تاریخ: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۱۲
بازدید: ۲۳۷
کد خبر: ۱۰۵۱۳۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
استاندار:

بزرگترین معدن مس کشور در سیستان و بلوچستان رونمایی می‌شود

می متالز - استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با حمایت و توجه مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت و مطالعاتی که انجام شده امیدواریم؛ فرصت و ظرفیت معدنی استان امسال به منصه ظهور برسد و بر این اساس بزرگترین معدن مس کشور در نیمه اول سال جاری در استان رونمایی می‌شود که در توسعه استان نقش آفرین خواهد بود.
بزرگترین معدن مس کشور در سیستان و بلوچستان رونمایی می‌شود

به گزارش می متالز، احمدعلی موهبتی در حاشیه دیدار با وزیر صمت با اشاره به مزیت‌ها و ظرفیت های استان گفت: دولت یازدهم و دوازدهم توجه ویژه‌ای به سواحل مکران که مقام معظم رهبری از آن به عنوان گنج پنهان یاد می‌کنند، داشته و افزایش ظرفیت بندر به عنوان موتور محرکه این گنج پنهان از جمله آن است.

وی خاطرنشان کرد: افزایش ظرفیت بندر از سال ۹۶ اجرایی شد اما عملا در حوزه ترانزیت کالا که مهم ترین مزیت استان در سند آمایش بود، تاثیرگذاری نداشت.

وی به توجه و نقش حمایتی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در توسعه حمل و نقل و ترانزیت کالا از بندر چابهار در زمان تصدی پست قائم مقام وزیر در بخش بازرگانی اشاره کرد و افزود: پس از برگزاری جلساتی، آقای مدرس خیابانی در سفری که به چابهار داشت مقرر شد؛ برای تحرک بخشی به ترانزیت کالا در بندر چابهار بحث تجارت و ترانزیت کالا با جدیت دنبال شود که این اقدامات موجب شد در حال حاضر روزانه بین ۴ تا ۶ کشتی در بندر چابهار پهلوگیری کند و روند بسیار خوبی در فعالیت بندر چابهار ایجاد و بخش حمل و نقل بندر فعال شود.

استاندار سیستان و بلوچستان بیان داشت: سایر ظرفیت‌های استان نیز در دستور کار قرار داشته و استان در بحث واردات دام از محل بازارچه‌های مرزی و مجموعه فرصت هایی که در استان وجود داشت، در بخش کشتارگاه‌ها بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه کشتار، صنایع بسته بندی و دامداری انجام شد و این مزیت، نقطه قوتی برای استان شد که در سال ۹۷ و ۹۸ نقش اثرگذاری در تنظیم بازار و تامین گوشت قرمز کشور داشت.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه سازمان های مهمی در کشور به حمایت از حوزه دامپروری ورود کرده‌اند و همچنین بارندگیهایی که در استان داشتیم، بستر فراهم شده به طوری که در سال جاری می‌توانیم در تامین گوشت قرمز کشور اثرگذارتر باشیم.

رئیس شورای هماهنگی مبادلات مرزی استان گفت: با توجه به مرغوبیت برنج وارداتی از کشور پاکستان و از طرفی صادرات محصولاتی نظیر کاشی و سیمان به آن کشور، توافق شد؛ تعرفه واردات برنج خام با اعمال درصدی تخفیف، تغییراتی داشته باشد.

 وی همچنین کارخانه‌ بافت بلوچ ایرانشهر را یکی دیگر از مزیت های استان عنوان کرد و افزود: پس از تاکید مقام معظم رهبری و با مجموعه اقدامات و پیگیری‌های صورت گرفته؛ بخش ریسندگی این کارخانه آماده بهره برداری می باشد که در حال حاضر به دلیل شیوع بیماری کرونا با تأخیر مواجه شده است و امیدواریم بخش بافندگی نیز امسال راه اندازی شود.

استاندار سیستان و بلوچستان به کارخانه لاستیک سیستان اشاره کرد و افزود: با توجه به تصویب منطقه آزاد سیستان این کارخانه و کارخانه‌های دیگر موجود در استان تحرک بخشی اثرگذاری در توسعه استان خواهد داشت که البته نیازمند حمایت و توجه بیشتر است.

موهبتی در پایان با بیان اینکه کارخانه کاشی نیز از ظرفیت‌های دیگر استان است و این محصول بازار خوبی در کشورهای همسایه دارد، به سایر مزیت های استان در بحث تجارت، ترانزیت، صنعت و معدن و صنایع فرآوری و تولیدات محصولات کشاورزی گرمسیری و استوایی اشاره کرد و افزود: وقتی نوع نگاه مسوولان کشوری و دستگاههای متولی هر بخش به این ظرفیت‌ها کمک کننده و حمایتی باشد، سیستان و بلوچستان می‌تواند در شرایط تحریم در بهبود و تغییر اوضاع اقتصادی کشور بسیار نقش‌آفرین باشد.

عناوین برگزیده