تاریخ: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۶:۰۰
بازدید: ۲۰۷
کد خبر: ۱۰۴۷۴۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
نماینده مردم کرمان در مجلس:

نمی‌دانم برای سختی کار کارگران معادن زغال‌سنگ قانون وجود دارد یا نه؟!

می متالز - زاهدی به دومین مطالبه و مشکل اصلی کارگران زغال‌سنگ کرمان اشاره کرد و گفت: «مشکل دوم بحث سختی کار است، بدین معنا که می‌گویند کارگر تونل باید بعد از 15 سال بازنشسته شود. در این مورد من نمی‌دانم آیا قانون برای اینها وجود دارد یا خیر.
نمی‌دانم برای سختی کار کارگران معادن زغال‌سنگ قانون وجود دارد یا نه؟!

به گزارش می متالز، محمدمهدی زاهدی، نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در ارتباط با مساله شرکت زغال‌سنگ کرمان و اعتصاب کارگران گفت: «این کارگران یک‌سری مطالبات کارگری دارند که این مطالبات به سه دسته تقسیم می‌شود. یک بحث این کارگران طبقه‌بندی مشاغل است که آنجا هنوز اجرایی نشده و انتظار دارند هرچه زودتر این اجرایی شود. با مسئولان مربوطه در تهران صحبت کردیم، می‌گویند ما موافق هستیم اما مشکل بر این است که اختلاف‌نظر در نحوه اجرا وجود دارد. که آن هم درخصوص درصد‌هایی است که باید اضافه شود. قرار شده مدیر صندوق بازنشستگی فولاد به کرمان سفر کند!

قرار شد مدیرعامل محترم صندوق بازنشستگی فولاد به کرمان تشریف ببرد که البته قرار بود امروز برود و ظاهرا مشکلی پیش آمده و قرار است فردا برود تا مسائل را بررسی کند! »

از خودش بپرسید!

یک هفته کارگران زحمتکش معادن زغال‌سنگ کرمان دست به اعتراض و اعتصاب زده‌اند و در چادر‌هایی در محوطه شرکت روز و شب می‌گذرانند و یکی از مطالبات‌شان هم این است که شرکت تحت‌نظر صندوق بازنشستگی فولاد باقی بماند و خصوصی نشود، آن‌وقت رئیس صندوق بازنشستگی بعد از یک هفته قصد سفر به کرمان را کرده‌اند که آن هم یکی درمیان عقب می‌افتد! در این‌باره از نماینده مردم کرمان سوال کردیم که او هم گفت: «نمی‌دانم این را از خودش بپرسید!»

من نمی‌دانم برای سختی کار آنها قانون وجود دارد یا نه؟!

زاهدی به دومین مطالبه و مشکل اصلی کارگران زغال‌سنگ کرمان اشاره کرد و گفت: «مشکل دوم بحث سختی کار است، بدین معنا که می‌گویند کارگر تونل باید بعد از 15 سال بازنشسته شود. در این مورد من نمی‌دانم آیا قانون برای اینها وجود دارد یا خیر. اگر قانون نباشد، این در اختیار صندوق یا وزارت کار نیست. این را باید قانون تصویب کند و قرار شد دوستان کار کنند تا ببینند مصوبه‌ای در این خصوص وجود دارد یا خیر. من تا الان نشنیده‌ام مصوبه‌ای وجود داشته باشد. اگر این‌طور باشد، باید قانون تصویب کنیم و در صحن مجلس جزء مشاغل زیان‌آور جدی محسوب شود. یک‌بار باید در تونل بروند و جایی را که کارگران استخراج می‌کنند، نگاه کنند که بسیار نابه‌هنجار است. این کارگران با جان خود بازی می‌کنند. در این زمینه باید به این عزیزان کمک کرد.»

مساله خصوصی‌سازی حل شده است!

با کارگران این کارخانه که حرف می‌زدم، سوای این مطالبات نگران از مساله واگذاری هم بودند. همین امروز هم که با آنها حرف می‌زدم چنین نگرانی‌ای داشتند و مخالف واگذاری شرکت به‌ بخش خصوصی بودند، بااین‌حال زاهدی با اعلام اینکه این نگرانی مرتفع شده است، گفت: «مساله واگذاری تقریبا حل شده است. روز‌های اول فکر می‌کردند این مشکل است ولی الان حل شده است. اعتصاب کارگران درباره واگذاری نیست. این بحثی است که شستا خیلی از مجموعه‌‌های خود را زیرمجموعه بورس برد. اینکه زیرمجموعه بورس برود خوب است تا بتوانند ‌بخشی از سهام خود را در بورس به فروش برسانند ولی مدیریت دست خودشان است، یعنی بیش از 50درصد سهم برای خود صندوق باشد که مدیریت دست خودشان بماند و بتوانند سرمایه‌ای را بیاورند که آن را در تولید وارد کنند، یعنی بهبود کیفیت تولید که مهم‌ترین آن بهبود فناوری است که در آنجا استفاده می‌شود. اینها مرتب با من در تماس هستند، تا این لحظه هیچ‌کسی در این مورد با من صحبت نکرده؛ اعضای شورای این کارگران مرتب با من در تماس است.»

نگرانی کارگران از قرارداد‌های یک‌ساله حرف درستی است

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در تشریح سومین مطالبه اصلی کارگران این معدن خاطرنشان کرد: «بحث دیگر که موضوع سوم است، مساله قرارداد‌هاست. قرارداد‌های این کارگران سالانه بسته می‌شود، درحالی‌که به‎صورت دائمی آنجا کار می‌کنند و این‎طور نیست که یک سال می‌آید و بعد از یک سال دنبال کار خود می‌‌روند و کسی آنها را نمی‌خواهد. این‌چنین نیست. کسی که آنجا می‌آید تا زمان بازنشستگی کار می‌کند. این عزیزان کارگر می‌گویند ما آنجا مرتب کار می‌کنیم، چرا باید سالانه یک قرارداد جدید برای ما باشد که این نگرانی برای ما وجود دارد که ممکن است قرارداد تمدید نشود. این حرف درستی است. این به مسئولان مربوطه در تهران منعکس شده و کار می‌کنند که حتی‌الامکان آنهایی که در اختیار خودشان است، حل کنند و اگر نیاز به قانون باشد، در مجلس بعد بحث قانونی را باید دنبال کنیم.»

عناوین برگزیده