تاریخ: ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۵۷
بازدید: ۱۹۵
کد خبر: ۵۲۸۶۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

فولاد خراسان ۲۰۰۰میلیارد تومان پروژه اجرا کرد

می متالز - مدیرعامل فولادخراسان به بیان فرآیندهای تولیدی، توسعه‌ای، مدیریتی و چالش‌های مجموعه خود پرداخت.
فولاد خراسان ۲۰۰۰میلیارد تومان پروژه اجرا کرد

به گزارش می متالز، حسین احمدی سلیمانی، مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان در نشست رسانه‌ای برای آشنایی با فرآیندهای تولیدی توسعه‌ای، مدیریتی و چالش‌های مجتمع فولاد خراسان در نیشابور گفت: این منطقه، بیابانی غیر قابل کشت و فاقد اقتصاد شکوفا بود اما پس از ۲۰سال با ساخت کارخانه فولاد خراسان و سرمایه‌گذاری بیش از یک‌میلیارد دلار به یکی از اقتصادهای برتر منطقه و کشور تبدیل شد.
وی با اشاره به اینکه فولاد خراسان در سال‌های اخیر ۱۷۰۰میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید انجام داده، افزود: فولاد خراسان با ایجاد نواحی مختلف تولیدی از محل منابع داخلی شرکت برای بیش از ۵۳۰۰نفر اشتغال ایجاد کرد بدون اینکه یک ریال بدهی بانکی، مالیاتی و کارگاهی داشته باشد.
وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر با احتساب پروژه سنگان، بیش از ۲۰۰۰میلیارد تومان پروژه اجرا کرده‌ایم و با وجود اینکه فولاد یکی از نخستین صنایع تحریم‌شده بود توانستیم در ۵ماه ابتدای سال نسبت به سال گذشته ۱۲۰درصد صادرات داشته باشیم.
مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان در ادامه با بیان‌ این نکته، گفت: با راه‌اندازی کارخانه کنسانتره‌سازی در ۲سال آینده، این مجتمع تنها مجموعه فولادی در کشور خواهد بود که توانسته تمام زیرساخت‌های لازم را در استان تامین کند. این امر به دلیل مطالعات دقیق در ساخت این کارخانه است.
جمعی از اصحاب رسانه برای آشنایی با فرآیند تولید، توسعه‌، مدیریت و چالش‌های تولید فولاد از مجتمع فولاد خراسان بازدید کردند. معادل کل اقلیم نیشابور در فولاد خراسان فضای سبز ایجاد شده است.
احمدی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی تحریم‌ها، تولید و صادرات فولاد مدیریت شده‌اند اما کار بسیار سختی است، تصریح کرد: تامین خوراک کارخانه‌ها، نقل و انتقالات مالی، حمل‌ونقل و تامین الکترود گرافیتی، از مهم‌ترین چالش‌های فولاد خراسان هستند.
وی، میزان صادرات شرکت فولاد خراسان را در ۵ماه امسال ۵۰‌میلیون دلار عنوان کرد و افزود: این شرکت در سال گذشته ۴۰میلیون دلار صادرات داشته و امسال نسبت به سال گذشته ۱۲۰درصد افزایش صادرات دارد.
او با تاکید بر اینکه فولاد خراسان درحال‌حاضر به کشورهای جنوب شرق آسیا، اندونزی و کشورهای همسایه صادرات دارد، عنوان کرد: این مجتمع علاوه بر اشتغالزایی توانسته ۱۰درصد کل مالیات استان را پوشش دهد.
احمدی ادامه داد: با راه‌اندازی کارخانه کنسانتره‌سازی در ۲سال آینده، این مجتمع تنها مجموعه فولادی در کشور خواهد بود که توانسته تمام زیرساخت‌های لازم را در استان تامین کند و این امر به دلیل مطالعات دقیق در ساخت این کارخانه است.
مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان بیان کرد: با تمام چالش‌ها در بخش فولادسازی این مجتمع، آهن اسفنجی ۱۵درصد و گندله‌سازی ۸۰درصد رشد داشته است.
احمدی درباره چالش‌های این مجتمع گفت: دولت باید با برنامه‌ریزی دقیق ابتدا مواد اولیه تولیدکنندگان داخلی را تامین سپس مازاد آن را صادر کند.
وی از بومی‌سازی ۸۰درصدی مجتمع فولاد خراسان خبر داد و گفت: فولاد خراسان با تشکیل ۲نمایشگاه دائم بومی‌سازی در نیشابور و شهرک صنعتی توس به نهضت بزرگ بومی‌سازی پیوسته و توانسته با حمایت از سازندگان قطعات مورد نیاز خود، وابستگی به خارج و نیاز به واردات را بکاهد. در این راستا با قدردانی از شرکت‌های داخلی، از دریافت اطلاعات و توانمندی‌ این شرکت‌ها استقبال می‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه واحد گندله‌سازی خراسان ۶۵درصد به‌وسیله شرکت‌های داخلی ساخته و تامین شده است، گفت: می‌توان با افتخار گفت، خط احیا ۸۰درصد بومی‌سازی شده است.
مدیرعامل فولاد خراسان با بیان اینکه این مجتمع، پایگاه‌هایی در راستای مطالعات بومی‌سازی ایجاد کرده که در این راستا می‌توان به بومی‌سازی سریع برخی قطعات در واحدهای گندله‌سازی و بخش‌های دیگر اشاره کرد، مهم‌ترین سرمایه این مجتمع را نیروی انسانی و مسائل زیست‌محیطی عنوان کرد و گفت: از شما به عنوان چشم بیدار جامعه یاد می‌کنیم زیرا با پرسش‌ها نشان دادید به طور کامل به این حوزه آشنایید و به مسائل اشراف دارید. حال کمک کنید با حمایت از سازندگان داخلی، تحریم را به فرصت تبدیل کنیم.
مدیر مجتمع فولاد خراسان چشم‌انداز افق ۱۴۰۴ را اعلام کرد: در این برنامه، ۵میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن، ۵میلیون تن گندله، ۳.۵میلیون تن آهن اسفنجی، ۳.۵میلیون تن فولاد خام و ۱.۳میلیون تن محصولات نوردی قرار دارد.
وی افزود: تولید انواع مقاطع فولادی طویل ساختمانی با استفاده از فناوری‌های نوین و سرمایه‌های انسانی توانمند، رعایت الزامات زیست‌محیطی به‌منظور خلق ارزش افزوده برای ذی‌نفعان و توسعه اقتصادی و صنعتی منطقه و کشور، ماموریت مجتمع فولاد خراسان است.

 

فولاد خراسان با شرکت‌های بزرگ فولادی مشارکت می‌کند

احمدی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به پرسش خبرنگاران گفت: احتمال دارد مجتمع فولاد خراسان در پروژه کنسانتره‌سازی سنگان همکاری مشترکی با شرکت معدنی و صنعتی چادرملو داشته باشد یا سهامدار عمده فولاد خراسان، تامین مالی پروژه را تقبل کند. در حقیقت ممکن است چادرملو ۳۵درصد پروژه کنسانتره‌سازی سنگان فولاد خراسان را تامین مالی کند یا ممکن است در ارزیابی‌ها به تفاهم نرسد و دیگر سهامدار عمده فولاد خراسان یعنی صندوق بیمه روستاییان و عشایر، تامین مالی این پروژه را انجام دهد.
مدیرعامل فولاد خراسان گفت: همه شرکت‌های بزرگ اعم از فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، اپال پارسیان و... در منطقه سنگان سرمایه‌گذاری کرده‌اند. باید خاطرنشان کرد در این منطقه میزان استخراج تجهیز معدن موزون نیست.
وی تاکید کرد: فلسفه راهبردی فولاد خراسان برای اینکه توانایی عبور از این تحریم‌ها را داشته باشد و تامین مالی کند، این است که با شرکت‌های بزرگ مشارکت کند.
وی تصریح کرد: برای پروژه کنسانتره‌سازی سنگان ۲۰۰میلیارد تومان تا به حال سرمایه‌گذاری شده و به ۱۰۰۰میلیارد تومان دیگر سرمایه نیاز دارد.
وی ادامه داد: در اصفهان، هرمزگان و خوزستان با مشکلات سنگ‌آهن و حتی آب روبه‌رو هستیم اما در فولاد خراسان با مزیت آب و سنگ‌آهن روبه‌رو شده‌ایم.
احمدی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: تیسن‌گروپ برای اجرای طرح ۲.۵میلیون تنی کنسانتره فولاد خراسان در سنگان اعلام آمادگی کرده است.
 مدیرعامل فولاد خراسان با اشاره به مباحث پیش آمده درباره بخشنامه اخیر دولت مبنی بر رعایت کف عرضه در بورس کالا از سوی تولیدکنندگان زنجیره فولاد، تاکید کرد: هم سنگ‌آهنی‌ها برای تامین برخی نیازهای ارزی خود ناچار به صادرات هستند و هم فولادی‌ها حق دارند نگران تامین خوراک مورد نیاز کارخانه‌شان هستند. با این حال دولت نیز به عنوان بخش حاکمیتی وظیفه دارد کلیت اقتصاد را ببیند و ناچار به وضع محدودیت‌هاست که در صورت رعایت آن از سوی تولیدکنندگان زنجیره فولاد می‌توان مازاد سنگ‌آهن کشور را صادر کرد اما نیاز داخل باید در اولویت باشد. در این راستا ما حاشیه‌های اخیر را رصد می‌کنیم. او ادامه داد: متاسفانه در معدن دولتی سنگان، توسعه و اکتشافات به کندی انجام شده و هم‌اکنون در زنجیره فولاد به‌ویژه سنگ‌آهن دچار بی‌تعادلی هستیم.
احمدی با اشاره اینکه بزرگ‌ترین چالش فولاد خراسان نرخ بالای کنسانتره و تامین آن است، در پاسخ به پرسشی درباره تامین نیروی انسانی شرکت، گفت: در فولاد خراسان به شکل اتوبوسی نیرو نمی‌آوریم. برای جایگزینی نیروهایی که بازنشست شده‌اند با کمک دانشگاه صنعتی شریف آزمونی را برگزار کرده‌ایم که درحال‌حاضر منتخبان آن در حال گذراندن آموزش و طی کردن مراحل قانونی استخدام هستند.
او با اشاره به اینکه ۱۶۲هزار تن صادرات شمش فولاد در ۵ماه امسال داشتیم، افزود: اگر واحدهای نوردی به تعهدات خود در بورس کالا عمل کنند، محدودیت‌های صادراتی از بین خواهد رفت.

 

سرمایه‌گذاری در فولاد خراسان

از سوی دیگر، بهروز اسماعیلی، معاون برنامه‌ریزی و فناوری مجتمع فولاد خراسان گفت: در سال ۹۷، سهم این مجتمع در تولید میلگرد و شمش ۷درصد و در آهن اسفنجی ۵درصد بود.
به گفته وی، فولاد خراسان در سال ۹۷ حدود ۱۰درصد مالیات استانی پرداخت کرد و ۷۰۰میلیارد تومان نیز در بخش‌های توسعه‌ای شامل توسعه ریلی، پرداخت مالیات و... هزینه شد.
اسماعیلی یادآور شد: در دهه فجر سال گذشته، ۴۵۰میلیارد تومان پروژه شامل واحد اکسیژن، ارتقای فناوری کوره ذوب، ۲۰۰واگن لبه‌بلند ریلی، مشارکت در تقاطع غیر همسطح جاده‌ای و مخزن ۱۶۰هزار متر مکعبی برای بهینه‌سازی آب و فضای سبز بهره‌برداری شد.
وی با بیان اینکه این شرکت دومین رتبه بازدهی سرمایه را در سازمان بورس دارد، اظهار کرد: فولاد خراسان در یک سال گذشته ۲نمایشگاه بومی‌سازی را برگزار کرده است.
اسماعیلی خاطرنشان کرد: برنامه این شرکت تا سال ۱۴۰۴، ساخت ۵میلیون تن کنسانتره، ۵میلیون تن گندله، ۳.۵میلیون تن آهن اسفنجی، ۳.۵میلیون تن شمش و ۱.۳میلیون تن محصولات نوردی است.

عناوین برگزیده