تاریخ: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۳۱
بازدید: ۲۵۹
کد خبر: ۱۰۴۰۰۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سازمان بنادر: ۴ میلیون تن کالا آماده تخلیه است

می متالز - مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفته است: چهار میلیون تن کالای اساسی در بنادر کشور آماده تخلیه و انتقال به شهر‌های کشور است.
سازمان بنادر: ۴ میلیون تن کالا آماده تخلیه است

به گزارش می متالز، محمد راستاد گفت: همچنین ۲۵ فروند کشتی با ظرفیت ۵۸۸ هزار تن محموله کالا‌های اساسی در حال تخلیه بار خود در بنادر هستند و ۲۳ فروند کشتی دیگر نیز با یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن ظرفیت کالای اساسی آماده ورود به بنادر کشورند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۱۴ میلیون تن کالا از بنادر تخلیه و بارگیری شده که با توجه به شیوع بیماری کرونا و تاثیر مستقیم آن در اقتصاد جهانی، نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۵/۸ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: از ابتدای سال تاکنون ۱۵۰ میلیون تن محموله در بنادر تخلیه و بارگیری شد و ۹/۸ میلیون تن محموله غیر نفتی نیز تخلیه و بارگیری شد که نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ۳۱ درصد کاهش داشت.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: همچنین از ابتدای امسال چهار میلیون و ششصد هزار تن محموله فله مایع جا به جا شد که ۲۵.۶ درصد کاهش داشت.

راستاد افزود: از ابتدای فروردین امسال تاکنون، ۱۷۲ هزار کانتینر در بنادر کشور جا به جا شد که ۳۵ درصد کاهش داشت.

وی افزود: بخش حمل و نقل مسافری دریایی بیشترین تاثیر منفی کرونا را داشت که کاملا متوقف شد و فقط ۱۴۱ هزار مسافر بومی جزایر جابه جا شدند و این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۹۷ درصدی داشت.

به گفته مدیرعامل سازمان بنادر، در حال حاضر ۴ میلیون و ۱۵۴ هزار و ۱۷۷ تن کالای اساسی در بنادر کشور موجود است که از این میزان، ۳ میلیون تن کالای اساسی در بندر امام خمینی و بقیه در سایر بنادر است.

راستاد افزود: ذرت با دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن بیشترین میزان کالای اساسی موجود در بنادر را به خود اختصاص داده است و سایر محصولات اساسی در بنادر شامل گندم، جو، سویا، برنج، شکر، روغن و دانه‌های روغنی است.

معاون وزیر راه افزود: هم اکنون ۸۰۳ هزار تن کالای اساسی در بندر امام آماده ترخیص است و ۴۵۰ هزار تن در مرحله انجام تشریفات گمرکی است و ۳۰۰ هزار تن کالای اساسی در مرحله کارشناسی ترخیص قرار دارد.

سفارش ساخت ۸۳ شناور دریایی در سال جاری

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در سال جاری سفارش ساخت ۸۳ فروند انواع شناور دریایی با اعتباری بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در دستور کار سازمان بنادر قرار دارد که تشریفات سفارش ساخت ۴۳ فروند آن به سازندگان داخلی در حال انجام است.

آقای محمد راستاد  با اشاره به برنامه‌های سازمان بنادر در سال جاری از احداث بندر گردشگری در چمخاله گیلان و احداث اسکله گردشگری در تالاب انزلی خبر داد و افزود: همچنین امسال در ۶ نقطه از سواحل جنوبی استان هرمزگان، اسکله‌های گردشگری احداث خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه فاز ۳ طرح توسعه بندر شهید رجایی را از دیگر برنامه‌های مهم سازمان بنادر در سال ۱۳۹۹ دانست و گفت: امیدواریم این طرح تا پایان سال به پیشرفت فیزیکی ۶۱ و نیم درصدی برسد و از مجموع ۱۴۰۰ متر طول اسکله، حداقل ۹۰۰ متر آن به بهره برداری برسد.

وی همچنین از صدور ۱۰۸ مجوز ساخت و بهره برداری از سازه‌های دریایی در سواحل کشور خبر داد و افزود: با الحاق دو کشتی لایروبی به ناوگان سازمان بنادر، لایروبی آبراهه‌ها سرعت بیشتری خواهد یافت.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص لایروبی اروند رود با مشارکت عراق نیز گفت: هم اکنون جلسات کارشناسی دو کشور و بخصوص جلسات حقوقی این عملیات با محوریت وزارت امور خارجه دو کشور بر اساس قرارداد سال ۱۹۷۵ دو کشور همچنان ادامه دارد و با رفع مسایل حقوقی از جمله رسمیت یافتن خط تالوگ و ... در اروند رود، عملیات لایروبی و خارج کردن مغروقه‌ها آغاز خواهد شد.

راستاد در خصوص بومی سازی تجهیزات مورد نیاز صنعت دریانوردی افزود: سال گذشته موفق به داخلی سازی ۷۶۸ قطعه مهم این صنعت در کشور شدیم که منجر به صرفه جویی ۷۰ درصدی هزینه‌های ارزی کشور در این بخش شد و امسال هم این برنامه با مشارکت بخش‌های علمی و فنی کشور ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، افزایش ظرفیت اسمی بنادر از ۲۴۶ به ۲۶۴ میلیون تن، احداث سیلو‌های ۱۰۰ هزار تنی غلات در بندر چابهار، تکمیل توسعه فاز ۳ بندر شهید رجایی و احداث اسکله نفتی این بندر و افزایش ظرفیت کانتینری کشور از ۷ به ۸ میلیون TEU و همچنین جذب ۱۳۸ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی در قالب ۱۰ قرارداد سرمایه گذاری را از مهمترین برنامه‌های سال جاری سازمان بنادر دانست و گفت: هوشمند سازی بنادر از طریق ایجاد پنجره واحد تبادل اطلاعات بندری تا تیر ماه در دستور کار سازمان است.

راستاد در خصوص الزام ناوگان دریایی به استفاده از سوخت کم سولفور از ابتدای سال ۲۰۲۰ در جهان و اقدامات ایران در این باره افزود: خوشبختانه با همکاری وزارت نفت و یکی از پالایشگاه‌های کشور در تولید سوخت با سولفور نیم درصد موفق شدیم نیاز ناوگان اصلی کشور از جمله ناوگان شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و ناوگان شرکت ملی نفتکش را تامین کنیم و امیدواریم با توسعه تولید، علاوه بر تامین نیاز ناوگان دریایی، بتوانیم نقش مهمی در بانکرینگ و تامین سوخت کشتی‌ها در منطقه بر عهده بگیریم.

وی در خصوص سرنوشت تفاهمنامه منعقد شده با وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در بهمن گذشته برای ساخت شناور‌ها نیز گفت: این تفاهمنامه در حال اجراست و مشکلی در اجرا پیش نیامده است و امیدواریم بزودی نخستین شناور‌های ساخت داخل تحویل ناوگان دریایی کشور شود.

مدیرعامل سازمان بنادر همچنین با تایید حملات سایبری به چند اپراتور بندر شهید رجایی اضافه کرد: منشا این حملات خارج از کشور بود و اختلالی در صدور ویجک خروجی کشتی‌ها از بندر ایجاد کرد که همان دیروز موضوع مدیریت و مشکل برطرف شد و خوشبختانه توقفی در روند ورود و خروج کشتی‌ها و عملیات تخلیه و بارگیری این بندر بوجود نیامد.

وی ناوگان شناور‌های تحت پرچم ایران و ثبت شده در کشور را ۱۲ هزار و ۶۷۹ فروند اعلام کرد و گفت: ۱۰ هزار شناور سنتی در کشور داریم و ۱۷۹ شناور ما نیز جزو کشتی‌های اقیانوس پیما هستند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در سال گذشته در مجموع، ۳ هزار و ۷۷۷ عملیات بازسی فنی و ایمنی توسط افسران کنترل سازمان بنادر از کشتی‌های ورودی به بنادر انجام شد و برای تامین ایمنی آبراهه‌ها بیش از ۱۲ میلیون متر مکعب لایروبی انجام شد.

راستاد نصب و استقرار ۳۹۱ دستگاه انواع علایم کمک ناوبری، صدور ۷۶ هزار و ۸۱۵ فقره انواع گواهینامه دریانوردی و ۲۸ هزار و ۴۳۷ مورد عملیات راهنمایی ورود و خروج کشتی‌ها به بنادر را از دیگر اقدامات سازمان بنادر در سال گذشته دانست و گفت: برای توسعه زیرساخت‌های بندری، سال گذشته بیش از دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذرای در این بخش انجام شد و ۲۹ کیلومتر راه و راه آهن در محوطه بنادر کشور احداث شد.

وی ارتقای ظرفیت بنادر به میزان ۶ هزار متر اسکله جدید و آغاز عملیات ۷۰۰ متر اسکله دیگر در بنادر کوچک را از دیگر برنامه‌های توسعه‌ای سازمان بنادر در سال گذشته دانست.

راستاد همچنین در خصوص تاثیرات شیوع بیماری کرونا در اقتصاد جهانی و حمل و نقل دریایی نیز گفت: اقتصاد جهانی و به تبع آن حمل و نقل دریایی از این موضوع متاثر شده است و با توجه به اینکه در سال گذشته میلادی، ۱۱ میلیارد تن کالا در جهان از طریق دریا جابجا شد، پیش بینی شده است که امسال این حجم حداقل ۶۰۰ میلیون تن کاسته شود که امری بی سابقه در سه دهه اخیر است.

وی افزود: از ابتدای سال جاری میلادی در جهان، فقط ۱۰۰ فروند کشتی تجاری سفارش ساخت گرفته است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۱ درصد کاهش دارد و میزان اجاره روزانه کشتی‌های تجاری که سال گذشته ۳۵ هزار دلار بود امسال به روزانه ۵ هزار دلار کاهش یافته است و به این ترتیب، بنادر هم تحت تاثیر شیوع این ویروس از حجم فعالیتشان کاسته شده است

عناوین برگزیده