تاریخ: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۱۰
بازدید: ۱۳۹
کد خبر: ۹۸۵۳۳
سرویس خبر : انرژی

همکاری جهانی برای حل بحران‌ها

می متالز - اکبر نعمت‌الهی، همه کارشناسان سیاسی در جهان تقریبا بر این نکته هم نظرند که جنگ دوم جهانسوز نتیجه بحران اقتصادی ۱۹۲۹ و رکود صنایع و شکست بازارهای بورس وال استریت بوده است.
همکاری جهانی برای حل بحران‌ها

به گزارش می متالز، بزرگترین اقتصادهای جهان در نتیجه این بحران تحولات بیسابقه ای را نشان دادند که در نتیجه یک زلزله بین المللی همه مناسبات جهانی را تغییر داد و سرانجام صدور بحران به دیگر کشورها، جنگ را به ارمغان آورد؛ جنگی که هنوز تاثیرات مخرب آن را در مناسبات جهانی می بینیم.

مشکلات جهانی را نمی توان به تنهایی حل کرد. جهان باید یکپارچه وارد حل مشکلات خود شود. اگربرخوردهای آمریکا با جهان موثر نمی افتد بیشتر به دلیل یکجانبه گرایی است که آمریکا میخواهد برمبنای آن سلیقه خود را به جهان دیکته کند.

برخلاف نظر رئیس جمهوری آمریکا جنگل های بارانی آمازون با آسیبی که دیدند تاثیری عمومی و زیانبار بر آب و هوای جهان داشته اند. پس همه کشورها و نهادهای قدرتمند اقتصادی باید برای حفظ ریه های جهان بکوشند و از این میراث جهانی بشریت محافظت کنند.

ویروس کرونا زیان های خود را به اقتصاد جهانی وارد می کند و این زیان همچنان رکودی را به همه اقتصادهای کشورها تحمیل می کند. صنایع و کارخانه ها که می خوابند منابع انرژی بی مصرف می مانند. منابع انرژی که بی مصرف بمانند یعنی کشورهای صادرکننده انرژی دچار رکود می شوند و…

توافق آمریکا با روسیه و عربستان برای کاهش تولید نفت گرچه اندکی قیمت نفت را بالا کشید اما تاثیرات رکود اقتصادی ناشی از کرونا در جهان چنان عمیق است که نمی توان به ماندگاری این تاثیرات امید بست.

در حالی که نفت لیبی و ونزوئلا در عمل در بازار حضور ندارد و صدور نفت ایران به یک پنجم گذشته رسیده است، قیمت نفت همچنان رو به نزول بود. حرکات و سیاست های مقطعی ممکن است بر بازار تاثیرات آنی داشته باشند اما همه می دانند که این تاثیر موقتی است. موضوع اکنون اضافه تولید نیست، زیرا اضافه تولیدی وجود ندارد.

نگرانی بسیاری از کشورها اکنون تغییرات سریع و بی هدف در ساختارهای حکومتی کشورها و سقوط نظامهای حکومتی در کشورهای مختلف است که می تواند انرژیهایی را آزاد کند که برای امنیت جهانی خطرناک است.

اوپک پلاس در آخرین نشست خود در وین از توافق بر سر کاهش یک و نیم میلیون بشکه ای نفت خبر داد، به این شرط که روسیه هم در این کاهش شریک شود. اما اینکه روس ها تاکجا از این کاهش حمایت کنند و تا کی از آن پیروی کنند نامشخص است.

آمریکا به عربستان و روسیه هشدار داد که در صورت کاهش ندادن تولید خود بر واردات نفت تعرفه وضع می کند و به این ترتیب جرقه ای در بازار زد که ممکن است اثر آن کوتاه مدت باشد اما به هرحال می تواند تاثیر خود را داشته باشد. به ویژه آن که خود آمریکا هم میزان تولید را کاهش داد.

برای حل بحران قیمت ها باید به یک تصمیم جدید رسید زیرا کاهش تولید نمی تواند به خودی خود در این بازار آشفته معجزه کند.

اینکه چه باید کرد و چگونه باید بر این مشکل فائق آمد به یک اجماع جهانی نیاز دارد. کاهش تولید در این شرائط الزاما نمی تواند به قیمتها فشار وارد کند. تزریق منابع جدید مالی، همکاری با کشورهای کمتر برخوردار و…می تواند راه حلی باشد که شاید تاثیر ماندگارتری داشته باشد.

باید سیاست را در این میان کنار گذاشت. با دنیا دست همکاری داد و با اجماع جهانی هم بر کرونا غلبه کرد و هم بر مشکلات اقتصادی پس از کرونا که می تواند تهدیدی برای امنیت جهانی باشد.

یادمان باشد که ابتکارات آلمان مرکل در امور اقتصادی باعث شد سقوط بازارهای سهام مالزی و سنگاپور در دهه ۹۰ میلادی متوقف شود وگرنه در همان مقطع هم می شد انتظار مشکلاتی جدی تر را داشت.

عناوین برگزیده