللی با جمهوری اسلامی ایران است. در طول دهه‌های گذشته نوع روابطی که با ترکیه داشتیم شاید مشابه این روابط را در طول چند دهه گذشته نداشته‌ایم.
وی خاطرنشان کرد: خوشحالم که روابط مشابهی را با بقیه همسایگان از جمله آذربایجان، عراق، افغانستان، پاکستان و سایر همسایگان که روابطمان با آن‌ها بسیار ممتاز است، داریم.
وزیر خارجه ترکیه نیز در نشست مشترک با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود گفت: برای مقابله با تحریم های آمریکا، برنامه ی راه اندازی مکانیسم جدید تجاری مانند اینستکس با ایران را دنبال می کنیم.
«داوود چاووش اوغلو» بر مخالفت ترکیه علیه تحریم های آمریکا تأکید کرد و گفت: آنکارا و ایران نیازمند ادامه کار برای افزایش تجارت دوجانبه با هدف 30 میلیارد دلار، سه برابر حجم تجارت کنونی هستند.
وزیر خارجه ترکیه افزود: با در نظر گرفتن مکانیسم های کنونی، ما در حال بررسی ایجاد ساز وکارهای جدید مانند اینستکس و بر طرف کردن موانع تجاری پیش رو هستیم.
فرانسه، آلمان و انگلیس به تازگی ساز وکاری تجاری تحت عنوان اینستکس راه اندازی کردند که بر اساس آن مبادلات تجاری میان ایران و کشورهای اروپایی بدون استفاده از دلار واحد پولی آمریکا ادامه خواهد داشت.
با توجه به ظرفیت‌های خوبی که بین ایران و ترکیه وجود دارد، انتظار می رود سطح همکاری‌ها افزایش یافته و فعالان اقتصادی دو کشور نسبت به سرمایه‌گذاری و تولید مشترک و صادرات آن به کشورهای منطقه تلاش کنند.
هر چند باید پذیرفت که ایران و ترکیه ظرفیت صنعتی، تجاری و اقتصادی زیادی دارند که تا حد زیادی دست‌نخورده باقی‌مانده و باید تلاش کرد تا ظرفیت‌های بالقوه میان دو کشور به بالفعل تبدیل شود و راه اندازی مکانیسم های مالی نیز می تواند موثر باشد.

عناوین برگزیده