تاریخ: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۱۸
بازدید: ۴۲۹
کد خبر: ۱۰۳۹۷۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
فرماندار اردستان:

کارخانه موتورسازی به کاشان منتقل نمی‌شود

می متالز - فرماندار اردستان گفت: کارخانه موتورسازی تعطیل نشده است و قرار هم نیست به کاشان منتقل شود. از طریق سازمان صنعت و معدن، استانداری و مذاکره با سهامداران قصد داریم هر چه سریع‌تر نیروهای تعدیل شده را سر کار برگردانیم.
کارخانه موتورسازی به کاشان منتقل نمی‌شود

به گزارش می متالز، حمیدرضا تأملی، در خصوص تعدیل نیرو در کارخانه موتورسازی اردستان و خبرهایی مبنی بر اینکه قرار است این کارخانه به کاشان منتقل شود، اظهار کرد: چنین اتفاقی نخواهد افتاد و ماجرا از این قرار است که یک سری اختلاف میان سهامداران کارخانه موتورسازی از قبل وجود داشته که یکی از سهامداران در سال ۱۳۹۳ جواز تأسیس کارخانه موتور در شهرک صنعتی امیرکبیر کاشان را گرفته است و سپس با یک برند شرکت هندی به نام «باجاج» قرارداد تولید انحصاری بسته و به محضی که زمان آن قرارداد به پایان می‌رسد آن شریکی که به کاشان رفته بود، بدون اطلاع سهامداران دیگرِ کارخانه به هندوستان می‌رود و قراردادی جدید با شرکتِ باجاج می‌بندد.

وی افزود: قانونِ تجارت اجازه نمی‌دهد شما به طور همزمان در یک فعالیتِ مشابه دیگر، بیزینس راه‌اندازی کنید چراکه بر خلاف قانون است. از ۱۵ ماه گذشته اختلاف سهامداران کارخانه موتورسازی در این خصوص آغاز می‌شود و آن سهامداری که به کاشان رفته بود بیش از یک سال است که به آمریکا رفته و از طریق برادرش، وکالتی امور را دنبال می‌کند. چند جلسه در فرمانداری در این خصوص گرفتیم و سهامداران کارخانه موتورسازی را دعوت کردیم که دو نفر از آنان در جلسه شرکت کردند و سهامدار مورد نظر که در آمریکا است در این جلسات حاضر نشد.

فرماندار اردستان گفت: بنابراین بین سهامداران اختلاف مالی ایجاد شد و رفتن برند کارخانه به کاشان باعث شده که قطعات اولیه مورد نیاز کارخانه موتورسازی تأمین نشود و در فرایند تولید اختلال به وجود بیاید. با این حال سهامداران علی‌رغم پایین آمدن تولید، نیروهایشان را حفظ کرده‌اند و فقط اخیراً در اردیبهشت‌ماه جاری ۵۰ نفر را برای استفاده از بیمه بیکاری معرفی کردند که در حال پیگیری هستیم تا این مشکل هم حل شود و اتفاقات خوبی هم در این زمینه افتاده است.

تأملی با بیان اینکه مشکلات کارخانه موتورسازی اردستان ارتباطی با حوزه‌های کسب و کار، ویروس کرونا و سیستم بانکی ندارد، ادامه داد: مشکلات کارخانه به اختلاف میان شُرکا بر می‌گردد. با اقداماتی که انجام دادیم و با مصوبه ستاد تسهیل هر گونه خدمات به شرکت تاسیس شده در کاشان با برند «باجاج» را متوقف کرده‌ایم و این شرکت نمی‌تواند از باجاج ثبت سفارش کند. این مشکل و اختلاف میان شرکای کارخانه در کمیته حمایت قضایی اتاق بازرگانی در حال بررسی است و این اختلافات جنبه حقوقی دارد.

وی با بیان اینکه برای مجموعه مدیریتی اردستان مهم این است که نیروی کارِ کارخانه آسیبی نبیند، گفت: در ۱۵ ماهی که این اختلافات در این کارخانه به وجود آمده است فقط در اردیبهشت امسال ۵۰ نیروی کارخانه تعدیل شده‌اند که در حال مذاکره با سهامداران کارخانه هستیم تا این مشکل هرچه سریع‌تر برطرف شود و کارگران به سرکار خود بازگردند.

فرماندار اردستان تصریح کرد: بنابراین کارخانه موتورسازی تعطیل نشده است و قرار هم نیست به کاشان منتقل شود. از طریق سازمان صنعت و معدن، استانداری و مذاکره با سهامداران قصد داریم هر چه سریع‌تر نیروهای تعدیل شده را سر کار برگردانیم و با ابزارهای دیگر به اختلافات میان سهامداران پایان دهیم. سهامداری که از این کارخانه جدا شده و به آمریکا رفته عملاً امورات اجرایی، واردات و فروش کارخانه در دستانش بوده با رفتنش نیروهای کلیدی کارخانه را هم با خودش برده و به همین دلیل مدیران کارخانه موتورسازی با وقفه‌ای در اداره شرکت مواجه شدند، اما با این حال در این ۱۵ ماه نیروی کارشان را حفظ کردند و فقط در اردیبهشت مشکلاتی رخ داد که امیدواریم تا پایان ماه رمضان مشکلات کارگران تعدیل شده رفع شود.

تأملی خاطرنشان کرد: با تمام این تفاسیر همچنان نیازمند حمایت استان و به طور مشخص سازمان صنعت و معدن و اداره استاندارد از مصوبه ستاد تسهیل هستیم. اگر مصوبه ستاد تسهیل به هر ترتیبی لغو شود و اجازه بدهند که آن سهامدار جدا شده در کاشان با همان برندی که سرش اختلاف است فعالیت کند ممکن است مشکل ایجاد کند.

وی با بیان اینکه هیچ واحد و کارخانه تعطیل شده در دو سال گذشته نداشته‌ایم، گفت: در دو سال گذشته که در سخت‌ترین شرایط اقتصادی بودیم و تحریم‌های ظالمانه‌ای علیه کشورمان تحمیل شد در اردستان آمار بیمه شده اجباریِ تأمین اجتماعی دارد از ابتدای سال ۱۳۹۷ نه تنها کاهش پیدا نکرده است بلکه افزایش هم پیدا کرده است. همچنین در دو سال گذشته میزان جوازهای تأسیس صادر شده توسط اداره صنعت و معدن و پروانه‌های بهره‌برداری یا واگذاری زمین در شهرک‌ها یا نواحی صنعتی شهرستان نسبت به ۱۰ سال گذشته افزایش چشم‌گیری داشته است.

فرماندار اردستان گفت: در حالی که همه دنبال این بودند که کارگاهی تعطیل و کارگری تعدیل نشود در اردستان نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه ۳ واحد صنعتی که در سال‌های گذشته توسط بانک‌ها به تملک درآمده بود در این دو سال به سرمایه‌گذار جدید تحویل داده شد و هم‌اکنون در حال راه‌اندازی هستند که نمونه اخیرش کارخانه فاستونی اردستان است.

منبع: قلم
عناوین برگزیده