تاریخ: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۳۶
بازدید: ۲۷۶
کد خبر: ۱۰۰۸۷۰
سرویس خبر : انرژی

طلسم توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی شکسته شد

می متالز - عملیات بارگیری (Load Out) جکت سرچاهی سکوی ۱۱B طرح توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی برای انتقال به محل نصب خود در مرز مشترک ایران و قطر روز پنج‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت‌ماه آغاز شد، با بارگیری این جکت طلسم توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی به‌طور رسمی شکسته شد.
طلسم توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی شکسته شد

به گزارش می متالز، وزن این چهارپایه ۲ هزار و ۱۲۰ تن و ارتفاع آن ۸۰ متر و نیم است. این جکت قرار است در ناحیه ۱۱B منطقه پارس‌جنوبی در ۱۳۵ کیلومتری از ساحل عسلویه و در عمق ۷۱ متر از سطح دریا نصب شود. جکت دارای چهار پایه میان‌تهی است که عملیات شمع‌کوبی و استحکام آن در کف خلیج‌فارس از طریق آنها انجام می‌شود. این جکت دارای ۱۵ حلقه کانداکتور گاید به قطر ۲۶ اینچ است. کانداکتور گایدها قطعاتی مخروطی هستند که با قرار گرفتن در طبقات زیرین سازه به‌عنوان راهنما برای عبور ۱۵ ردیف خط لوله حفاری عمل می‌کنند. یعنی پس از نصب جکت در دریا و استقرار دکل حفاری روی آن لوله‌های حفاری از میان جکت و از طریق این مخروط‌ها به سطح دریا هدایت می‌شوند تا با عبور مته‌ها عملیات حفاری انجام شود. این هدایتگرها با توجه به ارتفاع زیاد جکت از انحراف و خمیدگی لوله‌ها بر اثر فشار آب جلوگیری می‌کنند.

مدیر مهندسی و ساختمان شرکت نفت و گاز پارس توسعه‌نیافتن فاز ۱۱ پارس‌جنوبی پس از سال ۹۲ را تشریح کرد و گفت: تلاشمان این است بخش نخست توسعه این فاز را هر چه سر‌یع‌تر به سرانجام برسانیم. رسول فلاح‌نژاد در حاشیه عملیات بارگیری نخستین جکت سرچاهی نخستین عرشه دریایی طرح توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی توضیح داد: سال ۹۲ از یکسو طرح‌های متعدد پارس‌جنوبی با پیشرفت‌های مختلف در دستور قرار داشت و از سوی دیگر کشور با کمبود گاز در کنار کمبود منابع مالی روبه‌رو بود. وی به شرایط سخت تحریم در آن مقطع هم اشاره کرد و با یادآوری اینکه قرارداد طرح توسعه فاز ۱۱ اواخر دولت دهم به روش بیع متقابل امضا شد، اظهار کرد: واقعیت این است امکان تامین مالی برای این پروژه در آن شرایط وجود نداشت.

سرپرست طرح توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی در شرکت نفت و گاز پارس تصمیم وزارت نفت برای اولویت‌بندی فازهای پارس‌جنوبی در سال ۹۲ را راهبردی دانست و گفت: با این تصمیم طرح‌هایی که پیشرفت بالایی داشتند در اولویت قرار گرفتند تا افزون بر تامین سوخت زمستانی نیازهای ارزی کشور را برای توسعه دیگر طرح‌ها فراهم کند. وی با بیان اینکه توسعه فازهای ۱۲، ۱۵ و ۱۶ و ۱۷ و ۱۸ که در اولویت توسعه قرار گرفت همانند فاز ۱۱ در مرز قرار داشتند، تصریح کرد: پیشرفت بالای این پروژه‌ها سبب شد نسبت به فاز ۱۱ در اولویت قرار گیرند.فلاح‌نژاد به واگذاری توسعه این طرح به کنسرسیوم توتال و سی‌ان‌پی‌سی‌آی چین در سال ۹۶ اشاره کرد و گفت: هدف وزارت نفت این بود تا از گشایشی که ایجاد شد افزون بر استفاده از فناوری روزآمد و پیمانکاران خارجی از منابع مالی خارجی استفاده کند. او به افت مخزن پارس‌جنوبی اشاره و تصریح کرد: امیدواریم در مرحله بعدی توسعه این فاز، بخش فشارافزایی این قرارداد را که بخش سنگین و پرهزینه‌ای است، محقق کنیم.

عناوین برگزیده