تاریخ: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۵۱
بازدید: ۳۶۰
کد خبر: ۱۰۰۱۸۳
سرویس خبر : انرژی
مکی:

اروپایی‌ها می‌خواهند اینستکس را لنگان لنگان تا انتخابات نوامبر حفظ کنند

می متالز - کارشناس مسائل غرب گفت: اروپا می‌خواهد اینستکس را حداقلی فعال کنند تا بتوانند لنگان لنگان تا انتخابات آتی برجام را حفظ کنند.
اروپایی‌ها می‌خواهند اینستکس را لنگان لنگان تا انتخابات نوامبر حفظ کنند

به گزارش می متالز، مرتضی مکی کارشناس مسائل اروپا و آمریکا با اشاره به اظهارات هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان مبنی بر انجام دومین تراکنش مالی اینستکس در آینده‌ای نزدیک، گفت: اروپایی‌ها به دنبال این هستند که از فضای پس از کرونا به هر شکلی که شده با کم‌ترین هزینه و تعهدی استفاده کرده و اراده خود را برای حفظ برجام نشان دهند.

او افزود: هرچند اینستکس شاید در حد یک درصد از خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران را برآورده نکند، اما دولت‌های اروپایی با توجه به فشار‌های تحریمی آمریکا اراده سیاسی را که بخواهند مقابل واشنگتن ایستادگی کنند ندارند، اما تلاش می‌کنند از حداقل فرصت‌هایی که وجود دارد برای اینکه نشان دهند خواستار حفظ برجام هستند حداکثر استفاده را ببرند.

مکی با بیان اینکه اینستکس فرصتی برای اروپایی‌هاست تا نشان دهند خواستار حفظ برجام هستند، اظهار کرد: با توجه به اینکه آمریکایی‌ها بار‌ها اعلام کرده‌اند که با ارسال محموله‌های پزشکی، بهداشتی و غذایی به ایران مشکلی ندارند.

این کارشناس مسائل اروپا و آمریکا با توجه به تلاش‌های اتحادیه اروپا برای حفظ برجام تصریح کرد: اروپایی‌های می‌خواهند از این فرصت استفاده کنند تا اینستکس را در حد حداقلی هم که شده فعال کنند تا بتوانند لنگان لنگان تا انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر و گذر از بحران کرونا برجام را حفظ کنند و حداقل چشم انداز روشن تری نسبت به گذشته برای توافقنامه هسته‌ای به وجود بیاورند.

او ادامه داد: علاوه بر حفظ برجام، اعتماد لازم تهران را هم جلب کنند تا نشان دهند باید از این دوره و زمان با وجود تمام مشکلاتی که پس از خروج آمریکا برای حفظ برجام ایجاد شده گذر کرده تا بتوانند به فضای مناسبی برای حفظ موافقنامه هسته‌ای و بازگشت ایران و اروپایی‌ها به تعهدات خود برسند.

عناوین برگزیده