تاریخ: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۱۷
بازدید: ۳۴۳
کد خبر: ۱۰۴۳۵۱
سرویس خبر : انرژی
روند بازار جهانی در هفته‌ای که گذشت

جهش نفت؛ افول فلزات

می متالز - بازار جهانی معاملات این هفته خود را پرنوسان به پایان رساند. در ابتدی هفته، به سبب نگرانی‌های ناشی از ویروس کرونا و در نتیجه کاهش تقاضا، قیمت نفت نزولی شد. در واقع قرنطینه‌ در اکثر کشورهای دنیا برای جلوگیری از شیوع کرونا سبب شده تا سطح فعالیت‌ها در صنعت پایین دست کاهش محسوسی را تجربه کند و حتی بسیاری از کارخانه تعطیل شوند یا نرخ عملیات خود را کاهش دهند.
جهش نفت؛ افول فلزات

به گزارش می متالز، کاهش بیشتر از تعهد عربستان، امارات و کویت برای ماه ژوئن حمایت موثری از نفت کرد. اما انتشار آماری از افزایش نرخ شیوع مبتلایان به ویروس کرونا در چین و کره‌جنوبی و هشدار مقامات آمریکایی در این زمینه بار دیگر افق تقاضای نفت را تیره کرد. موسسه نفت آمریکا هم با اعلام رشد ۷.۶ میلیون بشکه‌ای موجودی‌ها (در مقایسه با پیش‌بینی افزایش ۵ میلیون بشکه‌ای) سیگنال منفی دیگری به بازار فرستاد و نفت را تا انتشار آمار رسمی موجودی‌ها در عصر چهارشنبه دست به عصا نگه داشت. موضوعی که نه تنها بر قیمت نفت بلکه صنایع پایین‌دستی آن‌را نیز متاثر کرده است.

 از این رو در نخستین روز معاملاتی هفته بازارهای جهانی، قیمت اتیلن به کمترین میزان خود از دسامبر ۲۰۰۸ رسید. چشم انداز منفی قیمت نفت و اختلال در چرخه عرضه و تقاضا همگی میزان مصرف را در صنعت پایین دست در تمام دنیا کاهش داده و این افت قابل ملاحظه تقاضا به سقوط قیمت اتیلن منجر شد.

یکی از مهمترین اتفاقات اثرگذار بر قیمت‌های جهانی در هفته گذشته، کاهش نرخ بهره آمریکا بود. در این هفته برای اولین بار، بازار وجوه آتی فدرال رزرو انتظار نرخ بهره منفی برای اقتصاد آمریکا را در محاسباتش لحاظ کرد. هر چند اعضای فدرال رزرو تاکنون در این مورد صحبتی به میان نیاورده‌اند. یکی از متغیرهای اثرگذار بر چشم انداز نرخ بهره‌ای فدرال رزرو، داده‌های تورمی اقتصاد آمریکا است. نرخ تورم ماهانه این کشور مطابق با انتظارات به منفی ۰.۸ درصد کاهش پیدا کرد. نرخ تورم سالانه این کشور در حالی که انتظار می‌رفت از ۲.۱ درصد به ۱.۶ درصد کاهش پیدا کند به ۱.۴ درصد رسید.

 در این میان انتظار می‌رود با توجه به داده‌های تورمی، فدرال رزرو به نرخ‌های بهره منفی هم فکر کند. ترامپ در هفته اخیر گفته است که ایالات متحده نیز باید هدیه نرخ‌های بهره منفی را بپذیرد.

در مجموع افق بازار فلزات پایه در ماه‌های آینده مثبت است. یک دلیل آن و در واقع دلیل مهم آن این است که فعالیت‌های اقتصادی در بسیاری از کشورها در حال شروع است و انتظار می‌رود تقاضا برای فلزات پایه افزایش می‌یابد.

البته نباید امیدوار بود که قیمت‌ها به سرعت به وضعیت مناسب چندماه پیش خود بازگردند. مس، روی و نیکل در بورس فلزات لندن در آخرین معاملات خود تحرکات مثبتی داشتند. مس بعد از ریزش‌های اخیر خود روند صعودی را در پیش گرفته است. با توجه به شروع فعالیت کارخانه‌ها تا حدودی می‌توان گفت دیدگاه معامله‌گران در بورس فلزات لندن این بوده که افت قیمت‌ها فرصت خرید پدید آورده است. از این رو با بالارفتن تمایلات خرید مس توانست بخشی از ریزش‌های خود را جبران کند.

در مجموع طی معاملات این هفته بازار جهانی، بهای هر بشکه نفت برنت با رشد ۵ درصدی به ۳۲.۵ دلار رسید. نفت خام آمریکا اما هفته به مراتب بهتری را پشت سر گذاشت و با رشد بیش از ۱۹ درصد، حدود ۲۹.۴ دلار در هر بشکه دادوستد شد. به این ترتیب هر دو قرارداد مذکور برای سومین هفته متوالی صعودی شدند. بیشترین رشد بهای نفت در آخرین روز معاملاتی این هفته ثبت شد. از این رو روز جمعه قیمت نفت خام آمریکا با افزایش تقاضای سوخت رشدی ۷ درصدی را تجربه کرد و به بالاترین میزان خود از ماه مارس رسید.

در بازار فلزات اما این هفته چندان خوب نبود. هر تن مس در معاملات این هفته بازار جهانی، با کاهش قیمت ۱.۷۵ درصدی مواجه شد و به ۵۱۸۸ دلار رسید. سرب نیز کاهش ۲.۸ درصدی را تجربه کرد و به ۱۶۰۲ دلار بر هر بشکه رسید. روی نیز با کاهش ۱.۹ درصدی مواجه شد و ۱۹۶۵ دلار بر هر بشکه مورد معامله قرار گرفت. آلومینیوم تنها فلز مثبت هفته گذشته بود که به رشد ۰.۶ درصد بسنده کرد.

طلای جهانی نیز که با شیوع کرونا به عنوان یک دارایی امن شناسایی شد و مسیری خلاف جهت را پیمود، در این هفته رشد ۱.۹ درصدی را تجربه کرد. در آخرین روزهای هفته گذشته، سیگنال‌هایی از مقاومت اعضای ایالتی فدرال‌رزرو در برابر کاهش نرخ بهره به زیر صفر به بازارها ارسال شد. اما آمار ضعیف CPI آمریکا، فشار توییتی ترامپ و همچنین هشدار عضو کارگروه مبارزه با کرونا در کاخ سفید در مورد برداشته شدن زودهنگام محدودیت‌های قرنطینه سبب فشار بر دارایی‌های ریسکی و حمایت از طلا شد.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده