تاریخ: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۱۰
بازدید: ۳۳۳
کد خبر: ۱۰۳۸۳۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

عاملی که موتور طلا را تغدیه می‌کند | تصمیم برای نرخ بهره

می متالز - چه دلیلی وجود دارد که می تواند قیمت طلا را همچنان بالا نگه دارد.
عاملی که موتور طلا را تغدیه می‌کند | تصمیم برای نرخ بهره

به گزارش می متالز،  شیوع بیماری کووید 19 و گسترش آن، افت تقاضا را در بسیاری از اقتصادها به دنبال داشته است؛ گزارش اخیر شاخص بهای تولیدکننده PPI و مصرف کننده CPI در کشورها موید تایید همین موضوع است که نزولی شدن قیمت‌ها را هم به دنبال داشته است.

یکی از راهکار دولت‌ها برای خروج از رکود، رقابت بر سر کاهش ارزش پول ملی است تا بازارهای صادراتی آن کشورها جان بگیرند و کالاهای ارزان موجود به فروش برسند. اکنون اما به نظر می‌رسد این یک تهدید جدی برای آمریکا باشد.

بررسی‌‌ها نشان می‌دهد دلار آمریکا در سال 3 ماه گذشته به میزان 3.66 درصد تقویت شده و به عنوان مانع برای صادرات امریکا عمل کرده و محرک واردات است. اقتصاددانان می‌گویند احتمال دارد فدرال رزرو آمریکا اقدام به اتخاذ استراتژی بهره منفی بگیرد تا با فشار بر دلار، از ارزش آن بکاهد و همین موضوع می‌تواند محرک طلا و البته سایر کامودیتی‌ها باشد.

نکته اصلی در شرایط کنونی از دید استراتژیست‌ها این است که با توجه به کندی و محدودیت‌های کسب و کار ناشی از بیماری کووید 19، نمی‌توان انتظار بهبود اوضاع را در یک بازه کوتاه مدت کشید، بلکه همانطور که اقتصاددانان مطرح می‌کنند این موضوع نیازمند صبر و گذشت زمان است.

البته همین موضوع می‌تواند خود مقوله جنگ‌های ارزی را دوباره شعله‌ور کند زیرا دو اقتصاد چین و امریکا سعی می‌کنند هر کدام سیاست ارزی خود مبنی بر کاهش ارزش پولی ملی خود را پیش ببرند. افزایش فشار از ناحیه چین می‌تواند برای اقتصاد کنونی آمریکا غیرقابل تحمل باشد و به همین دلیل به نظر می‌رسد سناریوی نرخ منفی بهره از سوی فدرال رزرو محتمل‌تر است.

عناوین برگزیده