تاریخ: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۵۸
بازدید: ۲۰۰
کد خبر: ۳۷۰۳۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
تحریم‌های امریکا تاثیری بر صادرات فلزات ایران ندارد

تسهیل‌گری دولت، رنج تحریم را کمرنگ می‌کند

می متالز - امریکا صنایع آهن، فولاد، آلومینیوم و مس ایران را به دور جدید تحریم‌های یک‌جانبه خود اضافه کرد.
تسهیل‌گری دولت، رنج تحریم را کمرنگ می‌کند

به گزارش می متالز، دولت امریکا در یک سال گذشته تاکنون دو دور تحریم‌های مالی، بانکی و نفتی علیه جمهوری اسلامی وضع کرده و هم‌اکنون با تحریم دوباره فلزات قصد دارد از درآمدهای غیرنفتی ایران بکاهد که البته کاهش این درآمد از سوی متخصصان این حوزه بعید به نظر می‌رسد. کارشناسان این حوزه معتقدند بخش معدن و صنایع معدنی کمترین میزان تاثیرپذیری را از تحریم‌ها خواهد داشت.

 

آمار تولید و صادرات در زنجیره فولاد

آنگونه که سازمان توسعه و تجارت عنوان کرده است، میزان صادرات آهن و آلیاژهای آن مانند چدن و فولاد در سال گذشته حدود ۳.۹ میلیارد دلار بوده است. همچنین در سال گذشته بیش از ۸۴۰ میلیون دلار سنگ آهن به کشورهای هدف صادر شده است.
در این میان صادرات محصولات فولادی هم از مرز ۱۰ میلیون تن گذشته است. با این حال، کالاهای یاد شده سهم ۱۴درصدی در کل صادرات غیرنفتی کشور دارند. تولید سنگ آهن ایران نیز بیش از ۳۵میلیون تن بوده است.
گزارش‌های جهانی از میزان تولید فولاد ایران در امسال نشان می‌دهد که تولید نسبت به سال ۹۶ حدود ۱۸ درصد افزایش داشته و به ۲۵ میلیون تن رسیده است. البته وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) برای افزایش میزان صادرات محصولات فولادی برنامه‌های وسیعی در دست اقدام دارند و قرار است ایران تا چشم‌انداز سال ۱۴۰۴ به ۵۵ میلیون تن تولید فولاد دست یابد که حدود ۲۰ میلیون تن آن به صادرات اختصاص خواهد یافت.

 

رشد تولید و صادرات

درباره اثرگذاری تحریم دوباره فلزات از سوی امریکا سیف‌الله امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی و مشاور معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: در ابتدا باید عنوان کنم که تحریم‌های سال گذشته امریکا، روی معدن و صنایع معدنی کمترین تاثیر را داشته است و حتی با وجود تحریم‌ها، سال گذشته صنایع معدنی کشور با رشد ۱۱درصدی تولید همراه بوده‌اند، بنابراین می‌توان با قاطعیت عنوان کرد که یکی از بخش‌هایی که با کمترین آسیب از ناحیه تحریم‌ها روبه‌رو خواهد بود، صنایع معدنی و فلزات است چراکه تمام مواد اولیه صنایع معدنی در داخل قابل تامین است.
امیری در پاسخ به این پرسش که تحریم‌های جدید امریکا که بر فلزات ایران ازجمله آهن و فولاد، آلومینیوم و مس اعمال شده است، آیا از این به بعد همراه تاثیرات تازه‌ای خواهد بود، عنوان کرد: تحریم‌های امریکا روی فلزات کشور موضوع جدیدی به‌شمار نمی‌رود، از قبل هم این تحریم‌ها بر این فلزات اعمال شده بود و بیشتر جو روانی دارد چراکه در سال گذشته تحریم‌ها تاثیر چشمگیری بر بازارهای صادراتی ما در حوزه فلزات نگذاشت.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: به یقین همچون سال گذشته هم تولیدکنندگان و هم صادرکنندگان مختلف در حوزه صنایع معدنی، راه خود را پیدا می‌کنند و تاکنون موفق عمل کرده‌اند، در مسیر پیش‌رو نیز موفق خواهند شد.

 

فلز سرخ تاثیری از تحریم‌ها نمی‌گیرد

تولید مس ایران نیز سال گذشته حدود ۱۴۳ میلیون تن بوده است. صادرات مس و محصولات مسی هم حدود ۷۰۰ میلیون دلار ثبت شده است.
 درباره اثرگذاری تاثیرات دوباره تحریم‌های امریکا در حوزه فلزات، بهروز رحمتی مدیر امور سهام و سرمایه‌گذاری شرکت ملی مس عنوان کرد: تحریم‌ها برای کشور ما موضوع جدیدی نیست و حدود ۴۰ سال است که کشور ما به نوعی درگیر تحریم‌ها بوده است. البته به‌تدریج شدت این تحریم‌ها افزایش یافت ولی با توجه به تجربه تحریم‌ها در سال‌های قبل که از سال ۹۲ بر کشور اعمال شد، به نظر نمی‌رسد مشکلات قابل‌توجهی را برای ما به همراه بیاورد.
رحمتی در ادامه خاطرنشان کرد: تحریم‌های جدید امریکا در حوزه فلزات داخل به‌ویژه در حوزه مس هیچ‌گونه تاثیری نخواهد داشت چراکه صد درصد کنسانتره برای تولید مس به شکل داخلی تهیه می‌شود. از این‌رو به یقین در زمینه تولید با مشکلی روبه‌رو نیستیم، در زمینه صادرات نیز تمام راهکارهایی که از سال ۹۲ به کار بردیم، دوباره می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی داشته باشد.
وی ادامه داد: با وجود تمام این شرایط یقین دارم که صادرات در زمینه مس همچنان ادامه‌دار خواهد بود و مشکل حادی نخواهیم داشت.
مدیر امور سهام و سرمایه‌گذاری شرکت ملی مس در پاسخ به این پرسش که صادرات مس در سال گذشته با وجود تحریم‌ها چه میزان بوده است، عنوان کرد: در ۳ سال گذشته حدود یک‌میلیارد دلار صادرات داشتیم و در کل تحریم‌ها تاثیری بر صادرات مس نداشته است.
رحمتی همچنین با اشاره به میزان صادرات مس از ابتدای امسال بیان کرد: از ابتدای امسال نیز صادرات به روال خود انجام شده و با مشکل حادی روبه‌رو نبوده‌ایم.
وی در پایان تاکید کرد: در کل تحریم‌های جدید امریکا جنبه روانی دارد و در حوزه مس تاثیر بسیار جزئی به همراه خواهد داشت.

 

دولت در برابر تحریم‌ها از تولیدکنندگان حمایت کند

همچنین رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به اینکه با وجود اعمال تحریم‌های جدید صنایع فلزی، تولیدکنندگان کشور برنامه‌های صادراتی خاص خود را برای محصولا‌تشان دارند، گفت: دولت از تولیدکنندگان فولاد حمایت کند.
بهرام سبحانی با اشاره به اینکه با وجود اعمال تحریم‌های جدید صنایع فلزی، تولیدکنندگان کشور برنامه‌های صادراتی خاص خود را برای محصولات‌شان دارند، اظهار کرد: هر واحد تولیدی صادرات محصول خود را با ابزارهای خاص خود انجام می‌دهد که درباره چگونگی آنها نمی‌توان صحبت کرد.
وی با بیان اینکه باید دولت در زمینه تسهیل صادرات محصولات فولادی اقدامات لازم را انجام دهد، افزود: باید تولیدکننده بتواند با آسودگی خاطر تمرکز خود را بر تولید و صادرات محصولات داشته باشد.
در شرایط فعلی هزینه‌ها برای صادرات مشکل‌ساز شده و دولت تدبیری را برای حل این موضع اعلام نکرده است.
رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تصریح کرد: علاوه بر این باید مشوق‌های صادراتی نیز در کنار نرخ معقول بازگشت ارز درنظر گرفته شود.

 

مشکل صنعت فلزات، تحریم ترامپ نیست

یک تولیدکننده با بیان اینکه با وجود اعمال تحریم‌های جدید بر ضد صنایع فلزی کشور همچنان معتقدیم موانع داخلی کشور بیش از موانع بین‌المللی برای ما مشکل به‌وجود آورده است، گفت: ما فقط می‌خواهیم دولت موانع صادراتی را از بین ببرد.
 سیدبهادر احرامیان با اشاره به اینکه در سال ۹۷ قرار بود، ۱۲ میلیون تن فولاد صادر شود، اظهار کرد: این رقم با کاهش ۲۰درصدی محقق شد اما جالب است ما در سال ۹۷ تحریم جدیدی نداشتیم و حجم زیادی از مشکلات تولیدکنندگان متوجه موانع داخلی کشور بوده است.
وی با بیان اینکه امروز نیز با وجود اعمال تحریم‌های جدید بر ضد صنایع فلزی کشور همچنان معتقدیم موانع داخلی کشور بیش از موانع بین‌المللی برای ما مشکل به‌وجود آورده است، افزود: ما تا حدی که از داخل کشور ضربه خورده‌ایم، از تحریم امریکا متوجه ضرر نشده‌ایم.
سال گذشته بخشنامه‌های ضدونقیض و محدودیت‌های صادراتی عاملی شد تا تولیدکننده فعالیت خود را به سختی انجام دهند.
این تولیدکننده فولاد تصریح کرد: با افزایش نرخ ارز نحوه بازگرداندن ارز صادرکنندگان نیز مشکل‌ساز شده و هر روز دولت فشار خود را بر سر تولیدکننده افزایش داده است. دولت تولیدکننده را ملزم به تنظیم بازار داخل و سپس صادرات می‌کند درحالی‌که تولید فولاد دوبرابر نیاز داخل کشور است.
احرامیان در ادامه صحبت‌های خود با اعلام اینکه در سال گذشته نرخ فولاد در بازار داخلی حتی از قراضه فولاد در بازارهای جهانی نیز پایین‌تر بود، اظهار کرد: این موضوع، قیمت‌گذاری برای تولیدکنندگان را به‌صرفه نکرده بود، دولت در این شرایط به جای حمایت از تولیدکننده فقط به سرکوب قیمت‌ها پرداخت.
وی به فروش فولاد در بازارهای صادراتی اشاره کرد و گفت: تولیدکنندگان در شرایط تحریم محصولات خود را با تخفیف‌هایی به بازارهای صادراتی می‌فروختند که به نظر می‌رسد با اعمال تحریم‌های جدید خریداران ریسک خرید از ایران را بهانه کرده و خواستار تخفیف‌های بیشتری هستند و البته در برخی از کشورها خرید از ایران بستگی به موضع‌گیری دولت آنها دارد که این موضوع باید از سوی دولت برطرف شود.
این تولیدکننده فولاد تصریح کرد: ما فقط می‌خواهیم دولت با قدرت تسهیل صادرات را پیگیری کرده تا ما بتوانیم محصولات خود را صادر کنیم. تاکید می‌کنم ما دوبرابر نیاز داخل فولاد صادر می‌کنیم که اگر در فروش آنها مشکلی ایجاد شود، با مازاد تولید روبه‌رو شده و حتی در آینده کاهش قیمت‌ها و ضرر برای تولیدکنندگان در بازار داخلی نیز به‌وجود خواهد آمد.

عناوین برگزیده