تاریخ: ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۲۱
بازدید: ۲۸۴
کد خبر: ۵۵۲۰۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بخش معدن خراسان شمالی در خواب است

می متالز - استاندار خراسان شمالی گفت: بخش معدن این استان در خواب است و گویا اصلا وجود ندارد و یقینا برای فعال کردن این بخش، نیازمند فرآیندها و فعالیت‌های فراتر از کارهای اداری هستیم.
بخش معدن خراسان شمالی در خواب است

به گزارش می متالز، محمدعلی شجاعی، پنجشنبه در نشست شورای معادن این استان اظهار داشت: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، در زمینه فعال کردن بخش معدن تلاش زیادی می کند اما راه افتادن بخش معدن، با این اقدامات اداری، میسر نیست و باید بخش غیراداری، گروهی کهنه کار و مسلط، وارد عرصه شده و چراغ معادن را روشن کنند.

وی تصریح کرد: اینکه اعضای شورای معدن برای پروانه معادن و یا سلب صلاحیت از معدن کاران تصمیم بگیرند، کاری صرفا اداری است و معدن به خواب‌ رفته را بیدار و یا دردی از آن دوا نمی کند.

شجاعی با بیان اینکه هیچ اشکالی ندارد که این گروه، از خارج استان وارد عرصه شود، افزود: شورای معادن، محلی برای تصمیم های بزرگ‌ تر برای معدن و نه سلب صلاحیت ها است، این امور، کارهایی است که سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خود می تواند انجام دهد و این شورا باید به دنبال کارهای بزرگ‌ تر باشد.

 

نبود واحدهای فرآوری معدنی در استان 

استاندار خراسان شمالی، نبود صنایع و واحدهای فرآوری معدنی را از دیگر نداشته های استان عنوان کرد و گفت: نبود واحدهای فرآوری سبب شده تا ارزش افزوده فعالیت های معدنی از استان خارج شود و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان باید در این باره تلاش کند تا این واحدها راه اندازی شود.

وی با اشاره به دستور کار این شورا برای سلب صلاحیت سه معدن منطقه، گفت: اگر علت غیرفعال بودن این معادن، شرایط بازار است، واگذاری آن به فرد دیگر، شرایط را تغییر نخواهد داد و این سلب صلاحیت ها، نمی تواند سبب بهبود وضعیت معادن شود و ضروری است سازمان صنعت، معدن و تجارت به فکر رونق بازار فعالیت های معدنی باشد و ایجاد واحدهای فرآوری بخش معدن، یکی از راه های رونق بازار است.

شجاعی همچنین از آنچه که نبود نظارت مناسب بر میزان برداشت از معادن خواند، گلایه کرد و گفت: در نشست پیشین، مقرر شد که سازوکاری برای توزین و نظارت بر تناژ محموله های معدنی در دستور کار باشد و باسکول هایی در جاده ها و مسیر حمل مواد معدنی راه اندازی شود اما این امر هنوز محقق نشده است.

 

راه های دسترسی به معادن باید سامان گیرد

استاندار خراسان شمالی با اشاره به گزارش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان در خصوص وضعیت راه های دسترسی به معادن گفت: اجرای طرح های راه‌ سازی توسط این بنیاد و زمان اعلام شده برای تکمیل و بهره برداری آن، بسیار طولانی است.

وی تاکید کرد: بنیاد مسکن باید تا سه ماه دیگر اجرای تمام راه های معادن را به انجام برساند و طرح های برق‌رسانی این بخش نیز باید تا نیمه های آبان پایان گیرد.

شجاعی با اشاره به تاخیر در اجرای طرح برق‌ رسانی به یکی از معادن، گفت: شرکت برق اعلام کرده که طرحی اشتباهی برای برق رسانی به آن شرکت داده شده و پس از ایجاد گودها، تازه گفته شده که برق رسانی باید به معدن دیگری انجام می‌شده است.

وی گفت: این خیلی بد است که وقت و هزینه صرف شود و بعد اعلام کنند که برق‌ باید به معدن دیگری می رسید و حال آنکه ضروری است نسبت به صرف هزینه ها بیشتر حساس باشیم.

استاندار خراسان شمالی همچنین بر تعیین تکلیف معدن سرب و روی «آلبلاغ» اسفراین تاکید کرد.

 

غربت بخش معدن خراسان شمالی 

نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست از کوتاهی‌ها در خصوص بخش معدن این استان گلایه کرد و گفت: معدن ما غریب دیده شده است.

علی اکبری اظهار داشت: در نشست قبل، درخواست داشتیم که اطلاعات حوزه معدن استان و یا دست کم، حوزه انتخابیه ام را ارائه دهند تا بدانیم زمینه ها و ظرفیت های بالقوه اقتصادی چیست، اما امروز و فردا شد و مشخص شد که چیزی برای ارائه نبوده است.

وی افزود: نمی دانم سند توسعه در دوره های قبل، بر چه اساسی نوشته شده است، و یا اگر اکنون زمینه های بالقوه احصا می شود، حوزه معدن چرا غریبانه دیده شده است؟

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به برداشت های غیرمجاز از ذخایر معدن آلبلاغ این شهرستان گفت: اینکه ذخایر این معدن با هزینه بالای کرایه بار، به زنجان می رود، قیمت جابه جایی سنگ ها تا زنجان ۶۰ میلیون ریال یعنی دو برابر سایر بارها است، و اینکه واسطه ها در این بخش فعال شده اند نشان از این است که کیفیت ذخایر معدنی خوب است.

هادی قوامی اظهار داشت: اما این منطقه مطالعه نشده و چون در منطقه زیر مدیریت محیط زیست است، کاری انجام نشده بود و مردم، به خاطر سود اقتصادی، در این بخش فعال شده و از معدن بهره برداری کردند و آسیب هایی نیز به این عرصه وارد شد.

 

۶۲.۵ درصد از نقدینگی کشور در تهران است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تمرکز منابع در پایتخت گفت: ۶۲.۵ درصد از نقدینگی کشور در تهران است و البته به گونه ای، شهرهای کوچک هم به این وضعیت کمک کرده اند.

قوامی با اشاره به خروج منابع از استان اظهار داشت: بانک های ما در استان، سکوی پرتاب شده اند و نقدینگی های مردم ما در استان رسوب ندارد.

وی افزود: میزان نقدینگی بانک های دولتی استان، ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد ریال است اما چقدر در بخش های مثل معدن رسوب داشته است؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه باید نقدینگی در داخل استان بچرخد تا بتوان با این ظرفیت اشتغال ایجاد کرد، تصریح کرد: ضعف مناطق روستایی، توسعه شهرها را سبب شده و شهرهای کوچک به تقویت کلان شهرها کمک کرده و کلان شهرها هم ابرشهری مثل تهران را تقویت کرده اند. 

میزان ذخایر قطعی معادن خراسان شمالی یک میلیارد و ۵۸ میلیون تن و میزان استخراج اسمی از این معادن ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن است.
مقدار سرمایه گذاری توسط معدنکاران خراسان شمالی هزار و ۳۴۰ میلیارد ریال است و سالانه پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تن ماده معدنی در این استان استخراج می شود.
کشور ۶۸ ماده معدنی و استان خراسان شمالی ۲۸ ماده معدنی دارد.

عناوین برگزیده