تاریخ: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۲۲
بازدید: ۲۷۰
کد خبر: ۱۰۰۳۶۱
سرویس خبر : انرژی
سخنگوی صنعت برق:

فهرست تعرفه انتقال و فوق ‌توزیع نیروی برق ابلاغ شد/ اولین بار در ۴۲ سال اخیر

می متالز - سخنگوی صنعت برق از نهایی شدن تدوین و ابلاغ فهرست بهای انتقال و فوق ‌توزیع نیروی برق برای نخستین ‌بار پس از انقلاب خبر داد.
فهرست تعرفه انتقال و فوق ‌توزیع نیروی برق ابلاغ شد/ اولین بار در ۴۲ سال اخیر

به گزارش می متالز، مصطفی رجبی ‌مشهدی از نهایی شدن تدوین و ابلاغ فهرست بهای انتقال و فوق ‌توزیع نیروی برق برای نخستین‌بار پس از انقلاب خبر داد و گفت: این فهرست بها توسط محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، جهت اجرا ابلاغ شد.

وی افزود: این فهرست شامل سه نسخه بهای تجهیزات پایه رشته پست‌های انتقال و فوق‌توزیع نیروی برق، رشته خطوط هوایی انتقال و فوق‌توزیع و خطوط زمینی انتقال و فوق ‌توزیع نیروی برق است که ‌صورت جزئی به هرکدام از این موارد پرداخته است.

این مقام مسوول تصریح کرد: از این پس برای تهیه تجهیزات مورد نیاز طرح‌های انتقال، فوق‌توزیع برق و اجرای پروژه‌های مربوطه از این فهرست بها استفاده خواهد شد که این موضوع می‌تواند باعث ایجاد وحدت‌رویه در تمامی پروژه‌ها و ایجاد ساختار مناسبی جهت تعدیل پروژه‌ها شود. محمدحسن متولی‌زاده مدیرعامل شرکت توانیر با توجه به ابلاغ فهرست مذکور ضمن لغو امکان استفاده عمومی از دستورالعمل‌های مابه‌تفاوت ارز و فلز ابلاغی این شرکت بر استفاده از دستورالعمل تعدیل همه پیمان‌ها بر اساس شاخص‌های فهرست بها تاکید کرد.

رجبی مشهدی ادامه داد: تغییر ساختار ضوابط تعدیل در صنعت برق گام مهمی در پیشگیری از ایجاد مخاطرات احتمالی در پروژه‌ها ناشی از افزایش شدید نرخ ارز و فلزات و سایر عوامل موثر بر قیمت کالا و خدمات خواهد بود. تهیه، تدوین و ابلاغ فهرست بهای واحد پایه در رشته‌های مختلف جزو مسئولیت‌هایی بوده که از زمان تشکیل سازمان برنامه و بودجه و به استناد نظام فنی و اجرایی موضوع ماده ۳۴ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه و ماده ۲۳ قانون برنامه و بودجه به منظور ایجاد هماهنگی و یکنواختی در برآورد هزینه‌های اجرای پروژه‌ها، انجام شده است.

وی با بیان اینکه نخستین فهرست بهای واحد پایه در سال ۱۳۵۵ ابلاغ شده بود، عنوان کرد: از آن پس فهرست بها هر ساله با استعلام بهای کالاها و عوامل و کسب بازخورد از جامعه مهندسی و مجریان به‌روزرسانی شده و مورد بازنگری، توسعه و اصلاح قرار می‌گرفت. تدوین فهرست بهای مورد نیاز صنعت برق توسط سازمان برنامه و بودجه از سال ۱۳۵۵ آغاز و طی یک دوره سه ساله و پس از تشکیل جلسات مستمر کارشناسی با خبرگان صنعت برق انجام و ساختار اولیه آن در قالب بخشنامه‌های شرح ردیف در سال ۹۲ ابلاغ شد.

رجبی مشهدی گفت: در ادامه این روند از سال ۹۷ بازنگری شرح ردیف‌ها و تعیین قیمت‌های آنها دوباره در دستور کار سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت و در نهایت با مشارکت شرکت توانیر و تشکیل کارگروه‌های کارشناسی با مشارکت بیش از ۲۸۰۰ نفر ساعت از خبرگان صنعت برق، فهرست بهای واحد پایه رشته خطوط هوایی، خطوط زمینی و پست‌های انتقال و فوق ‌توزیع نیروی برق تدوین و ابلاغ شد.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده