تاریخ: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۴۵
بازدید: ۲۵۴
کد خبر: ۱۰۴۷۰۸
سرویس خبر : انرژی

به جای انتقال آب رویکرد مدیریت منابع آبی را در پیش بگیریم/ مسیریابی درست مساله اصلی طرح

می متالز - رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران با بیان اینکه در دنیا برای تامین آب انتقال آب از حوزه‌ای به حوزه دیگر در دستور کار نیست، گفت: با توجه به اثرات زیست محیطی که این طرح دارد، توصیه می‌شود به جای انتقال آب، مدیریت منابع آبی را در دستور کار قرار دهیم.
به جای انتقال آب رویکرد مدیریت منابع آبی را در پیش بگیریم/ مسیریابی درست مساله اصلی طرح

به گزارش می متالز، علیرضا شهیدی با بیان اینکه از سازمان زمین‌شناسی برای اجرای طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی دعوت به عمل آورده شده است، افزود: از آنجایی که این سازمان دارای داده‌ و اطلاعات پایه و همچنین نقشه‌های زمین‌شناسی از این منطقه است، از این رو در زمینه انتقال آب دریای خزر از سازمان زمین‌شناسی دعوت شده است.

وی با بیان اینکه این سازمان برای شرکت در کمیته‌ای که برای انتقال آب دریای خزر تشکیل شده است، به عنوان یکی از اعضا دعوت شده است، یادآور شد:  حضور ما برای شرکت در این کمیته به منظور ارائه نظرات است.

شهیدی با اشاره به رویکرد سازمان زمین‌شناسی برای انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی، خاطر نشان کرد: مسیریابی انتقال آب دریای خزر بسیار مهم است؛ چرا که اگر مسیر مناسبی انتخاب نشود، ممکن است خسارت غیر قابل جبرانی به کشور وارد شود.

رییس سازمان زمین‌شناسی، طول این مسیر را از دریای کاسپین تا شمال سمنان دانست.

وی با اشاره به اثرات زیست محیطی اجرای طرح انتقال آب دریای خزر، اظهار کرد: در مجموع در دنیا انتقال آب از حوزه‌ای به حوزه دیگر در دستور کار سازمان‌های مرتبط قرار نمی‌گیرد، ولی با توجه به اینکه در دشت‌های مرکزی کشور با کمبود آب مواجه هستیم، به نظر می‌رسد که این روش می‌تواند کمکی برای تامین آب مورد نیاز در این مناطق باشد.

شهیدی اضافه کرد: ولی توصیه ما این است که اگر قرار است انتقال آبی صورت گیرد،‌این انتقال آب با هدف انتقال آب شرب باشد و این طرح برای تهیه آب مورد نیاز کشاورزی صورت نگیرد.

این محقق حوزه زمین‌شناسی با تاکید بر اینکه رویکرد دنیا در این زمینه مدیریت مصرف آب است، گفت: بر اساس آمارها ۹۰ درصد از آبی که در کشور مصرف می‌شود در حوزه کشاورزی، ۶ درصد در بخش صنعت و ۱۴ درصد در بخش شرب است؛ از این رو اگر بتوانیم تغییرات مناسبی در الگوی مصرف و تغییر الگوی کشاورزی اعمال کنیم، می‌توانیم مقدار زیادی از آبی که مصرف می‌شود را ذخیره‌سازی کنیم.

شهیدی تاکید کرد: بهترین اقدام برای تامین آب مدیریت مصرف منابع آب است و ارائه الگوی مصرف بهینه می‌تواند تاثیرگذارتر باشد.

انتقال آب دریای مازندران به کویر مرکزی و حتی اتصال آن به خلیج‌فارس اولین بار حدود ۲۰ سال پیش مطرح شد و بعد از مدتی به فراموشی دو دهه‌ای سپرده شد، ولی در دولت دهم دوباره این ایده با قدرت بیشتری ظهور یافت و عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۹۱ در ساحل منطقه سواحل استان مازندران آغاز شد، به گونه‌ای که اعلام شد فاز اول مطالعه برای انتقال آب دریای خزر به سمنان انجام شده است.

در کنار همه انتقاداتی که به اجرای این طرح شد، نگرانی‌های زیادی در خصوص جنگل‌های هیرکانی وجود دارد؛ چرا که بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قرار است لوله‌های انتقال آب از میان درختان این جنگل عبور کند که این امر جنگل‌تراشی را در پی دارد.

عناوین برگزیده