تاریخ: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۴۷
بازدید: ۱۵۱
کد خبر: ۱۰۳۸۷۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ابطال معاملات، تنبیه صنعت فولاد در شرایط کرونا

می متالز - مدیرعامل فولاد سنگان گفت: ابطال ناروای معاملات، تنبیه صنعت فولاد در شرایط کرونا است.
ابطال معاملات، تنبیه صنعت فولاد در شرایط کرونا

به گزارش می متالز، بازار محصولات فلزی تغییر شکل داده و به دلیل تعطیلی دو ماه گذشته و اجبار برای رعایت فاصله‌گذاری‌ها، صنایع نمی‌توانند عرضه خود را به دوران قبل از شیوع بیماری کرونا برسانند.

این در حالی است که تقاضا کم‌کم خود را بازسازی کرده و در حال بازگشت به قبل است. درنتیجه، نوعی عقب‌ماندگی عرضه نسبت به تقاضا در حال شکل‌گیری است.

این اتفاق سبب می‌شود قیمت‌ها در بازار به دلیل کمی محصولات با تحرک روبه رو شود. در این میان، وزارت صمت با ابطال معاملات فولادی ها سعی دارد قیمت‌ها را کنترل کند درحالی‌که بازار از منطق عرضه و تقاضا پیروی می‌کند و مداخله بردار نیست. باطل شدن معاملات فولاد در روزهای گذشته باعث شده تولیدکنندگان سردرگم شده و نتوانند تعهدات خود را به انجام رسانند.

علی امرایی مدیرعامل فولاد سنگان با اشاره به اینکه دخالت‌های اخیر دولت در معاملات فولاد، نظم بازار را به هم زده، هشدار می‌دهد که این مسئله ممکن است باعث افزایش شدید قیمت‌ها شود که عامل اصلی آن نیز همین دخالت ها در بازار است. 

وی افزود: وقتی قیمت فولاد به دلیل همین دخالت ها دچار تلاطم می‌شود، بر روی سایر محصولاتی که از محصولات فولادی ساخته می شوند از جمله مسکن اثر می گذارد. زیرا فولاد یک صنعت مادر است و بر بسیاری از صنایع پایین‌دستی خود تأثیر می‌گذارد.

امرایی تأکید کرد: بخشی از اثرگذاری فولاد در بازار پیش از بروز تلاطم در بازار این محصول، در بازارهای زیرمجموعه‌ها اتفاق می‌افتد. مانند تحریم‌ها که هنوز اجرایی نشده، اثرش در بخش‌های مختلف قابل‌مشاهده است. این اتفاق به دلیل تصوری است که جامعه از اثرگذاری فولاد بر باقی صنایع انتظار دارد و می‌بینیم که اقتصاد پیشاپیش به استقبال اتفاق می‌رود.

وی تصریح کرد: اگرچه ارزش فولاد از طلا کمتر است، اما همواره فلزی تعیین کننده محسوب می‌شود زیرا فولاد از صنایع مادر است و هرگونه تغییر و نوسانی در آن، سریع به سایر بازارها سرایت می‌کند و درنهایت، مصرف‌کننده نهایی از این نوسان، زیان می‌بیند.

وی بیان کرد: در بازارهای جهانی هم می‌بینیم که فولاد بازیگر اصلی در بسیاری از زمینه‌هاست. هرگونه تلاطم در بازار فولاد منجر به نوسان شدید در سایر بازارها می‌شود. شاید وزارت صمت از این طریق قصد اعمال مدیریت در برخی حوزه‌ها را دارد، اما عملاً مدیریت قیمت‌ها اتفاق نیفتاده است.

امرایی به رکود فعلی بازار فولاد اشاره و تأکید کرد: امروز کرونا بازار را به‌هم‌ریخته است و در دو ماه گذشته بازار جهانی فولاد تعطیل بوده است. هرچند شنیده‌ایم که ایتالیایی‌ها قصد دارند تولید را دوباره آغاز کنند، اما این افتی که در بازار اتفاق افتاد، ضربه سنگینی به تولید زده است. در این وضعیت لازم است دولت از صنایع استراتژیکی که در جریان بیماری اخیر آسیب دیده‌اند حمایت کند، اما نه ‌فقط حمایت لازم صورت نگرفته، بلکه ابطال ناروای معاملات که نوعی اقدام تنبیهی بوده، به مرحله اجرا گذاشته شده است.

مدیرعامل فولاد سنگان در تشریح وضعیت کنونی بازار گفت: از زمان همه‌گیر شدن بیماری کرونا، به دلیل شوک واردشده و تعطیلی اجباری، تقاضا برای محصولات فولادی به ناگاه افت کرد، اما عرضه همچنان وجود داشت و تولیدات قبل در بازار موجود بود. امروز کم‌کم صنایع در حال راه‌اندازی دوباره است ولی هرچند تقاضا روند صعودی دارد و در حال بازگشت به روال سابق است اما عرضه به دلیل تعطیلی دوماهه از تقاضا عقب‌افتاده و این مسئله سبب می‌شود قیمت‌ها در بازار با افزایش همراه شود.

این مدیر واحد فولادی اضافه کرد: حتی درصورتی‌که تمام صنایع دوباره شروع به فعالیت کنند؛ نمی‌توان انتظار داشت عرضه به شرایط قبل بازگردد، چراکه هنوز بیماری کامل از بین نرفته و برای حفظ فاصله‌گذاری، ناگزیر به تغییر شیفت‌های کاری هستیم. ما در جلسات متعددی که داشتیم واقعاً با این چالش مواجه بودیم که چگونه می‌توان فعالیت را از سر گرفت و نکات بهداشتی و ایمنی را کامل رعایت کرد. بنابراین با توجه به الزاماتی که تمام دنیا برای فاصله‌گذاری‌ها دارد صنایع نمی‌توانند با تمام ظرفیت کار کند و قطعاً با افت تولید مواجه خواهیم بود.

مدیرعامل فولاد سنگان یادآور شد: در شرایطی که تولید وضعیت نابسامانی دارد و کاهش عرضه خود بر قیمت‌ها اثر می‌گذارد، ابطال معاملات در بورس و بر هم زدن نظم بازار، می‌تواند پیامدهای ناگواری هم برای تولیدکنندگان و هم برای مصرف‌کنندگان در پی داشته باشد.

عناوین برگزیده