تاریخ: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۴۹
بازدید: ۱۸۳
کد خبر: ۱۰۴۷۳۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تذکر به شهردار جای حمایت از طرح

می متالز - یک عضو شورای شهر تهران نسبت به فراخوان طراحی موزه کارخانه سیمان ری به شهرداری تذکر داد.
تذکر به شهردار جای حمایت از طرح

به گزارش می متالز، مدیریت شهری پایتخت اوایل سال گذشته از موافقت هیات دولت برای تغییر کارکرد کارخانه سیمان ری از یک فضای متروک به یک مجموعه فرهنگی و اقتصادی بزرگ برای شهروندان پایتخت خبر داد. موافقتی که به دنبال درخواست پیروز حناچی از معاون اول رئیس‌جمهور در اواخر سال ۹۷به دست آمده بود. حناچی اسفند سال ۹۷، در حاشیه یکی از جلسات هیات دولت که از قرارگرفتن محوطه کارخانه متروک شده سیمان ری در لیست فروش صحبت شده بود از معاون اول رئیس‌جمهوری درخواست کرد تا به جای فروش، محوطه این کارخانه به‌صورت ۹۰ ساله برای اجرای طرح‌های مناسب همچون موزه به شهرداری تهران واگذار شود. پس از گذشت چندماه نیز با این درخواست شهرداری موافقت شد. مطابق با آنچه شهردار تهران اعلام کرده محوطه متروکه کارخانه سیمان ری به‌صورت ۳۰ ساله برای ایجاد یک موزه در اختیار شهرداری تهران قرار گرفته است. کارخانه سیمان شهر ری، سال ۶۳ به‌دلیل ایجاد آلودگی هوا تعطیل و فعالیت آن متوقف شد. از همان زمان طرح تبدیل این کارخانه به یک موزه در حوزه صنعت و فعالیت‌های صنعتی مورد توجه قرار گرفت و حالا بدون آنکه مالکیت آن تغییر کند، حق بهره‌برداری آن به مدیریت شهری پایتخت رسیده است.

پیروز حناچی پیش از تکیه زدن بر کرسی شهرداری تهران نیز با اشاره به تجربه سایر کشورها در حوزه احیای فضاهای تاریخی و قدیمی شهر عنوان کرده بود از این مناطق به‌عنوان مناطق ناامن و فراموش‌شده شهری نام برده می‌شود. مثل کارخانه سیمان ری که حتی می‌توان ادعا کرد که تهران با سیمان همین کارخانه ساخته شده است. الان این کارخانه به شکل متروکه درآمده است. از آنجاکه امکان تخریب چنین سازه‌های عظیمی وجود ندارد، ضمن آنکه هزینه تخریب آن به مراتب بالاتر از ساخت آن است، می‌توان با تغییر کارکرد از فضای بلااستفاده آنها به نفع شهر استفاده کرد.

در دنیا هم پروژه‌های این‌چنینی را یک بازطراحی مجدد با نگاه اقتصاد مبتنی بر فرهنگ می‌کنند. حالا پس از گذشت یک‌سال گویا شهرداری تهران، فراخوان طراحی موزه کارخانه سیمان ری را در یکی از روزنامه‌ها منتشر کرده است. این اقدام با واکنش احمدمسجد‌جامعی عضو شورای شهر تهران مواجه شده است. وی با بیان اینکه کار شهرداری موزه‌داری نیست و اگر می‌خواهیم به این موضوع ورود کنیم، باید نسبتی به شهر و شهروندان داشته باشد، گفت: درخصوص موزه سیمان از زمانی که آقای جهانگیری وزیر صنعت بود، این موضوع مطرح بود و شهرداری و شورا نیز همکاری‌هایی داشتند؛ اما در حال حاضر نه دولت می‌تواند هزینه‌های ایجاد این موزه را بدهد و شهرداری نیز در هزینه‌های خود مانده است، بنابراین نمی‌توان درست به اجرای طرح کمک کرد.

وی تاکید کرد: با توجه به حساسیت‌های موجود برای طراحی این موضوع و مناسب نبودن وضعیت مالی، بهتر است نسبت به این موضوع تامل بیشتری کنیم و اگر قرار است در این رابطه کمک مالی کنیم، به زخم‌های خودمان در شهرداری بزنیم. گاهی کار نکردن بهتر از کار کردن است.

نکته قابل توجه درخصوص تذکر این عضو شورای شهر تهران آن است که اگر فراخوان برای طراحی این موزه و همچنین واگذاری امکان بهره‌برداری آن از طریق بخش خصوصی انجام شود نه‌تنها بار مالی جدیدی برای شهرداری ایجاد نخواهد کرد، بلکه در موقعیتی که فضای اجرای طرح‌های جدید به دلیل تنگنای مالی شهرداری وجود ندارد، می‌تواند یک موقعیت جدید برای ایجاد فضاهای فرهنگی در شهر به وجود آورد.

عناوین برگزیده