تاریخ: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۱۸
بازدید: ۲۸۶
کد خبر: ۱۰۴۵۶۸
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
افشاگری عضو کمیسیون عمران مجلس:

دولت به صنعت خودروسازی و فولاد ‌یارانه‌های کلان می‌دهد

می متالز - عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از صادرات ۱۰ میلیون تنی فولاد در شرایطی که قیمت این محصول در بازار داخلی افزایش یافته است گفت: سیاست‌های دولت هرج و مرز بازار فولاد را تشدید کرد.
دولت به صنعت خودروسازی و فولاد ‌یارانه‌های کلان می‌دهد

به گزارش می متالز، حسن خسته‌بند از صادرات 10 میلیون تنی فولاد خبر داد و با تأکید بر اینکه دولت به جای تنظیم بازار جهت کاهش فشار به مردم حتی چندین هزار میلیارد تومان یارانه هم به این بخش می‌دهد اظهار داشت: سؤال من این است که چرا باید قیمت فولاد چندین برابر افزایش یابد و دولت هم نتواند کاری انجام دهد.

عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد شدید از دیدگاه حاکم بر مدیریت اقتصادی کشور و اعمال تبعیض آشکار در نحوه پرداخت یارانه‌های کلان به دو صنعت خودروسازی و فولاد ابراز داشت: بخش فولاد و خودروسازان سال‌ها است که از عواید این حمایت‌های کلان بهره می‌برند در حالی‌که کسی هم جرأت قطع یارانه آن‌ها را ندارد.

نماینده مردم بندرانزلی در مجلس گرانی شدید فولاد و چالش‌هایی که این اتفاق مسئول وقوع آن در سطح کشور است را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: بارها گفته‌ام و باز هم می‌گویم دود افزایش بی‌حساب و کتاب قیمت فولاد فقط و فقط به چشم قشرهای ضعیف جامعه می‌رود در حالی‌که دلالان فولاد روز به روز در حال ثروتمندتر شدن هستند.

خسته‌بند با بیان اینکه در شرایط فعلی که با موج شدید افزایش قیمت فولاد در کشور و معضل کمبود مسکن مواجه‌ایم باید صادرات فولاد کاهش یابد تصریح کرد: بسیاری از مردم و اقشار فاقد خانه هم‌اینک منتظر تحویل طرح‌های مسکن‌سازی هستند اما افزایش قیمت فولاد و مصالح ساختمانی مانع از اتمام این طرح‌های نیمه‌تمام شده است.

وی جلوگیری از افزایش بی‌ضابطه و تثبیت نابسامانی در بازار عرضه فولاد و مصالح ساختمانی را خواستار شد و با بیان اینکه دستگاه‌های نظارتی باید به این قضیه ورود کنند افزود: وقتی قیمت مرکبات و خشکبار در کشور گران می‌شود سریعاً دستور لغو صادرات صادر می‌کنند در حالی‌که در صنعت فولاد چنین خبرهایی نیست.

نماینده مردم بندرانزلی در مجلس اتخاذ این‌گونه تصمیمات دوگانه و تبعیض‌آمیز را علت اصلی به هم خوردن تعادل در بازار فولاد و مصالح ساختمانی دانست و گفت: دستور قطع یا کاهش صادرات زمانی صادر می‌شود که از وارد آمدن آسیب به مردم جلوگیری به عمل آید اما مشخص نیست چرا همین اتفاق در حوزه فولاد رخ نمی‌دهد.

خسته‌بند قضیه قطع یارانه پرداختی به کشاورزان در بخش خرید ماشین‌آلات زراعت در سال‌های گذشته که توسط دولت‌های وقت آن زمان اجرا شد را مورد اشاره قرار داد و با تأکید بر اینکه تاکنون کسی جرأت قطع یارانه خودروسازان و فولاد را نداشته است افزود: انگار صدای کشاورزان به گوش کسی نمی‌رسد و کسی به آنان توجهی ندارد.

وی نحوه پرداخت تسهیلات بانکی به متقاضیان را نیز مورد انتقاد قرار داد و با بیان اینکه در این فرآیند حق و حقوق بسیاری از افراد زیر پا گذاشته می‌شود گفت: خیلی از افراد بانفوذ بدون هیچ مشکلی تسهیلات میلیاردی می‌گیرند؛ دولت اگر می‌تواند باید جلوی بانک‌ها را گرفته و آن‌ها را مهار کند که چه بلایی بر سر کشاورزان آورده‌اند.

عناوین برگزیده