تاریخ: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۰:۲۸
بازدید: ۱۴۵
کد خبر: ۱۰۱۸۲۱
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

تعطیلی شرکت‌های واردکننده نتیجه بازار غیررقابتی خودرو

می متالز - تا همین چهار سال پیش بخشی از نیاز خودروی داخلی با واردات خودرو تامین می‌شد، اما در شرایطی قرار گرفته‌ایم که جمع کثیری از شرکت‌های واردکننده تعطیل و کارمندان آنها تعدیل شدند.
تعطیلی شرکت‌های واردکننده نتیجه بازار غیررقابتی خودرو

به گزارش می متالز، تامین خودرو از دیرباز دغدغه بزرگ کشور بوده است و همواره این سوال مطرح می‌شود که بالاخره خودروساز هستیم یا نه؟ به هر حال به دلیل بعضی عوامل خارجی و برخی عوامل داخلی شرکت‌های خودروساز ایران با مشکلات بسیار زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، اما پس از برجام اتفاقات خوبی در حوزه خودرو در حال رخ دادن بود؛ خودروسازان ما در کنار نمایندگان خودروسازان خارجی در حال رقابت بودند و همین رقابت عرصه را برای پلت‌فرم‌های قدیمی ‌تنگ کرده بود و به همین دلیل خودروسازان به فکر جایگزین خودروهای جدید با مدل‌های قدیمی ‌شدند.

از آن سو هم واردات خودروهای استاندارد خارجی در حال انجام بود که باعث رقابت بین واردکنندگان خودرو و خودروسازان شد. هرچند این بازی با اعمال تعرفه بالای واردات همچنان به نفع خودروسازان عمل می‌کرد، اما واردات خودرو در کنار سهم کوچکش از بازار ایران رقابت قابل توجهی را ایجاد کرده بود. اکثر برندهای مطرح خودرویی نماینده خود در ایران را انتخاب کرده و درصدد افزایش سهم بازار خود در ایران بودند. این نمایندگان وظیفه فروش و از همه مهم‌تر خدمات پس از فروش و برندینگ شریک خارجی خود را داشتند تا حدی که در این حوزه ۱۵ هزار شغل مستقیم به وجود آمد و شرکت‌های خارجی با جذب نخبگان داخلی و آموزش مناسب، این افراد را برای کسب تجربه در این صنعت آماده می‌کردند.اما با فاصله کوتاهی از این رونق  ورق برگشت و در مدت زمانی کوتاه اکثر شرکت‌های واردکننده تعطیل و ۱۵ هزار نفر بیکار شدند.واردات خودروهای اقتصادی می‌تواند یکی از راه‌حل‌های ایجاد فضای رقابتی باشد. در این شرایط بیش از پیش به بازرگانان حوزه خودرو نیازمندیم و این در حالی است که همچنان تصمیمی ‌برای واردات‌خودرو گرفته نمی‌شود. بخش عمده‌ای از شرکت‌های واردکننده خودرو  نیز تعطیل شده‌اند یا با مشکلاتی که بعد از تحریم‌های خودرویی آمریکا اعمال شد، دست و پنجه نرم می‌کنند. بعضی نیز متهم به تخلفاتی در زمان ثبت سفارش شده و تعطیل شده‌اند، اما شرکت‌های واردکننده‌ای هم هستند که به حیات خود ادامه داده و ایده‌های مختلفی را برای بقای خود دنبال می‌کنند.

شرکت پرشیا خودرو از جمله شرکت‌های واردکننده‌ای است‌ که در گذشته به واردات بی‌ام‌و و مینی‌ماینر آلمانی می‌پرداخت و در حال حاضر با برنامه‌ریزی مناسب به فعالیت خود ادامه می‌دهد. البته به تازگی نیز مذاکراتی با شرکت چینی به نام هونگژی داشته است و به نظر می‌رسد در آینده به مونتاژ خودروهای این برند چینی می‌پردازد، اما علت بقای این شرکت را می‌توان در مدیریت درست این شرکت در بحران دانست؛ البته این شرکت در کنار مهار بحران، طرح‌های مختلفی نیز اجرا کرد. از جمله آن می‌توان به طرح این شرکت در سرویس‌دهی غیرحضوری در زمان بیماری کرونا به منظور عدم رفت‌وآمد غیرضروری اشاره کرد. پرشیا خودرو برای ادامه فعالیت خود در حوزه خودرو شرایط فروش انواع خودروی وارداتی را به وجود آورده است و به همین دلیل این شرکت انواع خودروی وارداتی را با شرایط اقساطی به فروش می‌رساند.شرکت ماموت خودرو نیز از جمله شرکت‌های واردکننده خودرو بود که به فعالیت خود ادامه می‌دهد. این شرکت که پیش‌تر واردات خودروی فولکس را انجام می‌داد، در حال حاضر با برندی چینی وارد مذاکره شده است و به نظر می‌رسد شرکت ماموت‌خودرو درصدد واردات و مونتاژ محصولات این شرکت چینی است.اما باید در نظر داشت که حداقل دو سالی می‌شود که دیگر صحبتی از واردات نمونه‌های به روز برندهایی چون میتسوبیشی با نمایندگی آرین‌موتور، نیسان با نمایندگی جهان نوین آریا، تویوتا با نمایندگی ایرتویا، مزدا با نمایندگی گروه بهمن، رنو با نمایندگی نگین خودرو، فولکس با نمایندگی ماموت خودرو و بی‌ام‌و با نمایندگی پرشیا خودرو نمی‌شود و این شرکت‌ها یا تعطیل یا نیمه تعطیل شده یا به سختی روزگار می‌گذرانند و تعداد بالایی از کارمندان خود را تعدیل کرده‌اند.

عناوین برگزیده