تاریخ: ۲۸ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۲۶
بازدید: ۲۵۱
کد خبر: ۷۴۳۰۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
گزارش مکتوب

خودکفایی؛ از نوع فولاد

می متالز - دستیابی به تکنولوژی در صنایع از الزامات توسعه و پیشرفت هرکشور است.
خودکفایی؛ از نوع فولاد

به گزارش می متالز، صنعت فولاد که از صنایع مادر و حساس کشور است، اکنون با تلاش های صورت گرفته استان کرمان به خودکفایی رسیده است.

تا 15 سال پیش کسی گمان نمی کرد، در استانی کویری چندین کارخانه فولادی راه اندازی و بخش زیادی از فولاد کشور تامین شود.

درست است که بزرگترین معادن و صنایع مس دنیا دراستان کرمان قرار دارد، اما تولید فولاد پیچیدگی ها و فناوری خاص خودش را دارد و ساخت کارخانه های نیازمند سرمایه گذاری هنگفت است.

آهن روسی:

احتمالا نسل کنونی و جوان کشور "آهن آلات روسی" را به یاد ندارند اما تا دو دهه قبل برای ساخت و ساز درکشور نیازمند واردات فولاد بودیم.

سلاجقه پیمانکاری که اصطلاحا به اندازه موهای سرش ساختمان ساخته می گوید: برای خرید چند شاخه تیرآهن روسی باید چندین ماه در نوبت قرار می گرفتیم تا بتوانیم آهن مورد نیاز را خریداری کنیم.

او به نامرغوب بودن آهن آلات وارداتی و هزینه بالای حمل آنها هم اشاره می کند و می گوید: برای ساختمان سازی، نیازمندی زیادی به خارج از کشور داشتیم اما الان که نگاه می کنم، انواع کارخانجات فولادی در دسترس است و اکنون مایحتاج خودمان را از همین کرمان تامین می کنیم.

معادن، ثروت و نعمت:

وجود انواع معادن در استان انگیزه ای بزرگ برای سرمایه گذاری در صنعت فولاد شده است.

ذخایری که در سیرجان، بافت و بردسیر کشف شده سرمایه های زیادی را آرام آرام جذب استان کرمان کرد.

ساخت کارخانجات فولادی به سرعت در کنار معادن آغاز و به علت نزدیکی به مراکز تولید برای سرمایه گذاران بسیار به صرفه شده و اکنون 85 درصد معادن استان، در حوزه سنگ آهن، زغال سنگ، کرومیت و مس است.

بخش خصوصی میدان دار تولید فولاد:

محمودی از سرمایه گذاران شرکت های فولادی در استان کرمان می گوید: تا 13 سال قبل فولادی درکرمان نداشتیم و درابتدا با ظرفیت زیر 100 تن این کار آغاز شد.

او می گوید: برای طراحی و راه اندازی کارخانجات از شرکت های خارجی دعوت می کردیم، برخی می آمدند و کار را شروع می کردند اما میانه کار به بهانه های مختلف از جمله تحریم ها طرح را نیمه کاره رها می کردند تا کشور همچنان محتاج بماند و به تکنولوژی پیشرفته فولاد دست نیابیم.

اینکه آیا دسترسی به دانش روز صنعت فولاد به آسانی میسر شد یا خیر، پورمند یکی دیگر از مسوولان شرکت های بزرگ فولادی می گوید: انتقال فناوری به صنعت فولاد از دیگر کشورها به سختی صورت می گرفت، خارجی ها مدام سنگ اندازی می کردند، برای راه اندازی برخی کارخانجات کوچک در کرمان، آنها چندین برابر هزینه می خواستند که به صرفه نبود.

تکیه بر بازوی خود: 

به تازگی کارخانه فولاد دیگری دراستان و اینبار در شهرستان بافت با حضور رئیس جمهور افتتاح شد.

سهیلی از طراحان کارخانه می گوید: کارخانه فولاد بافت چهارمین کارخانه ای است که توسط متخصصان داخلی طراحی و ساخته شده است.

درانجام سیستم های کنترل هوشمند این کارخانه که بسیار دقیق هستند و نیازمند به فناوری خاص، خارجی ها یا نمی آمدند و یا با کارشکنی، بسیار کند کار را پیش می بردند، و در واقع تمام مراحل کار توسط جوانان خودمان انجام شد.

او اضافه می کند، وقتی ما به نیروهای داخلی توجه کنیم و میدان دهیم مطمئن باشید کار پیش می رود.

"جوان با غیرت ایرانی می تواند روی پای خودش بایستد و جای متخصصان نازپرورده غربی را در صنعت پر کند" .

به دست آهن تفته کردن خمیر/ به از دست بر سینه پیش امیر

مجتمع فولاد گل گهر سیرجان که سال ها به خام فروشی معروف بود، در مدت 10 سال توانست، چرخه کامل تولید فولاد را طراحی و اجرا کند.

ابوذری طراح قطعات می گوید: درحال حاضر خودمان انواع قطعات وسازه های فولادی را می سازیم و با چند میلیون دلار صرفه جویی ارزی، درحالیکه تا 3 سال قبل با همین قطعات را خریداری می کردیم.

مهاجری از مهندسان طراح قطعات می گوید: اکنون که این علم بومی سازی شده، مطمئن باشید چند سال آینده از دانش روز جهان جلو خواهیم زد، چرا که اکنون در لبه فناوری جهان حرکت می کنیم تا حدی که اکنون توانایی طراحی و ساخت کارخانجات فولاد در دیگر کشورها را هم داریم.

تولید و اشتغال:

به گفته کارشناسان در حال حاضر 62 درصد فولاد خام خاورمیانه در ایران و کشورمان اکنون دومین تولیدکننده فولاد به روش آهن اسفنجی در دنیا است.

مدیرکل صنعت و معدن استان می گوید: در حال حاضر 6/3 میلیون تن محصولات فولادی در استان کرمان تولید می شود که با افزایش این رقم به 10 میلیون تن تا سال 1404، رتبه اول کشور خواهیم شد.

حسینی نژاد با یادآوری اینکه اکنون 28 ابرکارخانه در استان شبانه روز تولید دارند می گوید: از 10 سال گذشته تا کنون 43 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در این صنعت شده و 60 هزار نفراز جوانان کرمانی مشغول به کار شده اند .

و اما صادرات:

خودکفایی در صنعت فولاد از دو جنبه تامین فولاد داخل و صادرات مورد توجه قرار گرفته است، این را معاون سازمان صمت کرمان می گوید.

غفاری کشورهای هدف صارات فولاد استان را عراق، افغانستان و کشورهای حوزه خلیج فارس می داند.

به نظر می رسد صنعت فولاد نمونه بارزی از نگاه به درون و خودباوری در یک بخش از صنعت کشوراست، نگاهی که می تواند در بسیاری از صنایع دیگر کشور تکرار شود وکوه انبوه مشکلات فعلی را برطرف کند.

عناوین برگزیده