تاریخ: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۰۳
بازدید: ۴۹۹
کد خبر: ۱۰۰۸۸۱
سرویس خبر : سیم و کابل

رشد ۱۵۰ درصدی صادرات؛ دستاورد «افلاک الکتریک خراسان»

می متالز - کم‌بودن هزینه‌ انرژی، نیروی انسانی ارزان، وجود مواد اولیه مرغوب، محدودیت واردات فلزات از جمله مس و... دست به دست هم داده تا ایران در حوزه پر رقابت صادرات سیم و کابل، همچنان در میدان باقی بماند.
رشد ۱۵۰ درصدی صادرات؛ دستاورد «افلاک الکتریک خراسان»

به گزارش می متالز، اما با این حال کارشناسان صنعت سیم و کابل در بخش صادرات بر این باورند که بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت با توجه به شرایط موجود و محدودیت‌های ایجاد شده برای مراودات بانکی ایران باید شرایط را تسهیل کنند تا صادرکنندگان بتوانند با دیگر رقبای خود در کشورهای هدف رقابت کنند. از جمله اقدامات مورد انتظار، می‌توان به پذیرفتن صادرات ریالی به افغانستان اشاره کرد که در سال جهش تولید می‌تواند زمینه‌ساز تحقق این هدف باشد. حال با توجه به اینکه ایران در سه حوزه صنعت مس، آلومینیوم و پتروشیمی از لحاظ منابع و کیفیت در سطح قابل قبولی قرار دارد، بسیاری از تولیدکنندگان صنعت سیم و کابل  توانسته‌اند از فرصت وفور مواد اولیه به خوبی بهره برده و تولیدات با کیفیت را روانه بازارهای صادراتی کنند.

در این میان شرکت افلاک الکتریک خراسان به عنوان یکی از شرکت‌های موفق در حوزه سیم و کابل توانسته بیش از 90 درصد تولیدات خود را صادر کرده و به عنوان تنها صادرکننده نمونه ملی سال 98 در صنعت سیم و کابل شناخته شود.

 

تلاش برای بازگرداندن اقتدار سیم و کابل در خاورمیانه

سال 1387 بودکه شرکت افلاک الکتریک خراسان با هدف تولید محصولات باکیفیت، کار خود را آغاز کرد و به تولید انواع سیم و کابل‌های مسی و آلومینیومی پرداخت. اشتغال به کار بیش از 200 نیروی کار و تولید 500  نوع محصول مسی و آلومینیومی و نیز صادرات 92 درصد از تولیدات از جمله مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که می‌توان برای این شرکت از زمان آغاز به کار تا به امروز برشمرد.

شرکتی که پایه اصلی و استراتژیک‌ آن بر اساس صادرات بوده و به دلیل قدمت تولیدات با کیفیت سیم و کابل در کشور که به قبل از انقلاب هم می‌رسد، به عنوان یکی از برترین و بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان سیم و کابل در خاورمیانه شناخته می‌شود، تا جایی که این شرکت توانسته در سال 97 بالغ بر 10 درصد از کل صادرات کشور در این حوزه را نیز به خود اختصاص دهد.

 

ممانعت از صادرات مواد خام و ایجاد فرصت برای صادرات محصول

با این حال حسین محمدیان مدیرعامل شرکت افلاک الکتریک خراسان از افزایش 150 درصدی رشد صادرات شرکت خود در سال 98 خبر داده و می‌گوید: علاوه بر افزایش رشد صادرات، افزایش 200 درصدی حجم اشتغال نیز یکی از مهم‌ترین اقداماتی بوده که در این شرکت صورت گرفته است.

این کارشناس صنعت برق در ادامه می‌گوید: در سال 99 به‌‌رغم تهدیدها و با توجه به شرایط سیاسی کشور و منطقه، در تلاش هستیم تهدیدها را تبدیل به فرصت کرده و با توجه به شعار امسال (جهش تولید) تولیدات و صادرات مجموعه خود را گسترش دهیم. توسعه و نوسازی خطوط تولیدی با خریداری ماشین‌آلات و رشد 50 درصدی صادرات به کشورهای همسایه، از جمله اهدافی است که در سال 99 در نظر گرفته‌ایم، اما این مهم زمانی محقق خواهد شد که دولت از صادرات مواد خام بپرهیزد و فضا را در اختیار تولید‌کنندگانی بگذارد که می‌توانند مواد خام را به محصول تبدیل کرده و از ارزش افزوده آن در زمان صادرات برای کشور، ارزآوری و اشتغالزایی داشته باشند.
 وقتی تهدیدها به فرصت تبدیل می‌شوند

تولید کابل‌های ضد آتش از دیگر تولیداتی است که گروه کارخانه‌های افلاک الکتریک خراسان آن را در 2 سال اخیر در دستور کار خود قرار داده است. کابل‌هایی که اخیرا کشورهای اتحادیه اروپا و کشورهایی که در این صنعت صاحب سبک هستند، تولید و به بازار عرضه کرده‌اند تا میزان احتمالات آتش‌سوزی را کاهش دهند. البته سازمان نظام مهندسی نیز به سازندگان مراکز تجاری، مجتمع‌های بزرگ و... تاکید کرده که از چنین کابل‌های ضد حریقی استفاده کنند تا از این طریق بتوانند درصد خسارت در زمان آتش‌سوزی را به حداقل برسانند.

همچنین باتوجه به افزایش خانه‌های هوشمند در داخل کشور و نیاز به سیم و کابل موردنیاز، این شرکت موفق به تولید کابل‌های KNX  شده که کشور را از واردات این محصولات بی نیاز می‌کند.

 

تولید مطابق با استانداردهای روز جهانی

محمدیان با تاکید بر اینکه کیفیت محصولات این شرکت با استانداردهای جهانی و کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکایی مطابقت دارد می‌گوید: در بازارهای بین‌المللی، با ارائه محصولات باکیفیت، شرکت افلاک الکتریک خراسان توانسته جایگاه ویژه‌ای در بازار صادراتی برای خود ایجاد کند.

با وجود آنکه در چند سال اخیر تحریم‌ها، واردات محصولات مختلفی از جمله سیم و کابل که معمولا از کشور چین وارد می‌شد را سخت کرده، اما در این میان فرصتی را نیز ایجاد کرده تا تولیدکنندگان سیم و کابل وارد عمل شده و در نهایت تلاش کنند محصولاتی که قبل از تحریم‌ها به کشور وارد می‌شد را اکنون خود تولید کنند.

شرکت افلاک الکتریک خراسان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با استفاده از مهندسی معکوس موفق شده همان محصولی را که صددرصد وارداتی بوده، با کیفیتی متفاوت تولید و روانه بازار کند. از جمله این تولیدات می‌توان به کابل‌های شبکه همچون CAT5  و CAT6 اشاره کرد که تمامی آنها تاییدیه استانداردهای اروپایی و آمریکایی را نیز با موفقیت گذرانده‌اند.

عناوین برگزیده