تاریخ: ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۴۲
بازدید: ۱۶۲
کد خبر: ۹۳۳۰۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

آیا سهام کالایی دوباره جذاب می‌شوند؟

می متالز - امروز نمادهایی که وابستگی مستقیمی به بازار جهانی کالا دارند با صف فروش سهام مواجه شدند. ریزش قیمتی نفت و به دنبال آن فلزات پایه افت قیمت دیگر کالاها را نیز از نگاه کارشناسان توجیه می‌کند. این موضوع در هفته‌های گذشته نیز مورد اشاره بود و بر این اساس عنوان شده بود که احتمال چرخش نقدینگی به سمت غیرکالایی‌ها تا انتشار سیگنال امیدوارکننده از بازار جهانی وجود دارد.
آیا سهام کالایی دوباره جذاب می‌شوند؟

به گزارش می متالز، فعلا بیش از هر چیز دیگری کرونا بازار جهانی را فلج کرده است و سیاست‌های انبساطی حداکثری بانک‌های مرکزی جهان نیز اثر چندانی تاکنون نداشته است و موج هراس از رکود در بازار جهانی و کرونا سرگیجه سرمایه‌گذاران در بازارهای مختلف را به دنبال داشته است. بر این اساس شاید تا عبور از کرونا همچنان سردرگمی بازارها ادامه داشته باشد. پس از آن نیز اثرات مخربی که کرونا بر تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی داشته است می‌تواند بر عمق رکود بیافزاید. اما اگر سناریو کاهش اثر کرونا لحاظ شود به دنبال سیاست‌های انبساطی بانک‌های مرکزی شاید وضعیت متفاوتی را شاهد باشیم. 

 در خصوص اثر متفاوت وضیت رکودی بازار جهانی بر اقتصاد کشور و بورس تهران در هفته‌های گذشته صحبت شده بود. برای مثال مس از سقف ماه‌های گذشته (حدود 6300 دلار) امروز در 4700 دلار در قراردهای آتی معامله می‌شود. بر این اساس افت بیش از 25 درصدی را شاهد هستیم. اما نرخ دلار رشد کرده برای مثال با احتساب میانگین نرخ 14 هزار تومان هر تن مس در بازار داخل حدود 66 میلیون تومان خواهد بود که هم‌تراز با نرخ فروش پاییز فملی است. برای فولاد مبارکه نیز حتی با فرض قیمت هر تن ورق گرم 400 دلار (آخرین قیمت‌های CIS حدود 450 دلار بوده است) و میانگین دلار 14 هزار تومان برای فروش داخلی و صادراتی میانگین نرخ فروش بالاتر از پاییز خواهد بود. 

 در شرایط کنونی نباید به دنبال سیگنال‌های هراس از بازار جهانی فشار فروش در سهام کالایی منطقی است. حتی اگر دیگر کالاها مانند اوره نیز افت نداشته است به تدریج در کوتاه‌مدت انتظار برای ریزش قیمتی اوره نیز با ادامه وضعیت کنونی وجود دارد. در این شرایط واکنش نسبت به سهام کالایی را نمی‌توان سرزنش کرد اما شاید در آینده بتوان موقعیت‌های خوبی برای کسب سود در سهام کالایی پیدا کرد. با این حال همان‌طور که در مطلب قبل نیز اشاره شد ممکن است وضعیت رکودی ادامه‌دار باشد و سیگنال‌های هشدار همچنان در بازار جهانی باقی بماند و این موضوع اثرارت منفی خود را در قیمت کالاها و به دنبال بازار سهام منعکس کند. با این حال همان‌طور که اشاره شد این موضوع می‌تواند بدون در نظر گرفتن سیگنال‌های غیراقتصادی از نرخ دلار در اقتصاد کشور حمایت کند.

عناوین برگزیده