تاریخ: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۴۲
بازدید: ۱۶۹
کد خبر: ۱۰۳۸۶۰
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

اقتصادصنعت و معدن پشت پرده خودرو‌های صفر در بازار چیست؟ / چه کسانی صفر‌های بی‌نام را وارد بازار می‌کنند؟!

می متالز - ۲۲ اردیبهشت‌ ۲ روز پیش بود که وزیر برکنار شده صنعت، معدن و تجارت به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار مسئولیت داد تا در ۲۴ ساعت،برای فروکش‌کردن تلاطم بهوجود آمده در بازار خودرو، اقدامات مقتضی را انجام دهد و وضعیت موجود را سامان‌دهی کنند.حالا رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل مشهد از کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت‌ها در بازار خودرو خبر می‌دهد.
اقتصادصنعت و معدن پشت پرده خودرو‌های صفر در بازار چیست؟ / چه کسانی صفر‌های بی‌نام را وارد بازار می‌کنند؟!

به گزارش می متالز، حمیدرضا حیدری  با اشاره به ورود سازمان حمایت از مصرف‌کننده و کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو در ۴۸ ساعت، گفت: وضعیت بازار کاملا افسارگسیخته بود و هر کسی هر قیمتی می‌خواست برای فروش اعلام می‌کرد، اما باتوجه‌به مصوبات یکی دو روز گذشته، باید قیمت‌ها به نرخ سابق بازگردد و در گام نخست تا ۱۵ درصد قیمت‌های کاذب خودرو ریزش کرده است.

بازار رونق ندارد؛ فقط ضرر است

او با بیان اینکه شرایط کنونی همه را ازجمله فروشنده و خریدار متضرر می‌کند، اظهار کرد: خریدار گران خریده است و فروشنده هم باز باید همان خودرو فروخته شده را گران‌تر بخرد و بنابراین بازار فعلی برای مصرف‌کننده حقیقی فقط ضرر است و در این میان کاسب‌ها هم نمی‌توانند کسب کنند و بازار رونقی ندارد.

پشت پرده خودرو‌های صفر در بازار

حیدری با اشاره به فعالیت سودجویانه برخی سرمایه‌گذاران و بازاریان در بازار خودرو که خرید‌های گروهی و سبدی انجام داده‌اند، گفت: این افراد باید شناسایی شوند و مشخص شود در شرایطی که خودروسازان هنوز نتوانسته‌اند به تعهدات خود برای واگذاری خودرو‌های پیش‌فروش شده عمل کنند و ثبت‌نام جدیدی هم انجام نشده است، منشأ خودرو‌های صفر و کارنکرده که در تعداد بالا و به‌صورت بی‌نام وارد بازار می‌شوند، کجاست و چه کسانی از آن نفع می‌برند.

حباب قیمت‌ها شکسته می‌شود

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل مشهد پیش‌بینی کرد در صورت جدیت مسئولان، قیمت‌ها به نرخ‌های قبلی بازمی‌گردد، اما هنوز قیمت‌گذاری‌ها ثبات ندارد، هر چند که بی‌ثباتی هم بیشتر روی کاغذ است و خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد!

او افزود: اگر شرکت‌های سازنده خودرو به تعهداتشان عمل کنند و خودرو‌های پیش‌فروش شده را به مشتریان تحویل دهند، فاصله عرضه و تقاضا کمتر می‌شود و بازار به تعادل می‌رسد و هیجان‌های کاذب برطرف و حباب قیمت‌ها شکسته می‌شود.

قیمت‌گذاری‌ها به دست اتحادیه‌‎ها بیفتد

حیدری یک پیشنهاد هم داد. او گفت: قیمت‌های تمام‌شده و مصوب خودرو از کارخانه اعلام و نرخ‌گذاری از سوی اتحادیه‌ها انجام شود تا بازار دچار این آشفتگی و هیجان نشود.

شیوه تعیین قیمت متعارف خودرو

عباس تابش، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان، در جلسه روز دوشنبه ۲۲ اردیبهشت‌ماه تنظیم بازار با تأکید بر اینکه تمام شرکت‌ها مکلف‌اند قیمت مصوب را درج کنند، گفت: قیمت خودرو در کارخانه به علاوه حداکثر ۱۰ درصد سود قیمت متعارف در بازار است و بر این اساس سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت در سراسر کشور، نمایندگی‌های خودروساز و بازرسان مکلف‌اند معیار قیمت را فرمول یادشده قرار دهند و بازرسان باید هرگونه گران‌فروشی را به تعزیرات گزارش کنند.

او این را هم گفته است که هر کد ملی که در ۳ سال گذشته خودروی پیش‌خرید نکرده است، قادر به ثبت‌نام برای خرید خودرو خواهد بود و متقاضیان خرید خودرو نباید دارای پلاک جاری باشند و این موضوع از نیروی انتظامی استعلام می‌شود.

عناوین برگزیده