تاریخ: ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۰:۰۱
بازدید: ۳۶۲
کد خبر: ۵۶۵۳

حمل و نقل برقی، بازار نفت و فلزات را تغییر خواهد داد

می متالز - گسترش صنعت حمل و نقل برقی یکی از راه‌های کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای است. سهم صنعت حمل و نقل از انتشار این گازها، حدود 23 درصد است. پیش‌بینی رشد تولید و فروش وسایل نقلیه برقی و هیبدریدی، نه‌تنها باعث حفاظت بیشتر از محیط زیست خواهد شد، بلکه بازار فلزاتی چون مس و آلومینیوم و کالاهایی چون گرافیت را با رونق قابل ملاحظه‌ای مواجه خواهد ساخت.
حمل و نقل برقی، بازار نفت و فلزات را تغییر خواهد داد

انقلاب خودروهای برقی در عرصه صنعت، باعث تغییر بزرگی در کلیه صنایع از انرژی گرفته تا زیرساخت شد. علاوه بر این، رشد تولید خودروهای برقی و رونق بازار این خودروها در کشورهای مختلف باعث شد تا بازار فلزات جهان نیز متحمل تغییرات اساسی شود. در حال حاضر شرکت‌های معدنی بزرگی مانند بی.اچ.پی و گلنکور که در حوزه‌های مختلف و متعددی فعالیت دارند، بر این باورند که سوخت‌های فسیلی به‌ویژه نفت و زغال‌سنگ از مهم‌ترین بازیگران اقتصاد جهان هستند؛ چرا که در برآوردن نیاز صنایع به انرژی ایفای نقش می‌کنند.

چنین شرکت‌هایی علاوه بر سودآوری حاصل از نفت و زغال‌سنگ در دوره‌ای که کلید رشد اقتصادی در دست سوخت‌های فسیلی است، به تولید مواد معدنی دیگر از جمله مس و آلومینیوم نیز مشغولند. از این رو، افزایش سهم بازار خودروهای برقی و رشد فروش‌شان در سراسر جهان، اگرچه شاید از سود تولید فرآورده‌های فسیلی این شرکت‌ها بکاهد، در مقابل با توجه به رشد روزافزون تقاضای فلزاتی نظیر مس، آلومینیوم، نیکل، کبالت و لیتیوم که به‌طور گسترده در صنعت حمل و نقل برقی مورد استفاده واقع می‌شود، سود حاصل از تولید فلزات‌شان را افزایش خواهد داد.
در سال 2016، با توجه به رشد چشم‌گیر دمای کره زمین در اثر افزایش میزان آلودگی‌های زیست‌محیطی، چشم‌اندازی توسط سازمان بین‌المللی انرژی تهیه و ارایه شد که در آن سهم حمل و نقل از نشر گازهای گلخانه‌ای و افزایش آلودگی هوا برابر با 23 درصد بود. این سهم تقریبا یک‌چهارمی انتشار گازهای گلخانه‌ای صنعت حمل و نقل جهانی باعث شد تا این سازمان اقدام به تهیه سناریویی برای اصلاح این صنعت کند. در نتیجه سناریوی ارایه شده توسط سازمان انرژی، صنعت حمل و نقل با تغییر سبد محصولات خود به وسایل نقلیه برقی و هیبریدی قادر به کاهش 18 درصدی میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای خواهد بود.

در این راستا، کشورهای انگلستان، فرانسه و نروژ اعلام کردند که از دهه آتی، فروش خودروهای سوخت فسیلی را ممنوع خواهند کرد. علاوه بر این، خودروسازان جهان نیز به حمایت از این امر در تلاشند تا تولیدات برقی و هیبریدی خود را تنوع بخشند؛ شرکت ولوو، به‌عنوان پیشتاز در این امر، اعلام کرد که تولید هر گونه خودروی احتراق داخلی خود را متوقف کرده و درصدد تولید وسایل نقلیه برقی و هیبدریدی متنوع‌تری است. تسلا نیز به‌عنوان سرآمد خودروسازان برقی در جهان، از مدل جدیدی از خودروهای برقی خود رونمایی کرد که در مقایسه با همتایان خود در بازار، از قیمت فوق‌العاده ارزان‌تری برخوردار است.

براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته توسط مؤسسات مختلف از جمله سازمان بین‌المللی انرژی، گروه بین‌المللی مطالعات مس، آی.دی تک اکس و بخش انرژی‌های نوی بلومبرگ، تولید و به تبع آن فروش خودروهای برقی و هیبدریدی طی 2 دهه آتی، از میزان فروش و مصرف خودروهای احتراق داخلی پیشی خواهد گرفت. در نتیجه این پیش‌بینی، بازار فلزات تکان بزرگی خواهد خورد و میزان تقاضای کالاها را به‌طور اساسی جابه‌جا خواهد کرد. نمودار 1، میزان افزایش تقاضای حاصل از گسترش خودروهای برقی را برای سال‌های 2017 تا 2030 پیش‌بینی می‌کند.

همانطور که در نمودار 1 مشاهده می‌شود، گسترش خودروهای برقی نه‌تنها به حمایت از سازمان‌های حفاظت محیط‌زیست به کاهش میزان آلودگی هوا کمک می‌کند، بلکه تقاضای فلزاتی چون مس، آلومینیوم و نیکل و محصولی چون گرافیت را هم به‌شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد. با توجه به این نمودار، در سال 2030، با رشد صنعت حمل و نقل برقی، حدود 500 هزار تن به تقاضای مس افزوده خواهد شد. گسترش بازار خودروهای برقی در سراسر جهان، نیازمند کاهش اختلاف قیمتی میان خودروهای برقی و احتراق داخلی است که با افزایش تولیدات خودروسازان بزرگ و همچنین تنوع سبد محصولی‌شان، در حال حاضر در مسیر تحقق است. علاوه بر این، تأمین زیرساخت مورد نیاز این خودروها نیز دیگر مانع گسترش آن‌ها در سراسر کشورهای جهان است.

عناوین برگزیده