تاریخ: ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۳۵
بازدید: ۳۸۹
کد خبر: ۹۷۵۵۰
سرویس خبر : انرژی

چالش مکزیک برای ذخیره سوخت مازاد

می متالز - شرکت ملی نفت مکزیک(Pemex)، مقدار بسیار زیادی بنزین دارد اما از سوی دیگر جایی برای ذخیره‌سازی آن ندارد. با شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضا هزینه کشتی‌ها به میزان زیادی افزایش یافته است.
چالش مکزیک برای ذخیره سوخت مازاد

به گزارش می متالز، سه تن از فعالان حوزه حمل و نقل که با موقعیت و داده‌های ردیابی شناورهای سوخت آشنایی دارند معتقدند؛ کمبود ظرفیت ذخیره‌سازی در مکزیک، شرکت ملی نفت این کشور را مجبور کرده تا سوخت تولیدی خود را در کشتی‌هایی که در سواحل این کشور پهلو گرفته‌اند، ذخیره کند. هم‌اکنون بیش از ۳ میلیون بشکه از تولیدات پالایشگاهی در تانکرهایی در سواحل مکزیک ذخیره شده‌اند.

مکزیک دیرتر از کشورهای دیگر، کاهش تقاضای سوخت ناشی از گسترش ویروس کرونا را تجربه کرد. «آندرس مانوئل لوپز اوبرادور» رئیس‌جمهور این کشور، در ابتدا اقدامات سختگیرانه در پاسخ به همه‌گیری ویروس کرونا را نپذیرفت. با استناد به گفته سه تن از واردکنندگان عمده سوخت و خرده‌فروشان به پمپ‌بنزین‌ها در مکزیک (که خواسته‌اند به دلیل خصوصی بودن این اطلاعات نام آنها فاش نشود) فروش سوخت در برخی از بزرگترین پمپ‌بنزین‌های خصوصی این کشور بین ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته است. این فشار بخصوص برای شرکت ملی نفت مکزیک سنگین است.

در روز جمعه، بعد از ۱۵ سال تولید نفت کاهش یافت و ضررهایی متوجه این شرکت شد که نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش یافته بود.

Pemex بدهی‌های قابل توجهی دارد. این شرکت با شش پالایشگاهی که کمتر از ۳۰ درصد از ظرفیت آن کار می‌کنند، حدود ۶۵ درصد از بنزین مورد نیاز کشور را وارد می‌کند که بیشتر آن از ایالت متحده آمریکا است.

مکزیک بزرگترین مشتری پالایشگاه‌های آمریکا است که در سال گذشته حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز وارد کرده است.

طبق نرخ کشتیرانی که به واسطه فردی آگاه به بازار در اختیار بلومبرگ قرار گرفته است، هزینه نگهداری یک محموله در کشتی‌هایی که در سواحل مکزیک پهلو گرفته‌اند، جدای از هزینه‌های معطلی(demurrage)، ۲۵ هزار دلار در هر روز است.

طبق داده‌های ردیابی کشتی‌ها، اکنون حداقل شش کشتی حمل‌کننده سوخت در نزدیکی بندر Pajaritos در سواحل شرقی مکزیک لنگر انداخته‌اند، در حالی که چندین تانکر دیگر در سواحل Tuxpan، Altamira و Dos Bocas منتظر هستند.

واردکنندگان سوخت در مکزیک نگران کاهش تقاضا در این بازه زمانی هستند. یکی از افراد محلی در این باره گفت: یک نفتکش دریانوردی انگلیس، بیش از یک ماه است که در نزدیکی بندر Pajaritos لنگر انداخته، اما نه تقاضا برای محموله بنزین معمولی آن وجود دارد و نه جایی برای ذخیره‌سازی آن پیدا می‌شود.

طبق مطالعات اولیه انجمن ملی فروشندگان سوخت(Onexpo)، تقاضای مکزیک برای بنزین ۶۰ درصد کاهش یافته است. همچنین تقاضا برای سوخت دیزل نیز ۳۵ درصد افت کرده است. به گفته این انجمن، در برخی از مناطق شهری به دلیل رعایت فاصله اجتماعی برای مقابله با ویروس کرونا، فروش بیش از ۷۰ درصد کاهش یافته است. در مناطق روستایی میزان افت حدود ۳۰ درصد بوده است، چرا که سوخت دیزل برای ماشین‌آلات کشاورزی و حمل و نقل محصولات ضروری است.

عناوین برگزیده