تاریخ: ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۲۸
بازدید: ۱۴۰
کد خبر: ۵۲۵۲۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کیوان کاشفی در مجمع فعالان اقتصادی ایران و سوریه تاکید کرد

توسعه تجارت ایران و سوریه، نیازمند عملیاتی شدن مسیر ترانزیت زمینی کالا

می متالز - مجمع فعالان اقتصادی ایران و سوریه، امروز با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، کیوان کاشفی رئیس کمیته اقتصادی ایران و سوریه، حسن دانایی‌فر رئیس ستاد همکاری‌های اقتصادی ایران با سوریه، سامر خلیل وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه و عمران شعبان رئیس اتاق مشترک سوریه و ایران برگزار شد.
توسعه تجارت ایران و سوریه، نیازمند عملیاتی شدن مسیر ترانزیت زمینی کالا

به گزارش می متالز، کیوان کاشفی رئیس کمیته مشترک اقتصادی ایران و سوریه و عضو هیات رئیسه اتاق ایران که در راس هیاتی تجاری متشکل از فعالان بخش خصوصی به سوریه سفر کرده است، صبح امروز با شرکت در مجمع فعالان اقتصادی ایران و سوریه، به سخنرانی پرداخت. او در این نشست تاکید کرد: مسیر ترانزیت زمینی کالا  می‌تواند نقطه عطفی در رونق تبادلات باشد که باید با همت بالای مسئولان پیگیری و توافقات انجام شده را عملیاتی کنند

او در  ابتدای سخنرانی خود گفت: ما در شرایطی گرد هم آمده‌ایم که جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه تحت بی‌سابقه‌ترین و شدیدترین تحریم‌های ظالمانه قرار گرفته‌اند، دشمنان دو ملت بزرگ ایران و سوریه پس از اینکه در جبهه‌های جنگ نتیجه ای نگرفتند، درصدد هستند با اعمال جنگ اقتصادی به اهداف خود برسند. به همین دلیل برای حراست از دست آوردها و پیروزی‌های به دست آمده ، همکاری‌های فعالان اقتصادی می‌تواند ضامن تداوم این پیروزی‌های ارزشمند باشد.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران با تاکید بر این موضوع که ایران و سوریه در شرایط سخت موجود در منطقه همواره یار و یاور یکدیگر بوده‌اند، افزود: بدیهی است که انتظار داشته باشیم فرصت‌های اقتصادی موجود در اختیار فعالان اقتصادی ایران و سوریه قرار گیرد.

او همچنین خاطرنشان کرد: مسائلی مانند ایجاد ارتباطات بانکی، مسیر ترانزیت زمینی کالا  می‌تواند نقطه عطفی در رونق تبادلات باشد که باید با همت بالای مسئولان پیگیری و توافقات انجام شده را عملیاتی کنند تا در سایه آن بخش خصوصی ایران و سوریه بتوانند تبادلات اقتصادی را در حد انتظارات عملیاتی کند.

به گفته کاشفی پس از سفر معاون اول رئیس جمهور ایران به دمشق و مذاکرات و تفاهمات بعمل آمده و همزمان تشکیل اتاق مشترک ایران و سوریه و ارتقاء سطح تبادلات بین دو کشور، زمینه های مناسبی برای رشد تعاملات اقتصادی فراهم شده است.

رئیس کمیته مشترک اقتصادی ایران و  سوریه تصریح کرد: امروز وظیفه ما فعالان بخش خصوصی است که در سایه روابط خوب سیاسی موجود بتوانیم صنعت، تجارت و کشاورزی دو کشور را به هم پیوند زده و دوستی ها را با افزایش سطح تجارت تداوم بخشیم.

او همچنین افزود: عقیده دارم افزایش سطح مبادلات در فاز اول و تا 1 میلیارد دلار سالانه، نیازمند برنامه‌ریزی اصولی بین اتاق مشترک ایران و سوریه است . ما بایستی برنامه ریزی دقیقی برای حوزه های مختلف داشته باشیم. اولین اولویت قطعا کمک و حضور در بازسازی سوریه است که علاقمندیم شرکت های ایرانی در این حوزه حضور فعال داشته باشند؛ علاوه بر این، افزایش ارتباطات تخصصی در حوزه صنعت و کشاورزی و پیوند تشکل های این دو حوزه مهم می‌تواند منجر به انتقال دانش فراوان صنعتی و کشاورزی بین دو کشور شود.

کاشفی ضمن دعوت از هیات‌های تخصصی در حوزه کشاورزی و صنایع وابسته برای حضور در ایران به منظور آشنایی با زمینه‌های کشاورزی گفت: بنده از زمان حضور در کمیته مشترک اقتصادی ایران و سوریه شاهد اشتیاق شرکت‌های مهم ایرانی جهت حضور و مشارکت در سوریه هستم و این اشتیاق را از طرف تجار و صنعتگران سوری هم شاهدیم.

او اعلام کرد: در یک‌سال گذشته شاهد تبادل 6 هیات تجاری و صنعتی بزرگ بین دو کشور بوده ایم که در یکی از آنان ریاست اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز حضور داشته اند.از طرف دیگر اتاق ایران امکانات و اختیارات ویژه ای را برای افزایش سطح تبادلات بین فعالین اقتصادی دو کشور ایجاد کرده که نشان از عزم جدی اتاق ایران برای داشتن روابط اقتصادی مستحکم با کشور سوریه است.

کاشفی همچنین با اعلام اینکه به‌زودی مرکز تجارت ایرانیان در دمشق تاسیس خواهد شد خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم این مرکز را به کانون ارتباطات فعالین اقتصادی دو کشور تبدیل کنیم.

او با اشاره به برگزاری نمایشگاه بازرگانی سوریه تصریح کرد: حضور ما در این  نمایشگاه به جهت آشنایی بیشتر با فضای اقتصادی سوریه است. همچنین همزمان با نمایشگاه بازسازی نیز هیات دیگری از ایران و چند شرکت ایرانی حضور خواهند داشت و انتظار داریم با بررسی کامل این دو نمایشگاه و آشنایی بیشتر با نیازهای مختلف سوریه بتوانیم نسبت به برگزاری نمایشگاه توانمندی جمهوری اسلامی ایران در سوریه اقدام و ظرفیت های مختلف اقتصادی موجود را به نمایش بگذاریم.

عناوین برگزیده