تاریخ: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۱۹
بازدید: ۱۳۷
کد خبر: ۱۰۴۵۵۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل شرکت صنایع فولاد کبکان:

قیمت‌گذاری دستوری باعث فرار سرمایه می‌شود

می متالز - مدیرعامل شرکت صنایع فولاد کبکان گفت: بخش خصوصی با هزینه خود وارد میدان تولید شده و انتظار دارد شرایط برای کسب و کار تسهیل شود؛ در حالی که دستورالعمل‌های نابه‌جا، انگیزه سرمایه‌گذاری را از بخش خصوصی می‌گیرد و باعث فرار سرمایه می‌شود.
قیمت‌گذاری دستوری باعث فرار سرمایه می‌شود

به گزارش می متالز، محمد شکفته، اظهار داشت: مطابق با اصول بازار آزاد، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان باید به صورتی که صلاح می‌دانند، محصولات را عرضه یا خرید کنند. به طور مثال، بزرگ‌ترین تولیدکنندگان دنیا هرگز مجبور به عرضه در یک بازار خاص نمی‌شوند و دست آن‌ها برای فروش در بازارهای مختلف باز است.

وی افزود: در صورتی می‌توان تولیدکنندگان را به عرضه محصولات خود در بورس کالا مجبور کرد که به آن‌ها از طریق بورس، مواد اولیه ارزان داده شود. این در حالی است که تولیدکنندگان بخش خصوصی ناچار هستند تمامی مواد اولیه تولید خود را به تنهایی و بدون کمک گرفتن از دولت تامین کنند.

مدیرعامل شرکت صنایع فولاد کبکان اضافه کرد: متاسفانه دولت در زمینه تامین نهاده‌های تولید مانند انرژی، هیچ‌گونه حمایتی از تولیدکنندگان نمی‌کند. به طور مثال، قیمت گاز در فروردین ماه نسبت به ماه قبل از آن، سه برابر افزایش داشت. ضمن اینکه در بازار داخلی، آهن اسفنجی موجود نیست و تولیدکنندگان باید آن را از دلالان تامین کنند، حتی ارگان‌های دولتی نیز آهن اسفنجی به میزان کافی به تولیدکنندگان شمش تحویل نمی‌دهند. مشکل دیگر این است که هیچ نظارتی بر عرضه مواد مصرفی مانند قراضه آن در بازار وجود ندارد و تولیدکنندگان مجبور می‌شوند این ماده اولیه را با قیمت‌هایی بسیار گزاف تامین کنند.

شکفته تصریح کرد: در شرایطی که تولیدکننده با هزینه خود مواد اولیه را از بازار آزاد و واسطه‌ها تامین می‌کند؛ پس دلیلی ندارد که محصولات خود را با قیمتی ارزان‌تر از بهای تمام شده در بورس کالا عرضه کند. نکته مهم این است که قیمت‌گذاری صورت گرفته در بورس کاملا دستوری و تحمیلی است. این سیستم قیمت‌گذاری زمانی توجیه‌پذیر خواهد بود که قرار باشد یک کالا به صورت انحصاری در بازار عرضه شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر شرایط به ‌گونه‌ای پیش رود که عرضه شمش فولادی در بورس برای تولیدکنندگان صرفه اقتصادی داشته باشد، قطعا تولیدکنندگان آن را خواهند پذیرفت. هنگامی که تولیدکننده مجبور به عرضه در بورس می‌شود، قطعا باید از بخشی از منافع اصلی خود صرف نظر کند.

مدیرعامل شرکت صنایع فولاد کبکان تاکید کرد: تولیدکنندگان از هر جهت تحت فشار هستند و این‌گونه بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها که یک شبه صادر می‌شوند، انگیزه بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری را از بین می‌برد. در نتیجه، مشاهده می‌شود که بسیاری از سرمایه‌گذاران، سرمایه‌های خود را از بخش تولید به ویژه حوزه صنعت فولاد خارج می‌کنند.

شکفته اظهار کرد: سرمایه مانند یک پرنده آزاد است و به هرجا که شرایط مساعد باشد، احساس امنیت و آرامش کند، پرواز خواهد کرد و در آنجا ساکن خواهد شد. بنابراین اگر آرامش سرمایه به هر طریقی از بین برود، قطعا شاهد فرار سرمایه خواهیم بود. به همین دلیل بسیاری از سرمایه‌گذاران از بخش تولید خارج می‌شوند و در بخش‌های دیگر (بانک، ارز، سکه و طلا و...) سرمایه‌گذاری می‌کنند.

وی با اشاره به صدور دستورالعمل‌های متعدد از سوی سازمان‌های متولی، گفت: هر یک از این دستورالعمل‌ها به نوعی دست و پای تولیدکنندگان را برای افزایش تولید می‌بندد و مانع فعالیت اقتصادی به صورت صحیح می‌شوند. به این ترتیب، تولیدکنندگان با فشارهای همه‌جانبه از سوی ارگان‌ها مواجه هستند.

مدیرعامل شرکت صنایع فولاد کبکان، عرضه محصولات فولادی در بورس کالا با قیمت تحمیلی را نوعی باج‌گیری دانست و عنوان کرد: این رویه در نهایت باعث فرار سرمایه از کشور خواهد شد.

عناوین برگزیده