تاریخ: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۲۴
بازدید: ۳۸۸
کد خبر: ۶۸۲۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بیم‌و امیدهای سرمایه‌گذاری در صنایع معدنی

می متالز - ششمین همایش و نمایشگاه سالانه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع معدنی(MINEX ۲۰۱۷) با حضور ۲۰۰ شرکت و موسسه داخلی و ۵۵ شرکت خارجی از ۱۵ کشور جهان در مصلای تهران در حالی به‌کار خود پایان داد که بیم‌ها و امیدهای فراوانی ازسوی غرفه‌داران این نمایشگاه برای جذب سرمایه‌گذاری مطرح بود.
بیم‌و امیدهای سرمایه‌گذاری در صنایع معدنی

سرمایه‌گذار در پی امنیت

به گزارش می متالز، هرچند سرمایه‌گذاران خارجی تمایل به سرمایه‌گذاری در کشور پیدا کرده‌اند اما بیم‌هایی مانع شده تا این تمایل به مرحله اجرایی برسد. دراین‌باره سیدحسن حسینی، معاون فروش شرکت سنگ ماشین ایستا یکی از غرفه‌داران ماینکس اظهار کرد: هرچند زمینه‌های جذب سرمایه‌گذاری خارجی درمدت چندساله گذشته تا حدی زیادی مهیا شده است، اما در عمل چندان شاهد سرمایه‌گذاری که منجر به عقد قرارداد به‌ویژه ازسوی شرکت‌های اروپایی و امریکایی شود، نبوده‌ایم. این در حالی است که شرکت‌های متعددی از صنایع داخلی بازدید کرده و تفاهمنامه‌هایی نیز در این زمینه منعقد شده است. حسینی در ادامه با اشاره این موضوع که البته پس از برجام فضای بهتری برای سرمایه‌گذاری آماده شده است، عنوان کرد: اتفاق مهمی که پس از برجام رخ داد این بود که ما در گذشته حتی قادر به گشایش ال‌سی نبودیم و این معضل بزرگی بود. از این‌رو حداقل با کشورهایی که پیش‌تر با آنها کار می‌کردیم دیگر مشکلی در زمینه گشایش ال‌سی نداریم.
وی در پاسخ به این پرسش که مشکل سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به ایران چیست، گفت: در ابتدا این شرکت‌ها بابت امنیت سرمایه و حفظ آن، همچنان ترس به دل دارند. از این‌رو برای سرمایه‌گذاری نیازمند اطمینان هستند. مسئله دوم به این موضوع بازمی‌گردد که وقتی برای مدتی طولانی صحنه را خالی نگه می‌دارید کشورهای دیگر به‌راحتی جایگزین می‌شوند، درنتیجه به‌دست آوردن سرمایه‌گذارهای اروپایی و امریکایی که مدتی در این بازار نبوده‌اند، کار ساده‌ای نیست. حسینی در پاسخ به این پرسش که برای جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید چه اقدام‌هایی می‌توان انجام داد، گفت: مهم‌ترین شرط سرمایه‌گذاری در هر امری ایجاد امنیت برای سرمایه‌گذار است، به‌علاوه اینکه باید بدانیم که ما چقدر به‌عنوان بازار هدف برای این شرکت‌ها جذاب هستیم. زمانی که بسیاری از مشکلات مانند نبود بیمه و نبود سرمایه در گردش کافی در بازار داخلی را حل نکرده‌ایم، به‌طور یقین خارجی‌ها با وجود چنین مشکلاتی رغبت به ورود نخواهند داشت. وی در ادامه تاکید کرد: مشکلات داخلی در حوزه پولی و مالی در کشور باید تا حد ممکن برطرف شود، چراکه این مسائل برای کشورهای اروپایی در۱۰۰ سال گذشته حل شده است. البته این از منافذی است که برخی از طریق آن درآمدزایی می‌کنند و همین منافذ درآمدزا چندین برابر مانع سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود. در نگاه کلی جذب سرمایه‌گذار خارجی پولی و بانکی، بیمه و سامانه حمل‌ونقل در کشور نیازمند اصلاح هستند.


عملکرد مناسب دولت در جذب سرمایه‌گذاری خارجی

دولت یازدهم و دوازدهم زمینه‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در صنایع معدنی را فراهم کرده است. این مطلب را نادر خطیبی یکی از مسئولان شرکت توکا فولاد در نمایشگاه ماینکس عنوان کرد و گفت: یکی از مواردی که در چند سال گذشته و به‌واسطه برجام مهیا شده، زمینه‌های جذب سرمایه‌گذاری است. پس از برجام فضای ارتباطی با کشورهای دنیا مهیا شده است، البته نگاه و نگرانی سرمایه‌گذاران خارجی به موضوع امنیت برمی‌گردد که در این زمینه باید زمینه‌های لازم را مهیا کنیم. وی در ادامه تاکید کرد: سرمایه‌گذار خارجی باید به ما و کشور ما اطمینان کند، چراکه هر سرمایه‌گذاری با این پیش‌فرض حاضر به سرمایه‌گذاری می‌شود که علاوه بر بازگشت سرمایه، سود سرمایه‌گذاری هم برایش جذابیت لازم را داشته باشد. خطیبی با اشاره به عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در ۴ سال گذشته اظهار کرد: وزارتخانه در دولت یازدهم هدف‌گذاری قوی روی معدن و صنایع معدنی داشته است. حتی جدا از شرکت‌های خارجی شرکت‌های داخلی نیز تمایل به سرمایه‌گذاری پیدا کرده‌اند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا شرایط برای سرمایه‌گذاری صنایع معدنی مهیا شده است، گفت: شرایط برای سرمایه‌گذاری به‌طور کامل مهیا است. از نظر اقتصادی مشکل چندانی وجود ندارد و بیشتر موانع در این زمینه سیاسی به‌شمار می‌روند. برای مثال با برخی شرکت‌های خارجی وارد مذاکره می‌شویم و تا پای قرارداد هم پیش می‌رویم اما یکباره طرف خارجی مدعی می‌شود که حالا صبر کنیم ببینیم کشور امریکا و ترامپ چه موضعی در پیش می‌گیرد. خطیبی با توجه به این شرایط تاکید کرد: از این‌رو ما تا آنجا که ممکن است باید احساس امنیت را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کنیم. چون سوددهی در ایران برای شرکت‌های خارجی بسیار عالی به‌نظر می‌رسد و تنها مشکل آنها نداشتن احساس امنیت در این زمینه است. وی در ادامه درباره سودده بودن شرکت‌های ایرانی توضیح داد: در بدترین شرایط شرکت‌های ایرانی ۲۰ تا ۲۵درصد سودده هستند در حالی که در خارج اینگونه نیست. مشکل سرمایه‌گذار این است که از شرایط سیاسی امریکا یا اروپا می‌ترسد که دوباره بانک‌ها و راه‌های تجاری در ایران بسته شوند. وی با اشاره به حضور شرکت‌های خارجی نمایشگاه ماینکس عنوان کرد: درحال‌حاضر نیز بیشتر شرکت‌های خارجی در نمایشگاه حضور دارند پس این مسئله نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در ایران برای خارجی‌ها جذابیت دارد که از آن سوی دنیا حاضر شده‌اند به ایران بیایند و غرفه بگیرند و وارد مذاکره و سرمایه‌گذاری شوند. از این‌رو امیدواریم با اقدامات صحیح دولت شرایط بیشتری برای سرمایه‌گذاری مهیا شود. خطیبی در پاسخ به این پرسش که عملکرد دولت برای جذب سرمایه‌گذاری را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: دولت یازدهم و دوازدهم در این زمینه بسیار خوب عمل کرده و سنگ‌اندازی‌هایی که انجام می‌گیرد بیشتر در خارج از حیطه دولت در حال انجام است.


بازار همچنان در رکود است

نمایشگاه‌هایی که زمینه حضور شرکت‌های خارجی را فراهم می‌کنند، می‌توانند در معرفی شرکت‌های نوپای داخلی موفق عمل کنند. این مطلب را محمد مفاخری مدیر تولید شرکت ارکان وزین در نمایشگاه ماینکس عنوان کرد و گفت: به‌طور یقین نمایشگاه می‌تواند فرصت خوبی برای جذب سرمایه‌گذارهای خارجی فراهم کند. به‌ویژه برای شرکت‌های نوپا در معرفی و شناساندن خود می‌تواند بسیار مفید باشد. البته برخی شرکت‌های قدیمی نیز مدت‌هاست باوجود مشکلات بسیار در بین شرکت‌های دیگر گم شده‌اند، بنابراین چنین نمایشگاه‌هایی درکل فرصت مناسبی است تا شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی برای جذب سرمایه خود را معرفی کنند. وی در ادامه با اشاره به مشکلات سرمایه‌گذاری و جذب آن عنوان کرد: مهم‌ترین مشکلات سرمایه‌گذاری درحال‌حاضر رکورد اقتصادی است. وقتی با برخی شرکت‌ها برای معرفی یا ارائه دستگاهی وارد تعامل می‌شویم برخی از آنها مدعی هستند که از پس هزینه‌های روتین خود برنمی‌آیند، چه برسد به اینکه دستگاه جدید بخرند یا طرح توسعه‌ای داشته باشند.

منبع: صمت
عناوین برگزیده