تاریخ: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۵۰
بازدید: ۱۸۲
کد خبر: ۴۸۰۲۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رئیس جمهور پالایشگاه پاک بورسی را معرفی کرد/ افتتاح سه طرح

می متالز - رئیس‌جمهور ضمن اشاره به اقدامات انجام شده دولت تدبیر و امید در حوزه نیرو و پالایشگاهی و پس از افتتاح سه طرح گفت: می‌توان پالایشگاه تبریز را پاک معرفی کرد.
رئیس جمهور پالایشگاه پاک بورسی را معرفی کرد/ افتتاح سه طرح

به گزارش می متالز، حسن روحانی روز پنج‌شنبه پس از افتتاح سه طرح صنعت پالایش در تبریز گفت: امروز می‌توان پالایشگاه تبریز را پاک معرفی کرد.افتتاح‌های متعددی در حوزه نیرو و پالایشگاهی داشتیم و اینکه در یک استان در یک روز میلیاردها تومان طرح و پروژه افتتاح می‌شود، نشان‌دهنده پیشرفت کشور است.

وی افزود: در مجموع وزارت نفت و همه شرکت‌های همکار این وزارتخانه کار بزرگی در طول دولت تدبیر و امید انجام داده‌اند که خودکفایی در گازوئیل و بنزین از اهم آن است. در گاز هم اگرچه در تابستان‌ها خودکفا بودیم، اما در زمستان نیازمند می‌شدیم و هم‌اکنون در زمستان‌ها هم روی پای خود می‌ایستیم.در تولید نفت هم پس از برجام کار بزرگی انجام شد و تولید و صادرات نفت تحول بزرگی را تجربه کرد، مهم‌تر آنکه این تحول تنها در ظرف چند ماه رخ داد.

رئیس جمهور  ادامه داد: عملکرد وزارت نفت در میدان‌های مشترک هم قابل‌توجه بوده به‌طوری‌که توانستیم در بعضی از میدان‌ها، معادل و گاهی بیش از طرف مقابل نفت و گاز تولید کنیم.مساله محیط زیست برای دولت بسیار حائز اهمیت است، نخستین گام حذف بنزین پتروشیمی‌ها بود. از آنجا که این اقدام آلودگی زیادی ایجاد می‌کرد به تدریج آن را حذف کردیم، نفت‌گاز هم آلودگی زیادی داشت، اما امروز کیفیت آن بسیار ارتقا یافته است.

روحانی با بیان اینکه اکنون بنزین و گازوئیل با کیفیت‌های مختلف با یک قیمت عرضه می‌شود، ادامه داد: اگرچه مردم با نگاه کردن به هوای شهرها متوجه بهبود محیط زیست می‌شوند، اما بیان ارقام و آمار فعالیت‌هایی که منتهی به ارتقای کیفیت سوخت در کلان‌شهرها شده، بسیار مهم است.

 

تحقق تولید بنزین و گازوئیل یورو ۵ در دولت تدبیر و امید
 

بیژن زنگنه وزیر نفت هم گفت: تولید روزانه بنزین و گازوئیل یورو ۵ که در سال ۹۱ صفر بوده، هم‌اکنون به ترتیب به حدود ۷۴ و ۵۰ میلیون لیتر رسیده و نتایج ارتقای کیفیت سوخت به خوبی در بهبود هوای کلان‌شهرها نمایان است. تولید روزانه بنزین از ۵۲ میلیون لیتر در سال ۹۱ به ۱۰۷ میلیون لیتر در تیر سال جاری رسیده است و این رقم در مرداد به ۱۱۰ میلیون لیتر در روز خواهد رسید.

وی ادامه داد: در سال ۹۱ روزانه ۹۴ میلیون لیتر گازوئیل تولید می‌شده که این رقم در پایان تیر سال جاری به ۱۱۵ میلیون لیتر رسیده است. تولید روزانه گازوئیل یورو ۵ تا پایان سال به ۶۰ میلیون لیتر در روز می‌رسد.

 

ارتقای کیفیت بنزین و نفت‌گاز پالایشگاه تبریز به استاندارد یورو ۵ 

 

غلامرضا باقری دیزج مدیر عامل پالایشگاه تبریز در این مراسم گفت: پروژه‌های ارتقای کیفیت بنزین و نفت‌گاز تولیدی پالایشگاه تبریز به استاندارد یورو ۵ و طرح تولید روغن پایه و روغن‌های روانساز با حضور رئیس‌جمهور بطور رسمی افتتاح شد. با اجرای پروژه بنزین‌سازی جدید به ظرفیت ۲۰ هزار بشکه در روز و پروژه تغییر کاربری واحد تبدیل کاتالیستی به واحد ایزومریزاسیون نفتای سبک به ظرفیت ۱۰ هزار بشکه در روز که اواخر سال گذشته به بهره‌برداری رسیده، تمام بنزین تولیدی این پالایشگاه (۵/ ۳ میلیون لیتر در روز) به استاندارد یورو ۵ ارتقا یافت.

وی افزود: با اجرای پروژه تصفیه نفت‌گاز جدید با ظرفیت ۳۰ هزار بشکه در روز که اواسط سال گذشته بهره‌برداری شد، حدود یک سوم از نفت‌گاز تولیدی این پالایشگاه (۵/ ۲ میلیون لیتر در روز) به استاندارد یورو ۵ ارتقا یافته است. پس از اجرای پروژه‌های مکمل نظیر PSA ،TGTو Cooling Tower تمام نفت‌گاز تولیدی به استاندارد یورو ۵ خواهند رسید.طرح  تولید روغن‌های روانساز و روغن پایه در ۲ بخش پروژه اختلاط و تولید روغن‌های روانساز و پروژه تولید روغن پایه در اسفند سال ۹۶ و شهریور سال ۹۷ با هدف تولید انواع روغن موتورهای بنزینی و دیزلی و روغن صنعتی و ضد یخ و همچنین روغن پایه گروه ۲ (گرید ۱۸۰N) به بهره‌برداری رسید.

باقری دیزج بر اهمیت طرح فوق تاکید کرد و گفت: کاهش ۸۰ درصدی روغن پایه گروه ۲ وارداتی مصرفی واحد اختلاط و تولید روغن‌های روانساز به منظور تکمیل زنجیره تامین و ایجاد ارزش افزوده برای محصول آیزوریسایکل تولیدی این پالایشگاه از دستاوردهای این طرح است. این طرح‌ها با هزینه ۵.۴ هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده