تاریخ: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۴۰
بازدید: ۱۵۳
کد خبر: ۹۸۵۴۰
سرویس خبر : انرژی
نماینده سابق ایران در اوپک مطرح کرد:

افزایش ذخائر نفتی و افت شدید قیمت، طلای سیاه آمریکا را مس کرد/ وخامت بازار نفت، ثمره جنگ قیمتی عربستان / بهبود بازار نفت در گرو اجرای تعهد اوپک پلاس

می متالز - محمدعلی خطیبی گفت: قیمت های پائین نفت می تواند به صادرکنندگان نفت لطمه زیادی بزند زیرا صادرکنندگانی که نفت خود را با قیمت های 60 دلار یا 70 دلار می فروختند در حال حاضر ناچارند آن را با قیمت زیر هزینه های عملیاتی به فروش برسانند.
افزایش ذخائر نفتی و افت شدید قیمت، طلای سیاه آمریکا را مس کرد/ وخامت بازار نفت، ثمره جنگ قیمتی عربستان / بهبود بازار نفت در گرو اجرای تعهد اوپک پلاس

به گزارش می متالز، نماینده سابق ایران در اوپک درباره سقوط آزاد بی سابقه بهای نفت خام آمریکا، گفت: کاهش بهای نفت در بازارهای فیوچر اتفاق افتاده است و کسانی که می خواهند نفت تحویل بگیرند در واقع مصرفی برای آن ندارند زیرا تقاضا به شدت کاهش پیدا کرده است. 

محمد علی خطیبی با اشاره به اینکه خریداران نفت فضایی برای ذخیره آن ندارند، افزود: به دلیل افزایش بی رویه ای که عربستان در فروش نفت داشت، دخیره سازی ها پر شد، پس از اینکه اوپک پلاس با این کشور توافق نکرد عربستان برای متقاعد کردن سایر تولید کنندگان برای کاهش تولید نفت اقدام به افزایش تولید و کاهش قیمت کرد.

وی با تاکید بر اینکه عربستان با رویه مذکور جنگ قیمتی را در زمینه نفت به راه انداخت، اظهار داشت: برخی از کشورها از جنگ قیمت ها استفاده کردند و به واسه افت قیمت نفت، اقدام به خرید نفت و ذخیره سازی آن کردند لذا در حال حاضر حتی ظرفیت ذخیره سازی ها هم پر شده است و کاهش تقاضا را شاهد هستیم.  

خطیبی تصریح کرد: خریدارانی که در بازارهای آتی باید نفت را تحویل بگیرند در واقع این نفت روی دستشان مانده است زیرا به نوعی هزینه حمل، نگهداری و عملیاتی بسیار بالاتر از قیمت نفت شده است، اگر کاهش های تولیدی که تعهد شده بود اجرایی شود می تواند وضعیت را بهبود ببخشد، البته کیفیت اجرای تعهدات هم مهم خواهد بود. 

وی با اشاره به اینکه باید دید آیا واقعا 19 الی 20 میلیون بشکه ای که در اوپک پلاس تعهد داده شده است عملیاتی می شود یا خیر، گفت: اوپک پلاس و کشورهای غیر اوپک مانند روسیه، آمریکا، کانادا، نروژ و برزیل تعهد داده اند که 19 میلیون بشکه کاهش تولید نفت از ابتدا ماه مه داشته باشند و تا پایان ژوئن ادامه داشته باشد. 

خطیبی افزود: برخی از صادرکنندگان بزرگ اعلام کرده اند منتظر ماه مه نخواهند ماند و در 10 روزی که تا این ماه مانده است به دلیل وخامت بازار نفت اقدام به اجرای تعهدات کاهش تولید می کنند. 

وی اظهار داشت: قیمت های پائین نفت می تواند به صادرکنندگان نفت لطمه زیادی بزند زیرا صادرکنندگانی که نفت خود را با قیمت های 60 دلار یا 70 دلار می فروختند در حال حاضر ناچارند آن را با قیمت زیر هزینه های عملیاتی به فروش برسانند و متحمل خسارت های سنگین خواهند شد. 

خطیبی تصریح کرد: قیمت پائین نفت می تواند برای اقتصاد واردکنندگان نفت احیا گر باشد زیرا نفت 60 دلاری را با قیمت های بسیار پائین تری خریداری می کنند و هزینه های اقتصادی مصرف کنندگان و واردکنندگان را کاهش داده و می تواند به بهبود اقتصاد آنها  در کوتاه مدت کمک کند، البته در میان مدت و بلند مدت به آنها نیز ضربه خواهد زد. 

نماینده سابق ایران در اوپک در خاتمه خاطر نشان داشت: بازارهای فیوچر و آتی با بازارهای فیزیکی از یکدیگر تاثیر می پذیرند و در سال های اخیر بیشتر از هر بازاری نقش رهبری قیمت ها را بر عهده داشته و بر بازارهای فیزیکی تاثیر گذاشته اند.

منبع: تیتر 1
مطالب مرتبط
عناوین برگزیده