تاریخ: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۲۳
بازدید: ۳۸۴
کد خبر: ۷۲۷۳۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تجلیل از یک صادر کننده نمونه ملی استان فارس در مراسم روز ملی صادرات

می متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس ضمن تبریک به صادرکنندگان ملی از انتخاب یک صادرکننده استانی به عنوان صادرکننده ملی در مراسم روز ملی صادرات خبر داد و گفت: مراسم بیست و سومین سالروز ملی صادرات با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر صنعت، معدن و تجارت و جمعی از مقامات دولتی و اقتصادی و صادرکنندگان با شعار «رونق تولید صادراتی ، شکوفایی اقتصادی» برگزار و از صادرکنندگان نمونه کشوری تقدیر شد.
تجلیل از یک صادر کننده نمونه ملی استان فارس در مراسم روز ملی صادرات

به گزارش می متالز، حمید رضا ایزدی با اشاره به اینکه همایش بیست و سومین سالروز ملی صادرات با تقدیر از صادرکنندگان نمونه کشور با حضور معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد، افزود: در این همایش از 44 شرکت صادر کننده نمونه و ممتاز کشور در گروه فناوری‌های پیشرفته، فناوری‌های میانی و پایین و گروه کالاهای اولیه با اهدای تندیس تقدیر شد.

وی اضافه کرد: این صادرکنندگان نمونه از بین بیش از 300 شرکت در 70 گروه کالایی و گروه خدماتی انتخاب شدند.

ایزدی با اشاره به اینکه صادر‌کننده گان نمونه ملی از نظر ارزش صادرات، کیفیت کالا و شاخص های نام ونشان بالاترین معیار رادارند، در مورد این خبر گفت: یک صادرکننده ملی مربوط به استان فارس بوده است که صادرکننده نمونه ملی در حوزه صنایع لبنی شرکت زرین غزال علی محمد ابراهیمی ازدکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور تندیس طلایی دریافت نمود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه صادرکنندگان نمونه استانی براساس شاخص های عمومی و تخصصی انتخاب می شوند گفت: در سال جاری، طبق سنوات قبل پس از فراخوان عمومی و تشکیل چندین جلسه کارگروه تعداد 82 واحد صادراتی ثبت نام نمودند که از نظر مشارکت رتبه اول کشوری را داریم و دیماه سال جاری با حضور مسوولین کشوری و استانی از صادرکنندگان برتر تقدیر و تجلیل بعمل می آید.

ایزدی با بیان اینکه استان فارس به دلیل نزدیکی به کشورهای حوزه خلیج فارس ونیز موقعیت جغرافیایی منطقه و فراوانی تولید در زمینه کشاورزی، دامداری، پتروشیمی، فرش و صنایع دستی، منابع عظیم گاز استان و نزدیکی این منطقه به آب‌های خلیج فارس از ظرفیت بالایی برای حمل و نقل کالا به این کشورها برخوردار است گفت: ضرورت دارد، برای افزایش تجارت با کشورهای حوزه خلیج فارس و صادرات محصولات کشاورزی و غذایی، حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی بیش از پیش فعال باشند و در توسعه صادرات بخش‌های مختلف نقش مهمی ایفا نمایند.

وی با بیان اینکه ضرورت دنیای امروز و توسعه بازارهای تجاری و صادراتی با سلایق گوناگون ایجاب می کند. بخش خصوصی فارس به صورت جدی به صنعت بسته‌بندی استاندارد و متناسب با تقاضا و ذائقه کشورهای هدف وارد شود که بدون شک ورود، صادرکنندگان و بخش خصوصی به این حوزه و حمایت مسئولان متولی تاثیر بسزایی در افزایش صادرات، ارزآوری و همچنین رونق در اقتصاد و اشتغال استان و کشور را به همراه دارد.

ایزدی تصریح کرد: وجود حدود 160 هزار واحد صنفی و 1411 بازرگان دارای کارت بازرگانی فعال و حجم صادرات سالانه به میزان 1364 میلیون دلار کالای غیر نفتی در سال گذشته گویای گردش چرخه بزرگ اقتصادی در استان است که مسلماً واردات متقابل کالا و فن آوری و سرمایه گذاری خارجی نقش مهمی در پیشبرد توسعه اقتصادی استان خواهد داشت.

وی در پایان به توانمندی ها و مزیت‌های نسبی استان فارس در بخش تجارت اشاره نمود و تشریح کرد.

- استان فارس با دارا بودن ذخایر غنی سنگ‌ها و مواد معدنی، محصولات زراعی و باغی مطلوب و همچنین صنایع سبک و سنگین پیشرفته و صنایع دستی ایده آل دارای قدرت بالقوه ای در صادرات محصولات مختلف است. کالاهای مزیت دار در استان عبارتند از:

- فرش، گبه، سنگ‌های تزئینی، خرما، میوه، انجیر، بادام، پودر و عصاره شیرین بیان، گیاهان دارویی، کود اوره، سیمان، گچ، شمش فولادی، مواد شیمیایی و بسیاری از کالاهای صنعتی دیگر که هر کدام در سطح بین‌المللی دارای جایگاه خاص می باشد.

- از دیگر توانمندی‌های بخش تجارت استان می توان از وجود زیرساخت‌های مناسب در ذخیره سازی کالا (سیلو، انبار، سردخانه)، وجود شبکه‌های بزرگ توزیع کالا در سطح استان (فروشگاه‌های رفاه، اتکاء، زنجیره ای و...)، وجود تشکل‌های بخش خصوصی نظیر اتاق بازرگانی شیراز، خانه صنعت ، معدن و تجارت فارس ، مجامع اتحادیه های صنفی و تشکل‌های صادراتی در استان، وجود نمایشگاه‌های بین الملل فارس، وجود مزیت نسبی در تولید کالاهای فرش، گندم، انجیر، انار و خرما و سایر محصولات زراعی و باغی در سطح استان، وجود مزیت نسبی در تولید محصولات صنعتی و معدنی در سطح استان فارس، وجود شهرک‌های صنعتی و منتطقه ویژه اقتصادی در شیراز وبرخی شهرستان‌های فارس، تولیدات محصولات کشاورزی و دامی به صورت سالیانه، وجود صنایع زیربنایی شامل : صنایع شیمیایی - پتروشیمی - غذایی - صنایع تبدیلی و حضور تجار بازرگانان فارس مقیم کشورهای حوزه خلیج فارس نام برد.

سومین کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی با حضور عربی «مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس و رییس کارگروه»، ایزدی «رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و دبیر کارگروه توسعه صادرات»، روسای دستگاه های اجرایی ذی ربط، روسای تشکل ها و صادرکنندگان استان در محل استانداری فارس برگزار و ضمن بررسی میزان توانمندیهای صادراتی استان در سالجاری مسایل و مشکلات مطرح و راهکارهای اجرایی و عملیاتی اتخاذ شد.

درسومین نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان فارس راهکار‌های افزایش صادرات مکانیزم ، روند و ضرورت بازگشت ارز حاصل از صادارت به اقتصاد استان وکشور- ساماندهی، توسعه و رونق بهره گیری توریسم درمانی با وجود ظرفیت‌ها و پتانسیل بالا در این حوزه و ایجاد زیر ساخت های لازم - بررسی افزایش میزان صادرات استان فارس با مکانیسم بسته بندی و فرآوری و حضور قوی در مبادلات تجاری کشورهای عراق، سوریه و قطر، ارایه راهکارها مشوق های صادراتی توسط دستگاه های ذی ربط و تسهیل شرایط صادرات سیمان و محصولات لبنی از اسکله عسلویه بررسی و مصوباتی تصویب شد.

عناوین برگزیده