تاریخ: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۴۴
بازدید: ۶۱۲
کد خبر: ۲۱۳۰۰۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

توافق فولادسازان و خودروسازان برای افزایش قیمت ورق‌های فولادی

‌می‌متالز - روز دوشنبه گذشته برخی از متصدیان بازار اظهار کردند فولادسازان کره‌جنوبی برای اولین بار در چهار سال گذشته قیمت فولاد خودرو را افزایش داده‌اند، اقدامی که می‌تواند سود خالص آن‌ها را با رشد مواجه کند.

به گزارش می‌متالز به نقل از کره هرالد، کارشناسان می‌گویند: شرکت پوسکو، بزرگ‌ترین فولادساز کره‌جنوبی، با شرکت‌های هیوندای موتور و کیا به توافق رسید تا قیمت هر تن فولاد خودرو را به ۵۰هزار وون (۴۵ دلار) افزایش دهند. هدف از این افزایش جبران هزینه‌های افزایش‌یافته سنگ‌آهن برای فولادسازان است که یکی از اصلی‌ترین مواد اولیه مورداستفاده در تولید فولاد است. بر اساس اطلاعات منتشرشده توسط شرکت منابع کره، قیمت سنگ‌آهن در ۲۸ مه به ۵۱/ ۱۹۰ دلار در هر تن افزایش یافت که نسبت به ۰۹/ ۹۷ دلار در تاریخ مشابه سال قبل افزایش چشمگیری داشته است.

شرکت فولادسازی هیوندای، دومین تولیدکننده بزرگ فولاد در کره‌جنوبی، همچنین گفت با خریداران همیشگی محصولات خود یعنی هیوندای موتور و کیا در مورد افزایش قیمت هر تن فولاد مورداستفاده در خودرو به ۵۰ هزار وون به توافق رسیده است. شرکت هیوندای استیل با فروش ورق‌های فولادی به خودروسازان مطرح کره یعنی هیوندای و کیا حدود ۳۰ درصد از فروش کلی خود را به‌عنوان سود حاصله کسب می‌کند. این در حالی است که همه این شرکت‌ها وابسته به گروه هیوندای موتور هستند که پنجمین خودروساز بزرگ جهان از نظر فروش است. تحلیلگران می‌گویند فولادسازان می‌توانند با افزایش قیمت‌های محصولاتشان تا حدی افزایش قیمت مواد اولیه را به مشتریان خود منتقل کنند، که به‌نوبه خود انتظار می‌رود این اتفاق سود خالص فولادسازان را بهبود بخشد.

طبق آمار و ارقام منتشره، طی سه ماه منتهی به ۳۱ مارس، شرکت هیوندای استیل سود خالص ۹/ ۲۱۹ میلیارد وون را ثبت کرد که این سود باعث رهایی این شرکت از ضرر ۴/ ۱۱۵ میلیارد وونی آن در سال گذشته شد. شرکت پوسکو اعلام کرد سود خالص سه‌ماه اول این شرکت با افزایش ۱۶۲ درصدی نسبت به سال گذشته به ۱۳/ ۱ تریلیون وون رسید که این افزایش عمدتا ناشی از تقاضای قوی در میان بهبود اقتصاد جهانی بعد از بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ است. از طرف دیگر شرکت هیوندای استیل اعلام کرد قصد دارد در سه هفته آینده با افزایش قیمت ورق‌های فولادی ضخیم خود، با سه شرکت بزرگ کشتی‌سازی شرکت مهندسی دریایی و کشتی‌سازی دوو، شرکت کشتی‌سازی و فراساحلی کره و شرکت صنایع سنگین سامسونگ مذاکره کند. شرکت کشتی‌سازی و مهندسی دریایی کره سه کارخانه کشتی‌سازی را مدیریت می‌کند که شامل صنایع سنگین هیوندای، شرکت بارگیری هیوندای میپو و صنایع سنگین هیوندای سامو هستند. در همین حال، به گفته یکی از افراد مطلع، شرکت پوسکو با سه سازنده کشتی در مورد قیمت ورق‌های ضخیم فولادی به توافق جداگانه‌ای رسیده است، این فرد توضیحات بیشتری در این خصوص ارائه نکرد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده