تاریخ: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۱:۴۸
بازدید: ۲۰۱
کد خبر: ۱۰۴۷۸۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مذاکرات گمرکی روسای کل گمرکات ایران و پاکستان برای حل مشکلات مرزی و گمرکی

می متالز - روسای کل گمرکات ایران و پاکستان با هدف حل مشکلات مرزی و تداوم مناسبات تجاری در شرایط کرونایی از طریق ویدئو کنفرانس گفت و گو و مذاکره کردند.
مذاکرات گمرکی روسای کل گمرکات ایران و پاکستان برای حل مشکلات مرزی و گمرکی

به گزارش می متالز، مهدی میر اشرفی رئیس کل گمرک ایران در جریان این مذاکرات گفت: امیدوارم بیماری کرونا به زودی از میان برود و روابط تجاری ما در مرزها از قبل بهتر شود.
وی افزود: مشترکات فرهنگی بسیاری بین ایران و پاکستان وجود دارد و در مناسبات تجاری با همسایگان نیز ایران برای پاکستان اهمیت فوق العاده ای قایل هست.
میر اشرفی ادامه داد: اعتقاد داریم سطح مبادلات بیش از این می تواند افزایش یابد. با وجود بازار بزرگ ایران و پاکستان این ظرفیت وجود دارد که حجم مبادلات به 20 میلیارد دلار افزایش یابد که حجم فعلی از این ظرفیت بسیار پایین تر است و با ارتباط گمرکی خوب می توان سطح مناسبات را افزایش داد.
رئیس کل گمرک ایران گفت: در دوماه گذشته بیش از 500 کامیون در مرز میرجاوه منتظر ورود به پاکستان بودند که
خوشبختانه تعدادی از کامیون ها طی روزهای اخیر با باز شدن مرز به صورت موقت وارد پاکستان شدند اما همچنان مشکلاتی در این خصوص وجود دارد.
میر اشرفی گفت: ما آمادگی داریم با اجرای پروتکل های بهداشتی در مرزها، مرز دو کشور در میرجاوه و تفتان به صورت عادی فغالیت کند و مرز کامل باز شود تا سقف مبادله دوکشور از وضعیت فعلی ارتقا یابد و به روزی 100 کامیون برسد حتی اگر امکان عادی سازی روند ورود و خروج در مرزها وجود نداشته باشد.
رئیس کل گمرک ایران افزود: با توجه به امضای سند پروتکل تبادل اطلاعات گمرکی در فوریه 2020 و همچنین نشست های تخصصی انجام شده در سال گذشته و استخراج برنامه اجرایی نحوه تبادل اطلاعات امید می رود با پیگیری جنابعالی تبادل برخط داده های اظهارنامه گمرکی فراهم گردد.
محمد جاوید غنی رییس کل گمرک پاکستان نیز در جریان این مذاکرات گفت: مشترکات زیادی میان ایران و پاکستان وجود دارد و امید است ارتباطات و همکاری ها بیشتر شود.
وی افزود: به خاطر ویروس کرونا حدود 50 روز است که ترخیص کالا و تجارت درمرزهای گمرکی پاکستان با دیگر کشورها با مشکل مواجه شده است. البته در این خصوص در ستاد ملی پاکستان تصمیم گیری می شود و در حال حاضر در تمامی مرزها با همه کشورها ما تعامل محدودی داریم, به طوریکه با افغانستان نیز در دو مرز موجود هم فقط برخی روزها تبادل کالا است و صف طولانی با افغانستان هم وجود دارد.
وی ادامه داد: الان تعداد محدودی کامیون روزانه از گمرک تفتان عبور می کنند, تصمیم ستاد ملی در دولت پاکستان فعلا این است اما من محتوای مذاکرات امروز را به مقامات بالاتر گزارش می کنم که این تعداد افزایش یابد.
رئیس کل گمرک پاکستان گفت: وقتی ویروس کرونا از بین برود حاضریم گمرک مرزی خود با ایران را 24 ساعته کنیم اما الان می توانیم به صورت محدود فعالیت کنیم و این در خواست شما رابه مراجع بالاتر انتقال خواهم داد و تا براساس تصمیمات جدید عمل کنیم. امروز بعد از ظهر ما جلسه داریم که این موارد را انتقال می دهیم و امید است موافقت شود.
وی افزود: در خصوص تبادل الکترونیکی ما موافق هستیم چون این کار باعث سرعت و سهولت در کار می شود. همچنین باید همکاری ای تیر یا تیر الکترونیک هم بین دو کشور عملیاتی شود و موافقیم مدیران گمرکات مرزی برای همکاری بیشتر و تبادل اطلاعات به صورت مستمر جلساتی داشته باشند.

عناوین برگزیده