تاریخ: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۱۶
بازدید: ۲۷۰
کد خبر: ۱۰۴۹۷۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

بازگشت پالایشگاه‌ها با افزایش دلار نیمایی

می متالز - اگر شرایط افزایش قیمت نفت ادامه یابد و از سوی دیگر دلار در جایگاه فعلی خود باقی بماند، شاهد برگشت در سال ۹۹ خواهیم بود.
بازگشت پالایشگاه‌ها با افزایش دلار نیمایی

به گزارش می متالز، حمید اعرابی کارشناس بازار سرمایه گفت: در وضعیتی که قیمت نفت نصف شده، پالایشگاهی‌ها نسبت به گرفتن ذخایر اقدام کردند. 


وی ادامه داد: میزان ذخایر پالایشگاه‌ها معروف بورسی شامل پالایشگاه تهران مبلغ ۱۳۷۰ میلیارد تومان، پالایشگاه نفت اصفهان (شپنا) مبلغ ۲۱۰۰ میلیارد تومان و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) مبلغ ۳۳۰۰ میلیارد تومان عنوان شده است.

این کارشناس بازارسرمایه به افزایش قیمت نفت اشاره داشت و اظهار کرد: با افزایش دلار نیمایی (۱۶هزار تومان) می‌توان گفت ذخایر در سال ۹۹ قابلیت بازگشت را دارد. 

وی افزود: اگر شرایط افزایش قیمت نفت ادامه یابد و از سوی دیگر دلار در جایگاه فعلی خود باقی بماند، شاهد برگشت در سال ۹۹ خواهیم بود. 

اعرابی در خصوص تاثیر کرونا گفت: به طور کلی پالایشگاه‌ها متاثر از این بیماری وضعیت خوبی ندارند اما؛ این بیماری یک استثنا محسوب شده و در تحلیل‌ها نباید شرایط استثنا در نظر گرفته شود. 

وی تولید و صادرات پالایشگاه‌ها را بدون مشکل عنوان و اظهار کرد: در حال حاضر کسب‌و‌کار‌های دنیا و قیمت‌های جهانی در وضعیت بهبود قرار گرفته اند.

در ابتدای شیوع بیماری کرونا و کاهش شدید قیمت نفت، کارشناسان معتقد بودند که این مسائل تاثیر خود را بر حوزه پتروشیمی و پالایشگاهی در دراز مدت خواهد گذاشت، اعرابی وضعیت کنونی را حاصل از این تاثیرات دانست و گفت: در مقطع  ۲۹/ ۱۲ هر سال که سال مالی صنعت پالایشگاه و بقیه پتروشیمی هاست، براساس آخرین نرخ شرکت‌ها باید" کاهش ذخیره" دریافت کنند.
این کاهش ذخیره براساس همان اعداد گرفته شده و بالاخره تاثیرات خود را گذاشته، حال اگر قیمت نفت افزایش یابد، ذخایر برگشت خورده و شرایط بهتر می‌شود که خود پتانسیلی در بازار محسوب می‌شود.
عناوین برگزیده