تاریخ: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۳۹
بازدید: ۲۷۹
کد خبر: ۱۰۱۳۳۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تقاضای زغال‌سنگ به کمترین میزان از جنگ جهانی دوم رسید/ مصرف زغال‌سنگ در آمریکا تا سال۲۰۲۵ پایان می‌یابد

می متالز - تقاضای جهانی زغال‌سنگ در حال بزرگترین افت سالانه خود از زمان جنگ جهانی دوم است که فعالیت اقتصادی به دلیل ممنوعیت‌های ویروس کرونا کاهش یافته است.
تقاضای زغال‌سنگ به کمترین میزان از جنگ جهانی دوم رسید/ مصرف زغال‌سنگ در آمریکا تا سال۲۰۲۵ پایان می‌یابد

به گزارش می متالز، سوزاندن زغال‌سنگ برای ساخت برق در چندین کشور اروپایی بی‌فایده و اقتصادی شده است چراکه با گاز طبیعی ارزان و تکثیر انرژی‌های تجدیدپذیر و حرکات قدرتمند محیطی روبرو شده است. شیوع ویروس کرونا، سرعت آن را بیشتر کرده است.

آژانس بین المللی انرژی در گزارشی آورده است که با ارزیابی تاثیر ویروس کرونا در تجارت انرژی، تقاضای جهانی زغال‌سنگ 8٪ کاهش خواهد یافت. همچنین میزان سوخت سوزانده شده برای این انرژی 10٪ کاهش می‌‌یابد.

براساس این گزارش، بزرگترین مصرف کننده زغال‌سنگ جهان، چین است که با وجود احیای تدریجی صنایع خود از زمان کم شدن محدودیت‌های ناشی از کرونا ویروس، شاهد کاهش تقاضا پنج درصدی خواهد بود.

آژانس بین‌المللی انرژی IEA گفته است، در اروپا جایی که سیاست برای کنار گذاشتن زغال‌سنگ به طور کامل اجرا می‌‌شود، تقاضا 20٪ کاهش می‌یابد، در حالی که ایالات متحده آمریکا شاهد سقوط 25درصدی این ماده معدنی خواهد بود.

براساس این گزارش، در دو هفته گذشته اتریش و سوئد اعلام کردند که آخرین نیروگاه‌های زغال‌سنگ خود را تعطیل کرده‌اند. این دو کشور اکنون به عنوان کشورهای بدون زغال‌سنگ در ترکیب برق خود به آلبانی، بلژیک، استونی، لتونی، لیتوانی و نروژ پیوسته‌اند.

همچنین ایالات متحده آمریکا به مدت 20 روز از زغال‌سنگ استفاده نکرده است که به عنوان یک رکورد مدرن به نظر می‌‌رسد این  سوخت را تا سال 2025 حذف کند. آلمان نیز قصد دارد تا سال 2038 زغال‌سنگ را کنار گذارد، هرچند که نیروهای بازار که توسط ویروس کرونا منتشر نشده‌اند، می‌ توانند این روند را تسریع کنند.

در پایان گزارش فاتح بیرول مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی IEA تاکید کرد: این یک شوک تاریخی برای کل جهان انرژی است. در میان بحران‌های بی‌نظیر بهداشتی و اقتصادی امروز، کاهش تقاضا برای تقریباً همه سوخت‌های اساسی به ویژه برای زغال‌سنگ، نفت و گاز بسیار چشمگیر است.

عناوین برگزیده