تاریخ: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۲۱
بازدید: ۱۹۰
کد خبر: ۱۰۲۹۰۱
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
کمالی پور:

تعیین قیمت منطقه‌ای مسکن نقض مالکیت خصوصی افراد نیست

می متالز - نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: برخی کارشناسان اعلام می کنند که تعیین قیمت منطقه ای مسکن، دخالت در حوزه مالکیت فردی و خصوصی است، اما به هیچ وجه این مسئله مطرح نیست، زیرا عملکرد مالک در تعیین قیمت، جامعه را تحت تأثیر قرار داده و افراد دیگر نیز در آن دخیل هستند.
تعیین قیمت منطقه‌ای مسکن نقض مالکیت خصوصی افراد نیست

به گزارش می متالز، یحیی کمالی پور نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، با انتقاد از وضعیت آشفته و نامناسب بازار مسکن، گفت: وضعیت کنونی بازار مسکن به ویژه در حوزه اجاره بسیار نگران کننده است، به ویژه آنکه با شیوه بیماری کرونا بسیاری از مستأجران نتوانستند اجاره مسکن خود را پرداخت کنند و این مسئله فشار زیادی را به خانوارها وارد کرده است.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متأسفانه با وجود کاهش میزان معاملات مسکن در دو ماه اخیر، شاهد کاهش قیمت ها در بازار مسکن نبودیم، این در حالی است که پیش بینی می شد که با کاهش خرید و فروش، قیمت ها کاهش یابد، از طرفی قیمت مسکن نه تنها سیر نزولی به خود نگرفت، بلکه در چند وقت اخیر شاهد افزایش قیمت ها هم بوده ایم.

 

بازار مسکن هم در حوزه خرید و فروش و هم در بخش ساخت و ساز در وضعیت رکودی قرار دارد

وی با بیان اینکه بازار مسکن هم در حوزه خرید و فروش و هم در بخش ساخت و ساز در وضعیت رکودی قرار دارد، گفت: قطعا اگر دولت و وزارت راه و شهرسازی چاره ای برای تولید گسترده مسکن نیاندیشند، باید شاهد تشدید تلاطم در بازار باشیم.

 

لزوم قیمت گذاری منطقه ای در حوزه خرید و فروش و اجاره مسکن

این نماینده مردم در مجلس دهم، بر لزوم قیمت گذاری منطقه ای در حوزه خرید و فروش و اجاره مسکن تأکید کرد و گفت: دولت باید سازوکاری را برای تعیین قیمت مسکن به صورت منطقه ای متناسب با وضعیت کشور، شرایط اقتصادی، تورم و وضعیت بازار مسکن حداقل و حداکثر قیمت را تعیین کند تا مشاوران املاک متناسب با این ساختار فعالیت کنند.

کمالی پور ادامه داد: در شرایط کنونی در شهر تهران هر مالک متناسب با وضعیت اقتصادی و سلیقه خود اقدام به تعیین قیمت می کند، این در حالی است که این وضعیت و رویکرد به ضرر مستأجران و خریداران مسکن است.برخی کارشناسان اعلام می کنند که تعیین قیمت منطقه ای، دخالت در حوزه مالکیت فردی و خصوصی است، اما به هیچ وجه این مسئله مطرح نیست، زیرا عملکرد مالک در تعیین قیمت، جامعه را تحت تأثیر قرار می دهد و افراد دیگر نیز در آن دخیل هستند.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی به راحتی می تواند قیمت مسکن را به صورت منطقه تعیین کند و مالک و مشاوران املاک باید ضوابط تعیین شده را اجرایی کنند.

عناوین برگزیده