تاریخ: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۳۸
بازدید: ۲۴۴
کد خبر: ۶۰۲۲۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رضا رحمانی تاکید کرد

لزوم بسیج تمامی بخش‌ها برای انقلاب معدنی

می متالز - دومین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنایع غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته در حالی برگزار شد که رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و خداداد غریب‌پور، رئیس هیات عامل ایمیدرو به عنوان سخنرانان اصلی این همایش به بررسی وضعیت صنایع فلزی غیرآهنی پرداختند.
لزوم بسیج تمامی بخش‌ها برای انقلاب معدنی

سرمایه‌گذاران تولید آلومینا حمایت می‌شوند

به گزارش می متالز، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با روش‌های گوناگون، در صدد تامین سرمایه موردنیاز بخش صنعت و معدن هستیم. رحمانی همچنین گفت که از سرمایه‌گذاری در تامین مواد اولیه صنعت آلومینیوم به‌ویژه تولید پودر آلومینا حمایت می‌کنیم.
 رحمانی در دومین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنایع غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته اظهار کرد: با توجه به محدودیت سرمایه با تعامل با بانک‌ها، بازار سرمایه و روش‌های نوین مالی، در صدد تامین سرمایه موردنیاز بخش صنعت و معدن و تحقق برنامه‌ها هستیم.
وی افزود: با بانک مرکزی مذاکره داشته‌ایم تا ۱۰۰هزار میلیارد تومان سرمایه ثابت حوزه‌های صنعت، معدن و مسکن را در ۶ ماه دوم امسال تامین کند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت، با بیان اینکه پیرو نام‌گذاری امسال به سال رونق تولید، در اتاق‌های فکر این وزارتخانه از مطالعات انجام شده و مطالعات قبلی ۷محور تهیه شد، تصریح کرد: بخش معدن و صنایع معدنی، یکی از محورهایی بود که انقلاب معدنی نام گرفت.
رحمانی افزود: در این محورها ۳۵برنامه اجرایی تدوین شده است. در حوزه معدن با اقدامات عادی به جایی نمی‌رسیم. انقلاب معدنی به یک نگاه عمیق نیاز دارد و همه بخش‌ها برای این منظور باید بسیج شوند.
وی با بیان اینکه اکتشافات گذشته سطحی و به صورت ژئوفیزیک هوایی بوده است، گفت: امسال به اندازه سال‌های گذشته، برنامه اکتشاف داریم که در آن شرکت‌های دولتی و خصوصی حضور دارند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در بسیاری از مناطق کشور، اکتشافات جدید انجام و در برخی بخش‌ها ۲برابر شده و به ذخایر جدیدی در استان‌ها به‌ویژه استان‌های محروم دست یافته‌ایم و در برخی استان‌ها نیز معادن بزرگی کشف شده است.
رحمانی با بیان اینکه تحریم داخلی معنی ندارد، گفت: هر انجمن تخصصی در بخش معدن و صنایع معدنی مسئولیت‌پذیر باشد، به او اعتماد داریم.
وی افزود: در حوزه معدن و صنایع معدنی، اصل بر نیاز داخل است و نیاز داخل باید تامین شود. وقتی نیاز داخل داریم صادرات نباید انجام شود، به همین سبب اولویت انجمن‌ها هم باید بر تامین نیاز داخل باشد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سیاست ما جلوگیری از خام‌فروشی، ایجاد ارزش‌افزوده و ایجاد اشتغال است؛ به‌جز مواردی که مصرف مازاد داریم.
رحمانی ادامه داد: هر وزارتخانه باید قبل از تصمیم‌گیری، با اهل فن، تشکل‌های تخصصی و دانشگاه‌ها مشورت کند تا تصمیم‌ها به‌درستی گرفته شود. در سال ۹۸، تعدد بخشنامه‌ها به کمترین ‌میزان رسیده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: اکنون توازن در فولاد و مس بیشتر شده است.
رحمانی افزود: برای توسعه معادن کوچک، تصمیم درستی گرفته شده است. در این حوزه، شرکت مس اعلام کرده که تضمین خرید روز محصول و سرمایه‌گذاری بلندمدتی را انجام می‌دهد.
وی اذعان کرد: باید در ۴۰۰ نقطه امیدبخش، زیرساخت‌ها فراهم شود تا سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی حضور یابند. ما نیز حمایت خواهیم کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در حوزه آلومینیوم، تامین پودر آلومینا گلوگاه این صنعت است، به همین دلیل از شرکت‌های سرمایه‌گذار در این حوزه حمایت می‌کنیم.
رحمانی درباره اکتشافات بوکسیت گفت: توسعه و اکتشافات جدید در جاجرم انجام می‌شود.
 وی همچنین توسعه فاز دوم تولید آلومینا در جاجرم را مورد تاکید قرار داد.
وی گفت: اعلام کرده‌ایم در هر رویدادی، نمایشگاه ساخت داخل و دانش‌بنیان و استارت‌آپ آن برگزار شود. وی ادامه داد: حوزه معدن و صنایع معدنی، تشنه دانش جدید و استارت‌آپ است و نوسازی تجهیزات معدنی، یکی از برنامه‌هاست.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ارزش تولیدات معدنی و صنایع معدنی در سال گذشته ۲۰میلیارد دلار بود و امسال با تلاش دوستان افزایش می‌یابد.
رحمانی ادامه داد: صادرات برخی محصولات مانند مس در شرایط فعلی افزایش یافته است و این نشان می‌دهد ظرفیت بالایی داریم.
وی گفت: میزان تولید فولاد در ۸ ماه امسال میلادی(۲۰۱۹)، ۱۷.۵میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۶.۵درصد و نسبت به میانگین تولید جهانی ۳.۵ درصد افزایش داشته است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در صنعت فولاد به طور نسبی خودکفا شده‌ایم، افزود: در این صنعت، کمبود الکترود گرافیتی نگرانی‌هایی ایجاد کرده بود که خوشبختانه امسال فاز نخست تولید الکترود گرافیتی به عنوان طرح اقتصاد مقاومتی بهره‌برداری می‌شود.

 

افزایش سهم معدن و صنایع معدنی در صادرات غیرنفتی

رئیس هیات عامل ایمیدرو از افزایش بی‌سابقه صادرات معدن و صنایع معدنی تا ۳۳درصد در ۵ ماه نخست امسال خبر داد. غریب‌پور که در دومین همایش چشم‌انداز صنایع غیرآهنی ایران سخن می‌گفت، افزود: ایمیدرو با همکاری غول‌های صنایع فلزی، برنامه رفع نیاز خودروسازان بزرگ ازجمله ایران‌خودرو به صنایع فلزی را در دست اجرا دارد.
غریب‌پور افزود: صادرات این بخش همواره حدود ۲۱درصد بوده اما در ۵ماه امسال تا ۳۳درصد رشد داشته است.
وی گفت: میزان فروش معدن و صنایع معدنی در ۶ ماه امسال به ۷۴هزار میلیارد تومان رسیده است. در بورس، سهم سود این بخش ۳۶درصد است.
رئیس هیات عامل ایمیدرو در بخش دیگری با اشاره به اولویت‌های این سازمان اعلام کرد: دو مقوله اکتشاف و سرمایه‌گذاری در توسعه این بخش اثرگذار است.
غریب‌پور ادامه داد: در این راستا مشارکت بخش خصوصی ضروری است و ایمیدرو واگذاری معادن بعد از عملیات‌های اکتشاف را در دستورکار دارد.
این مقام مسئول در ایمیدرو تصریح کرد: ایمیدرو اکتشاف را با همراهی سازمان‌هایی همچون انرژی اتمی، فضایی و زمین‌شناسی دنبال خواهد کرد.
غریب‌پور با اشاره به عملکرد شرکت ملی مس در امسال گفت: صادرات مس در نیمه نخست امسال به ۴۵۰میلیارد دلار رسید که این میزان صادرات بیش از کل ارزش صادرات در سال گذشته این شرکت است.
وی با بیان اینکه طرح جامع مس در حال تهیه است، عنوان کرد: مس بیش از یک میلیارد دلار طرح توسعه دارد و ایمیدرو در حوزه مس به‌دنبال توسعه کمی و کیفی است.
رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه مشکل تامین پودر آلومینا داریم، گفت: در بخش آلومینیوم نیاز به اکتشافات جدید داریم و ایجاد صنایع پایین‌دست در این حوزه هدف‌گذاری شده است.
وی با اشاره به وضعیت طرح‌های مهم معدن و صنایع معدنی اعلام کرد: طرح توسعه طلای زرشوران، توسعه استخراج در مهدی‌آباد و استحصال پتاس و منیزیم از شورابه‌های قم در دستورکار است. وی افزود: به‌طور حتم توسعه این طرح‌ها با مشارکت بخش خصوصی خواهد بود.
رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به همکاری ایمیدرو با دانشگاه‌ها و مراکز علمی گفت: در بخش بومی‌سازی تفاهمنامه‌هایی با جهاد دانشگاهی به امضا رسید. وی افزود: به‌دنبال دستیابی به دانش فنی ساخت ماشین‌آلات هستیم. غریب‌پور عنوان کرد: در زمینه ایجاد مرکز استارت‌آپ‌ها با دانشگاه‌های امیرکبیر، شریف و تهران به توافق رسیده‌ایم. وی افزود: جشنواره ایده‌های ارزش‌آفرین معدنی با این مرکز در تعامل خواهد بود.
غریب‌پور گفت: شرکت‌های معدنی بر اساس نیاز خود می‌توانند از ایده‌های این مراکز حمایت کنند.
وی اظهار کرد: درحال‌حاضر ایران‌خودرو سالانه ۵۰۰هزار تن از صنایع فلزی خرید دارد.
غر‌یب‌پور افزود: ایمیدرو زمینه‌ای فراهم کرده است که ساپکو با شرکت‌هایی همچون مبارکه، ایرالکو، مس و فولاد آلیاژی، کارگروهی برای تامین نیازهای خود تشکیل دهد.
غریب‌پور گفت: بیشتر معادن کشور، کوچک مقیاس است، ازاین‌رو برنامه احیای این معادن در امسال را موردتوجه قرار داده‌ایم و تاکنون بررسی نحوه راه‌اندازی ۱۲۰ معدن انجام شده است.
وی ادامه داد: در این راستا میزان سرمایه صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی در امسال در گام نخست به ۳۵۰میلیارد و در سال آینده تا ۵۰۰میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

 

افزایش ۲۳۰درصدی تولید مس

همچنین مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در دومین همایش چشم‌انداز صنایع غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته با نگاهی به تولید و بازار اعلام کرد: در ۶ ماه نخست امسال با رشد ۲۳۰درصدی تولید مس، فروش بیش از ۱۰هزار میلیارد تومانی برای واحدهای معدنی مس کشور حاصل شده که برابر با کل فروش یک‌سال گذشته آنهاست.
اردشیر سعدمحمدی گفت: باوجود کاهش ۱۱درصدی نرخ جهانی مس در سال گذشته، بازدهی ۳۸درصدی سهام شرکت مس اتفاق افتاده و به بیشترین ارزش بازار در تاریخ شرکت ملی صنایع مس ایران با رقمی افزون‌بر ۴۵۰هزار میلیارد ریال دست یافته‌ایم.
وی افزود: با تولید ۱۳۲هزار تن کاتد نسبت به ۶ ماه سال گذشته، این صنعت ۲۶درصد رشد داشته و همچنین بالاترین تولید محصول مس کاتدی از ابتدای راه‌اندازی این صنعت تاکنون ثبت شده است.
سعدمحمدی خاطرنشان کرد: این شرکت با تولید ۱۶۳هزار تن‌اند افزایش ۲۵درصدی داشته و با تولید ۱۲۱هزار تن مس محتوی معدنی در این بخش ۵درصد رشد را شاهد بوده است و همچنین با تولید ۵۹۳هزار و ۷۰۰تن کنسانتره مس در این بخش نیز شاهد افزایش ۵درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده است.
وی تصریح کرد: در مجموع نسبت به برنامه طراحی شده در بخش تولید مس در کشور، حدود ۳درصد از برنامه جلوتر هستیم.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران اظهار کرد: عیار مس محتوی کشور در سال گذشته حدود ۰.۶۴۵بوده و امسال به ۰.۶۳دست یافته، اما با این حال تولید در کشور افزایش یافته است.
سعدمحمدی تصریح کرد: توسعه زیرساخت‌ها در تمامی کشورهای جهان و افزایش تولید خودروهای الکتریکی دو عامل موثر در افزایش تقاضای مس در جهان است که امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده با این افزایش تقاضا، شاهد افزایش سهم بازار کشورمان در جهان باشیم.
وی اعلام کرد: در بخش اکتشافات خوشبختانه ذخایر ما بر اساس عملیات اکتشافی که به‌تازگی انجام شده رشد بسیار خوبی داشته که موجب افزایش ارزش دارایی‌های شرکت و تولیدات مس کشور در سال‌های آینده خواهد شد.

 

نگاهی به صنعت سرب و روی

همچنین بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران در دومین همایش چشم‌انداز صنایع غیرآهنی ایران عنوان کرد: ایران در زمینه روی سهم ۵.۳درصدی در ذخایر، سهم ۱.۹درصدی در استخراج و سهم ۱.۵درصدی در تولید شمش روی در جهان را دارد. هم‌اکنون نیز ۴۵درصد شمش روی ایران صادر می‌شود‌.
براساس یک گزارش معتبر، صنعت روی در بلندمدت مطلوبیت لازم را برای سرمایه‌گذاری دارد.
شکوری در ادامه با اشاره به صنعت سرب کشور عنوان کرد: ایران در این زمینه از ذخایر سرب جهان سهم ۴.۷درصدی، از استخراج سرب سهم ۱.۲۴درصدی و در تولید سرب جهان سهم ۳.۷درصدی دارد. هم‌اکنون ۲۶.۷درصد شمش سرب ایران صادر می‌شود‌.
وی همچنین یادآور شد: سال آینده فاز نخست کنسانتره‌سازی معدن سرب و روی مهدی‌آباد با ظرفیت تولید ۲۰۰هزار تن به بهره‌برداری می‌رسد. با بهره‌برداری از این پروژه ۳درصد تولید جهانی روی در اختیار ایران خواهد بود.
شکوری در ادامه خاطرنشان کرد: تحریم‌های امریکا را می‌توانیم دور بزنیم، اما تحریم‌های داخلی را نه. وضع عوارض بر صادرات مواد معدنی فقط ایجاد رانت برای بخش خاصی از زنجیره تولید است.

 

دولت دخالت نکند

محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران نیز در همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنایع غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته عنوان کرد: براساس قانون واحدهای معدنی کشور ملزم به تامین مواد اولیه واحدهای فرآوری هستند اما بهتر است دولت در این زمینه دخالت نکند و تشکل‌ها و صنایع معدنی در زمینه تامین مواد اولیه با یکدیگر به توافق برسند.

عناوین برگزیده