تاریخ: ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۲۴
بازدید: ۱۷۵
کد خبر: ۱۰۱۱۸۸
سرویس خبر : متالورژی و مواد
مدیرعامل شرکت فرآوری آمیژه‌های رنگین فتح (فارکو):

انتخاب روش ریخته‌گری بر کیفیت قطعات موثر است

می متالز - مدیرعامل شرکت فرآوری آمیژه‌های رنگین فتح (فارکو) گفت: برای تولید یراق‌آلات مصرفی در صنعت برق باید از روش ریژه استفاده کرد و روش دایکست مناسب نیست زیرا برای تولید برخی قطعات آلومینیومی، استفاده از ریخته‌گری تحت فشار موجب ایجاد تخلل و مک گازی در محصول نهایی می‌شود.
انتخاب روش ریخته‌گری بر کیفیت قطعات موثر است

به گزارش می متالز، سعید فتحی اظهار داشت: شرکت فرآوری آمیژه‌های رنگین فتح (فارکو) با هدف طراحی، ساخت و تولید انواع قالب‌های دایکست، انواع قطعات از جنس فلزات رنگین به خصوص آلومینیوم و روی و آلیاژهای آن‌ها در اسفند 1380 تاسیس شد. این شرکت در سال‌های اخیر توانسته محصولات متنوعی را به صنایع مختلف ازجمله صنایع الکتریکی، لوازم خانگی، خودرو، روشنایی و.... عرضه کند.

وی بیان کرد: شرکت فارکو در سال‌های اخیر با توجه به تخصص تولید انواع یراق‌آلات مورد مصرف در صنایع برق قسمت اعظم حجم تولید یعنی در حدود 60 درصد را به تولید قطعات مصرفی در صنعت برق اختصاص داده است. به طور مثال، قطعات مورد استفاده در چراغ‌های خیابانی و انواع مهتابی‌های داخلی ساختمان در این شرکت تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت فارکو مطرح کرد: انتقال برق از نیروگاه‌ها به شهرها و منازل، به سه بخش تقسیم می‌شود که شامل انتقال، فوق توزیع و توزیع برق است. برق زمانی که در نیروگاه‌ها تولید می‌شود با استفاده از خطوط «انتقال» به نزدیکی شهر منتقل می‌گردد؛ در مرحله انتقال، ولتاژ برق می‌تواند کم شود یا همچنان با ولتاژ زیاد به شهرها منتقل شود، به همین منظور، برای کاهش ولتاژ قبل از ورودی شهرها، پست برق قرار می‌دهند که برق ورودی این پست، از خطوط انتقال است (برقی که مستقیم از نیروگاه آمده است) و خروجی آن هم به داخل شهر می‌رود. در هر کدام از این سه بخش، انواع کابل‌ها، یراق‌آلات و قطعات فلزی استفاده می‌شود.

فتحی اضافه کرد: منظور از یراق‌آلات انتقال و توزیع نیرو، قطعات فلزی هستند که برای اتصال مقره‌ها و قطعات هادی در پست‌های فشار قوی استفاده می‌شوند. جنس این تجهیزات عموما از آلیاژ آلومینیوم و برخی از آن‌ها از چدن یا فولاد گالوانیزه بوده که البته دارای ابعاد، انداره و اشکال بسیار متفاوتی هستند و هر کدام برای انجام کاری طراحی و ساخته می‌شوند.

وی در ادامه گفت: فعالیت تولیدی این شرکت، به‌ صورت سفارشی بوده و محصول را به صورت نیمه‌ساخته به کارفرمایان خود تحویل می‌دهیم. به طور مستقیم با بازار داخلی یا کارفرمایان دولتی ارتباط نداریم و بر اساس سفارش مشتریان مختلف، انواع یراق‌آلات مورد مصرف در زمینه پست، انتقال، توزیع برق را به شکل ریخته‌گری ماسه، ریژه و دایکست تولید و عرضه می‌کنیم.

قطعات بی‌کیفیت سهم زیادی در بازار دارند

مدیرعامل شرکت فارکو مطرح کرد: در دو سال اخیر با توجه به افزایش قیمت ارز و همچنین کنترل واردات قطعات بدون کیفیت خارجی که با قیمت‌های نازل به ایران وارد می‌شد، افزایش سفارش و تولید در زمینه یراق‌آلات داشتیم و میزان تولید در شرکت حدود 30 درصد افزایش پیدا کرده است.

فتحی افزود: در سال‌های اخیر با توجه به تنوع استفاده از انواع مقره‌ها و یراق‌آلات سیلیکونی به جای مقره‌های سرامیکی، تنوع قطعات در این صنعت افزایش داشته و با توجه به تخصص این شرکت مبادرت بر ساخت و تولید قطعات جدید کردیم.

وی در خصوص عرضه یراق‌آلات بی کیفیت، اذعان کرد: در کشور، برخی از تولیدکنندگان بدون در نظر گرفتن انواع خواص مکانیکی مورد نیاز در صنعت تولید مقره از قبیل مقاومت به کشش، خمش، هدایت الکتریکی مبادرت به تولید بی کیفیت این یراق‌آلات و توزیع آن‌ها را در بازار کرده‌اند. در حالی که این قطعات، به مواد اولیه و عملیات حرارتی خاصی نیاز دارد، اما برخی از شرکت‌ها توجهی به مراحل تولید نمی‌کنند و محصول نهایی را با کیفیت بسیار پایین عرضه می‌کنند.

مدیرعامل شرکت فارکو در ادامه خاطرنشان کرد: محصولاتی که این شرکت‌ها به بازار ارائه می‌دهند، به دلیل کیفیت پایین، قیمت کمتری نیز دارد و امکان رقابت با این شرکت‌ها که موارد ضروری را در نظر نمی‌گیرند، وجود ندارد البته باید در نظر داشت که قطعات مورد مصرف در پروژه‌های اصلی وزارت نیرو، همگی باید گواهی کیفیت از پژوهشگاه را داشته باشند و در آن موارد عملا شرکت‌های سابقه‌دار که محصولات با کیفیت تولید می‌کنند، موفق به فروش می‌شوند.
فتحی در خصوص تفاوت میان روش‌های دایکست و ریژه، اظهار کرد: در چند سال اخیر، برخی از تولیدکنندگان سعی کرده‌اند که استفاده از روش دایکست را جایگزین ریژه کنند و در حقیقت استفاده از دایکست را یک روش جدید و نوین و با بازده بالا می‌دانند؛ در صورتی که برخی از قطعات مانند مقره‌ها باید به روش ریژه تولید شود زیرا برای محصولات آلومینیومی با ضخامت بیش از سه میلی‌متر، استفاده از ریخته‌گری تحت فشار موجب ایجاد تخلل و مک گازی در محصول نهایی می‌شود که به مرور زمان دچار شکستگی، خم، آتش‌سوزی و... می‌شوند اما با این حال، به دلیل هزینه کمتر تولید به روش دایکست، تولیدکنندگان همچنان از این روش استفاده می‌کنند.

تاثیر کرونا بر فعالیت‌های صنعتی

مدیرعامل شرکت فرآوری آمیژه‌های رنگین فتح مطرح کرد: شیوع ویروس کرونا بر فعالیت‌های تولیدی و صنعتی تاثیر زیادی داشت و موجب کاهش میزان تولید و تقاضا شده است. آغاز همه‌گیری این بیماری مصادف با پایان سال کاری واحدهای تولیدی شد و عملا ضربه جبران ناپذیری در شروع سال جدید به صنایع مختلف وارد کرد. در ابتدا مدیران و مسئولان اجرایی اطلاعات دقیقی در خصوص این بیماری نداشتند و عدم آگاهی افراد و ترس، موجب کاهش فعالیت‌ها در اسفند ماه 1398 شد.

فتحی در ادامه گفت: برخلاف سال‌های گذشته، در ماه‌ بهمن و نیمه اول ماه اسفند افزایش تولید و فروش داشتیم، اما امسال میزان سفارشات کاهش و شوک شدیدی به صنایع وارد شد و به همین دلیل واحدهای تولیدی سعی کردند که میزان فعالیت خود را کاهش دهند تا خسارات کمتری متحمل شوند البته شیوع ویروس کرونا تا این لحظه ضربه جبران‌‌ناپذیری به کلیه واحدهای تولیدی زده است. چنانچه بسته‌های حمایتی شامل صنایع کوچک و متوسط نشود، امکان احیای این صنایع بسیار مشکل خواهد بود.

وی تاکید کرد: همکاری سازمان تامین اجتماعی، وزارت اقتصاد دارایی و صدور بخشنامه‌های اجرایی مناسب، می‌تواند به بازگشت این واحدهای صنعتی به روال سابق کمک کند. در غیر این صورت حتما با بحران تعطیلی این واحدها و اخراج تعداد زیادی از کارگران مواجه خواهیم بود.

عناوین برگزیده