تاریخ: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۲۳
بازدید: ۲۴۴
کد خبر: ۱۰۲۳۷۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
به دستور رئیس جمهور انجام گرفت؛

بهره برداری از طرح‌های ملی صنعت مس ایران در استان کرمان

می متالز - ۴ طرح ملی صنعت مس ایران با سرمایه‌گذاری بالغ بر دو هزار و ۲۱۰ میلیارد ریال با دستور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید.
بهره برداری از طرح‌های ملی صنعت مس ایران در استان کرمان

به گزارش می متالز، رضا رحمانی، وزیر صمت در افتتاح پروژه‌های صنعت مس در شهربابک در ارتباط ویدئو کنفرانسی گفت: در این ایام مبارک بعد از افتتاح بزرگترین واحد آلومینیوم در کوتاه‌ترین زمان، شاهد بهره برداری از طرح‌های مس در کرمان هستیم.  

او افزود: امسال مثل پارسال ۷ محور انقلاب معدنی، اکتشاف، اجرای نقشه راه معدن، نوسازی معادن و فعالسازی معادن کوچک را  شاهد هستیم.

رحمانی افزود: پارسال بیشترین اکتشاف معدن را داشته ایم و نوید این را داریم که معادن پیشرفت کنند و اکنون داری رتبه دهم در معادن دنیا هستیم.  

او بیان کرد: بسیاری از دانش‌های فنی را کشف کرده ایم  و کشور ما اکنون صادر کننده است و سال گذشته  ۴۰۰ میلیون تن استخراج مواد معدنی داشتیم که امسال قرار است به ۵۰۰ میلیون تن برسد.

وزیر صمت با بیان اینکه رشد فلزات را شاهد بودیم، گفت: در سال‌های گذشته اقدامات خوبی داشتیم و بخش معدن ما امسال نیاز ارزیش را خودش تامین می‌کند.  

او در ادامه گفت: در اداره خود صنایع معدنی تقریبا فعال بودیم و نسبت به قبل در زمینه مس ذخایرمان سه برابر شده  و در کرمان، آذربایجان شرقی و خراسان، بیشترین اکتشافات را داشتیم.  

او بیان داشت: اکتشافات مس اکنون سه برابر ذخایر قبلی شده و اکتشافات بعدی در کشور ممکن است بیشتر از این باشد، در گذشته در عمق زمین برای برآورد نرفته بودیم، ولی اکنون علاوه بر سطح زمین در عمق زمین هم برآورد شده و ذخایر خوبی داریم و عمق فعلی در برخی نقاط هم در ۵۰۰ یا ۷۰۰ متر هم ذخایر عمیق داریم.  

رحمانی افزود: در فولاد و مس اکنون ظرفیت تولید بیش از مصرف است و دو برابر نیاز داخل تولید داریم، در روی هشت برابر نیاز داخل تولید می‌کنیم و بقیه آن صادر می‌شود.

او تصریح کرد: در بحث خام فروشی روند صادرات مواد خام معدنی نزولی بوده، چون مقررات لازم را وضع کردیم و مورد بعدی این است که زنجیره‌های تولید تکمیل شده و هر روز تکمیل‌تر می‌شود مثلا سال گذشته خام فروشی ما خیلی کاهش یافته و امسال هم به نصف صادرات گذشته خواهد رسید.  

وزیر صمت گفت: امسال یکی ازبرنامه‌های مهم ما، فعالسازی صنایع کوچک است و هر کس کنسانتره تولید کند آن را حمایت می‌کنیم، ممکن است معادن ما در بورس هم قرار بگیرند و مشخصات معادن هم وارد بورس شود و با وزارت اقتصاد واگذاری صنایع معدنی و واگذاری آن‌ها در بورس مذاکراتی شده است.

او تصریح کرد: امسال کار خوبی صورت گرفته که معان ما در مناطق محروم و کمتر برخوردار است و برای حمایت از مردم و اینکه سودی نصیب اهالی بومی شود، جذب نیرو، تامین تدارکات معدن مذاکراتی صورت گرفته و به اصطلاح آشتی معدن با مردم صورت خواهد گرفت که اجرای آن جدی‌تر دنبال خواهد شد.

غریب پور، معاون امور صنایع سازمان صمت بیان داشت: امروز در مس ۴ هزار میلیارد تومان پروژه افتتاح می‌شود که دو جنبه زیست محیطی و اقتصادی دارد، از ۸۰ هزارتن به ۱۲۰ هزار تن تولیدش افزایش دارد و هم مصرف گازوئیل را کم می‌کند و هم کاهش آلودگی را به دنبال دارد.

او تصریح کرد: در این پروژه ۴۰ درصد بومی سازی شده و کار بسیار خوبی شده و از ظرفیت‌های بومی استفاده شده و با سرعت و کیفیت مطلوبی اجرایی شده است، امروز ۲۵۲ میلیون یورو به بهره برداری می‌رسد.

غریب پور در پاسخ به رئیس جمهور برای وارد شدن سهم صنایع در بورس گفت: اکنون یا سهام را عرضه می‌کنیم و یا سهم صندوق را به صورت مستقیم صنایعی، چون مس وارد بورس نشده اند.

غریب پور، معاون امور صنایع سازمان صمت بیان داشت: امروز در مس ۴ هزار میلیارد تومان پروژه افتتاح می‌شود که دو جنبه زیست محیطی و اقتصادی دارد، از ۸۰ هزارتن به ۱۲۰ هزار تن تولیدش افزایش دارد و هم مصرف گازوئیل را کم می‌کند و هم کاهش آلودگی را به دنبال دارد.

او تصریح کرد: در این پروژه ۴۰ درصد بومی سازی شده و کار بسیار خوبی شده و از ظرفیت‌های بومی استفاده شده و با سرعت و کیفیت مطلوبی اجرایی شده است، امروز ۲۵۲ میلیون یورو به بهره برداری می‌رسد.

غریب پور در پاسخ به رئیس جمهور برای وارد شدن سهم صنایع در بورس گفت: اکنون یا سهام را عرضه می‌کنیم و یا سهم صندوق را به صورت مستقیم صنایعی، چون مس وارد بورس نشده اند.

در ادامه این ویدئو کنفرانس غریب پور، معاون امور صنایع وزارت صمت گفت: در ایران رقم ذخایر معدنی ۲۶ میلیارد دلار است و این حاکی از این است که ۲۵ درصد سهم صادرات غیرنفتی ما در بخش معادن است. سهم صنایع معدنی ما اکنون به عنوان سومین شرکت بازار سرمایه است.

او افزود: ما اکنون ۵۲۰۰ میلیارد تومان در گل گهر افزایش سرمایه خواهیم داشت و مس کرمان هم افزایش خواهد داشت، مس قابلیت دو میلیارد یورو سرمایه گذاری در کشور را دارد.

غریب پور بیان داشت: امروز در مس ۴ هزار میلیارد تومان پروژه افتتاح می‌شود که دو جنبه زیست محیطی و اقتصادی دارد، از ۸۰ هزار تن به ۱۲۰ هزار تن تولید افزایش دارد و هم مصرف گازوئیل را کم می‌کند و هم کاهش آلودگی را به دنبال دارد.

او تصریح کرد: در این پروژه ۴۰ درصد بومی سازی شده و کار بسیار خوبی شده و از ظرفیت‌های بومی استفاده شده و با سرعت و کیفیت مطلوبی اجرایی شده است، امروز با اعتبار  ۲۵۲ میلیون یورو به بهره برداری می‌رسد.

غریب پور در پاسخ به سوال رئیس جمهور برای وارد شدن سهم صنایع در بورس گفت: اکنون یا سهام را عرضه می‌کنیم و یا سهم صندوق را به صورت مستقیم صنایعی، چون مس وارد بورس نشده اند.

فدایی، استاندار کرمان نیز در این ویدئو کنفرانس گفت: خدا را شاکریم که امروز توفیق افتتاح ۴ پروژه در شهرستان شهربابک را داریم و اشتغال ۲۴۸ نفر را شاهدیم، این پروژه‌ها از مجموعه پروژه‌هایی است که در استان با سرمایه گذاری ۳۰ هزار میلیارد تومان امسال به بهره برداری خواهد رسید.

او افزود: پارسال ۱۲۳ درصد اهدف اشتغال استان محقق شد و با تلاش کمیته امداد و بنیاد مسکن ۷ هزار مسکن افتتاح شد و در شرکت گاز سه برابر سال‌های قبل اقدامات گاز رسانی داشتیم و در بخش کشاورزی درسال ۹۸ رتبه تولید خرما، پسته، گردو، کنجد، کرک، محصولات جالیزی و آرتمیا را داشته ایم.

فدایی تصریح کرد: در استان کرمان مشکل کم آبی داریم و ما اکنون هزار  لیتر بر ثانیه کمبود آب داریم و خواهشمندیم با دستور رئیس جمهوری خط دوم انتقال هم آغاز شود.

او بیان داشت: پارسال هزار میلیارد تومان دریافت مالیات داشته ایم که متاسفانه یک ریال مازاد درآمد مالیاتی به استان برنگشته است و مشکل دیگر ما تولید اضافات محصولات کشاورزی در جنوب استان است و خواهشمندیم این مشکل را هم پیگیری کنید، به ویژه گوجه و پیاز و صادرات هم نداریم، قیمت‌ها کاهش یافته و دولت در این شرایط خرید حمایتی کند.

فدایی گفت: در بحث کرونا وضعیت ثابتی داریم و روزانه به طور متوسط ۱۵ نفر افزایش داشتیم و نرخ فوتی هم کم داریم و امیدواریم همکاری مردم تداوم داشته باشد.

اسماعیلی، معاون وزیر صمت گفت: در خصوص مس امروز در تولیدات ذوب مس در جهان ۱۶ میلیون تن تولید داریم و رتبه ۶ آسیا و ۱۲ جهان را داریم و این بر خلاف همه تحریم‌ها است و واقعا در تولید مس گل کاشته ایم و با تولید بیش از ۱ میلیون تن کنسانتره مس رکورد زده ایم و با تولید ۲۵۰ هزار تن کاتود مس رکورد داریم.

او افزود: برنامه ریزی ما این است به انتهای زنجیره تولید برسیم و آخرین محصولات تولیدی را صادر کنیم، صادرات مس ما اکنون دو برابر گذشته است.

او اداومه داد: بخشی از اسید تولیدی در کرمان می‌تواند صادر شود و هرچه پیش برویم برای صنایع کشاورزی و واحد‌های تولیدی روی مصرف اسید بیشتر خواهد شد و ۵۰ درصد از این میزان تولید صارد خواهد شد.

سعید محمدی، نماینده شرکت مس ایران در آغاز به کار کارخانه تولید اکسیژن خاتون آباد شهربابک گفت: پیش بینی خواهد شد جمعیت جهان ۹ میلیارد نفر شود و تقاضای مردم جهان برای فلزات افزوده می‌شود و یعنی ۲۴ میلیارد تن و ما همسو با بازار جهانی بخشی از این بازار را به خود اختصاص داده ایم و عیار مس ما ۹۹ درصد است.

او افزود: امیدواریم ظرف ۴ سال آینده به ۵۵۰ هزار تن در سال افزایش دهیم و اکنون میزان سرانه مس در جهان ۳/۲ است و طی ۵ سال آینده به ۵ کیلوگرم افزایش می‌یابد.

محمدی بیان داشت: میزان ذخایر ما اکنون ۸ میلیون تن است و سرمایه‌های ما ۲ میلیارد یورو است و امیدواریم میزان کنساتره از یک میلیون تن به دو میلیون تن برسد و امسال ۱۰۰ هزار متر گمانه عمقی داریم و در همین منطقه میدوک معادن زیر زمین با عیار ۷۵ درصد داریم و معدن زیر زمینی در آینده در شهربابک افتتاح خواهد شد.

محمدی بیان داشت: در پروژه کارخانه اکسیژن ساز مس خاتون آباد باعث می‌شودکه ماده شیمیایی تولیدی و غبار کارخانه مس به صفر برسد و زیر استاندار جهانی برسد.

او تصریح کرد: زمان ساخت کارخانه اکسیژن ساز از ۹۴ شروع شده و امروز هم به پایان رسیده است.

عناوین برگزیده