تاریخ: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۵۱
بازدید: ۵۳
کد خبر: ۱۰۴۴۳۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

فوت آخر کوزه‌گری در بورس

می متالز - غفار پور، مدیر عامل اسبق کارگزاری بانک ملت در سخنانی مطرح کرد:
فوت آخر کوزه‌گری در بورس

به گزارش می متالز، با ورود نقدینگی به بازار سرمایه و رونق گرفتن بورس و افزایش قیمت سهام در آن؛ اخیرا هشدار‌های دلسوزانه‌ای از سوی برخی اقتصاددانان و اعلام خطر‌های هدفداری از سوی برخی فعالان بازار‌های ارز و سکه و مسکن و خودرو داده میشود.

با ورود نقدینگی به بازار سرمایه و رونق گرفتن بورس و افزایش قیمت سهام در آن؛ اخیرا هشدار‌های دلسوزانه‌ای از سوی برخی اقتصاددانان و اعلام خطر‌های هدفداری از سوی برخی فعالان بازار‌های ارز و سکه و مسکن و خودرو داده میشود مبنی بر اینکه مواظب باشید حباب‌ها خواهد ترکید و قیمت‌ها خواهد ریخت و عنقریب شما متضرر خواهید شد؛ و گاهی برخی از این عزیزان طوری صحبت می‌کنند که گویی برای اولین بار خواهد بود که قیمت‌ها در بورس ریزش خواهد کرد!

در ۳۳ سالی که از حضور بنده در بورس میگذرد حداقل به شخصه شاهد ۴ - ۵ ریزش سنگین قیمت‌ها و رکود بیش از یکسال بوده ام و شخصا در هر ریزش بخشی از سود حاصله از ناحیه سرمایه محدودم را از دست داده ام و باز منتظر نشسته ام تا شاید رونقی دیگر و جبران یک عقب ماندگی دیگر ....

اما نتیجه نهایی ماندن در این بازار سرجمع برای بنده و امثال بنده سود بوده که بحمداله در کنار حقوق ماهانه ام کمکی به زندگی ام کرده است.

قصدم از نقل این خاطره این بود که عرض کنم ماهیت بورس افت و خیز است و رونق و رکود و سود و زیان.

اما وقتی بمانی و یاد بگیری و درست معامله کنی حتما در دوره‌های رونق؛ ضررهایت جبران میشود و سودی در ته کیسه ات می‌ماند تا خرج گوشه‌ای از زندگیت بکنی.

سود و زیان ناشی از خرید و فروش سهام که در همه بورس‌های جهان رایج است را که کنار بگذاریم؛ خوشبختانه امروز دیگر برای حاکمیت و دولت نیز مشخض شده است که بازار سرمایه تنها بازار شفافی است که اولا تامین سرمایه بلند مدت بنگاه‌های تولیدی در آن به سهولت و فوریت صورت میپذیرد و جهش‌های تولیدی را میسر می‌سازد؛ و ثانیا بازاری است همگانی که برای عام و خاص نفع و منفعت ساز است حتی برای آن جوان دانشجو و آن زن خانه دار و آن کهرمند و معلم و ارتشی حقوق بگیر و آن کهنسال بازنشسته که با پس انداز‌های کوچکشان نه قادرند خود کارآفرینی کنند و نه مایلند آنرا به دست کسی بسپارند و احیانا به رباخواری گرفتار شوند؛ و ثالثا رشد قیمت کالاهایش هم هیچ ربطی به معیشت و سفره‌های مردم ندارد.

و، اما در این بازار هم مثل همه بازار‌ها بهنگام رونق ممکن است حباب‌هایی هم در اینجا و آنجا ظاهر بشود. لیکن برای حباب هنوز یک تعریف مشترک و واحد نداریم. آنانکه با بررسی صورت‌های مالی و بر اساس معیار p بر e به قیمت‌ها می‌رسند مدتی است که حبابی شدن بازار را باور کرده و نگرانند؛ و آنانکه بر اساس ارزش جایگزینی به قیمت‌ها می‌رسند معتقدند هنوز قیمت‌های بسیاری سهام جا برای رشد دارند و صرفا معدودی حباب ایجاد شده که جای نگرانی ندارد.

در چنین شرایطی بقول دوستمان اگر در تابستان هم کسی بگوید برف خواهد آمد حرفش درست است و برف بالاخره خواهد آمد حالا یا در آخر پاییز یا در زمستان.

نکته اینجاست که روزی که برف آمد و قیمت‌ها در بازار شروع به ریزش و اصلاح کرد چه کنیم که با حصول بیشترین منفعت ممکنه همگانی؛ با کمترین زیان و آسیب از آن بیرون بیاییم.

اینکه بخاطر ترس از نزول؛ بدنبال صعود نباشیم که راه حل مناسبی نیست. رونق همواره با رشد قیمت نیز همراه است و کاریش هم نمی‌توان کرد؛ و رونق بورس ۱۰ منفعت بزرگ برای ملت و دولت و حکومت و شرکت‌های پذیرفته شده و بورس‌ها و صندوق‌های بازنشستگی و اقتصاد و حتی معیشت و سفره‌های مردم (بخاطر اینکه می‌تواند جلوی رشد قیمت ارز و سکه و مسکن را تا حدودی در بازار‌های موازی بگیرد) داشته و دارد پس همه با هم برای رونق بورس باید کف بزنیم و هورا بکشیم.

و در عین حال برای آن دوره اصلاحی کوتاه که قطعا خواهد آمد نیز برنامه‌ای داشته باشیم تا عزیزانی که در روز‌های آخر وارد بورس شده اند ضرر نکنند چرا که هر چند تعداد این عده زیاد نباشد، ولی همنوعان و هموطنان مایند و ضرر ایشان دیگران را نیز متاثر و ناراحت می‌سازد.

امیدوارم افرادی که به فعالان بزرگ مشاوره می‌دهند راه درستش را بدانند و بخوبی ایشان را توجیه کنند تا بازار سرمایه ما آن دوره کوتاه اصلاحی را هم با کمترین آسیب پشت سر بگذارد و آماده رشد و صعود و رونقی دیگر گردد. چرا که فعالان بزرگ بسته به اینکه در موضع فروش قرار بگیرند و عرضه کنند یا در موضع خرید قرار بگیرند و تقاضا کنند و اینکه چگونه بخرند یا بفروشند در بورس‌ها تاثیر گذارند.

در عین حال در خاتمه عرائظم مثل همیشه توصیه‌ای هم دارم برای تازه واردان که در همین دوره رونق از سهام گران شده فاصله بگیرند و سهام ارزان و بنیادین را خریداری نمایند و برای اینکار از سبدگردانان و صندوقداران و مشاوران سرمایه رسمی بورس مشورت و کمک بگیرند.

غفار پور -  مدیر عامل اسبق کارگزاری بانک ملت

عناوین برگزیده