تاریخ: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۱۴
بازدید: ۲۰۳
کد خبر: ۱۰۲۳۸۰
سرویس خبر : انرژی
مرادی:

موتور صنعت سدسازی به حرکت درآمده است / ضرورت رفع نواقص در ذخیره‌سازی خرد و کلان آب

می متالز - عضو کمیسیون انرژی مجلس معتقد است با همه نواقص در ذخیره‌سازی خرد و کلان آب، تغییرات خوبی در نگاه مسوولان نسبت به سدسازی ایجاد شده و به نظر می‌رسد موتور این صنعت به حرکت درآمده است.
موتور صنعت سدسازی به حرکت درآمده است / ضرورت رفع نواقص در ذخیره‌سازی خرد و کلان آب

به گزارش می متالز، احمد مرادی درخصوص ضرورت ذخیر آب باران در پشت سدها، گفت: از آنجا که میزان بارندگی در چند سال اخیر قابل قبول بوده است و به زعم کارشناسان و مسوولان وزارت نیرو، منابع آبی کشور در وضعیت خوبی به سر می‌برد نباید مشکلی به لحاظ تامین آب داشته باشیم.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی‌آباد و خمیر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسوولان وزارت نیرو مدیریت منابع  آب را مدنظر داشته باشند، افزود: یکی از راهکارهای اساسی در حوزه آب، ذخیره‌سازی در حد خرد و کلان است و هنوز ظرفیت بالایی برای ذخیره‌سازی وجود دارد لذا وزارت نیرو رفع این نقص را در برنامه‌های آتی خود بگنجاند.

وی با بیان اینکه چند سالی است که وضعیت بارش‌ها در کشور تغییر یافته و شاهد بارندگی‌های مناسبی هستیم، ادامه داد: به نظر می‌رسد با همه نواقص در ذخیره‌سازی خرد و کلان آب، تغییرات خوبی در نگاه مسوولان نسبت به سدسازی ایجاد شده و موتور این صنعت به حرکت درآمده است.

به گفته عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی سدها نقش بسیار مهمی در ذخیره سازی و تنظیم آب ناشی از جریانات سیلابی دارند. وقوع سیل‌های اخیر نقش سدها در کنترل جریان‌های سیلابی را به خوبی نشان داد.

به گزارش خانه ملت، در ایران اما بعد از انقلاب اسلامی ۱۹ سد مخزنی وجود داشت، اکنون تعداد این سدها تا دولت تدبیر و امید به ۱۴۴ سد رسیده است، با احتساب سال‌هایی مانند دوران جنگ تحمیلی که فعالیت سدسازی در کشور وجود نداشت، به طور متوسط هر سال حدود ۴ سد در کشور ساخته شده است و چندی پیش نیز چهلمین سد ساخته شده در این دولت افتتاح شد.

طبق اعلام وزیر نیرو براساس برآوردهای صورت گرفته تا پایان دولت تدبیر و امید، تعداد سدهای ساخته شده در این دولت به ۵۲ خواهد رسید. در ۸ سال دولت تدبیر هر سال حدود ۶.۵ سد و هر دو ماه یک سد به مدار آمده است. به طور کلی باید گفت که اکنون کشور در موضوع سدسازی تحرک خوبی دارد.

عناوین برگزیده