خبر
قراضه و بازیافت  
اسقاط خودرو دیگر صرفه اقتصادی ندارد؛

عمر نوح قراضه‌های آهن در ایران

می متالز - یکی از راه‌های حفظ محیط زیست در صنعت فولاد، گسترش صنعت بازیافت و مدیریت آن است. برخی کارشناسان معتقد هستند که تا ۵۰ سال آینده در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته کل مواد اولیه صنایع تولیدی از محل بازیافت کالاهای مصرفی تهیه و تامین می‌شوند. در کشور ژاپن هر 5 سال یک بار و در کشورهای اروپایی هر 6 سال یک بار خودروهای تولیدی بازیافت می‌شوند و مواد آن دوباره به چرخه تولید بازمی‌گردد، این در حالی است که عمر خودرو در ایران به بالای ۲۰ سال نیز می‌رسد.

به گزارش می متالز، بازیافت خودرو می‌تواند می‌تواند مواد اولیه صنعت فولاد را تامین کند، این در حالی است که اسقاط خودرو در ایران با روند بسیار کندی انجام می‌گیرد و مراکز اسقاط خودرو نیز این روزها رو به ورشکستگی نهاده‌اند.

در این‌باره محمد آشناگر مدیر عامل یک شرکت اسقاط خودور و همچنین مدیر سایت ایران ضایعات عنوان کرد:‌ اسقاط خودرو به دلیل عدم واردات خودرو و بسته شدن مرز برای واردات خودرو به نحوی تعطیل شده است، از آنجا که اسقاط خودرو به واردات آن بستگی دارد و در قبال هر خودرویی که وارد می‌شود باید یک اسقاط خودرو انجام بگیرد، در صورت نبود واردات اسقاط هم انجام نمی‌گیرد.

آشناگر در ادامه عنوان کرد: از زمانی که واردات خوابیده است، اسقاط خودرو خوابیده است، زیرا وقتی کسی نتواند گواهی اسقاطش را بفروشد، دیگر این گواهی برایش صرفه اقتصادی نخواهد داشت. از این رو بیشتر مراکز اسقاط در ایران و تهران خوابیده است و به نوعی این مراکز ورشکسته شده‌اند. این در حالی بود که سال‌های 91 و 92 مراکز اسقاط خودرو رونق داشتند اما با سیاست‌های عدم ورادات رفته رفته این صنعت آسیب دید.

وی در پاسخ به این پرسش که هم‌اکنون خوردروهای فرسوده را چیکار می‌کنند، عنوان کرد: هم‌اکنون ممکن است که روی یک خودروی فرسوده بین ۲ تا ۳ میلیون تومان قیمت‌گذاری انجام بگیرد، در حالی اگر لاشه آن به عنوان آهن قراضه به صورت کیلویی به فروش برسد، ممکن است که با قیمت بالاتری خرید و فروش شود.   

آشناگر همچنین یادآور شد: از سوی دیگر هیچ طرح جایگزینی برای اسقاط خودرو نیز نداریم. برای ماشین‌های شخصی نیز هیچ طرحی جایگزینی مطرح نیست. البته تا سه چهار پیش طرح جایگزین مطرح بود اما هم‌اکنون چنین طرحی وجود ندارد.

نظرات:

نظر خود را اینجا بنویسید:

   
   
   
 

حمایت دانش‌بنیان‌ها از صنعت فولاد

می متالز - سیستم‌های انرژی شیمیایی کوره‌های قوس الکتریکی، توسط محققان شرکت «پولاد تجهیز ایرسا» بومی‌سازی شد. این فناوری که در صنعت فولاد ایران بسیار پرکاربرد است با کارآیی بالا و طول عمر بیشتر جایگزین نمونه خارجی آن شده است.
 نمایندۀ مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی:

مجلس یازدهم برای رفع موانع و مشکلات تولیدکنندگان داخلی تلاش خواهد کرد

می متالز - در آستانۀ آغاز به کار یازدهمین دورۀ مجلس شورای اسلامی، مهدی طغیانی نمایندۀ مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، ضمن بازدید از خطوط تولید فولاد مبارکه و دیدار با مدیرعامل و معاونان این شرکت، بر اهمیت رفع موانع و مشکلات تولیدکنندگان داخلی تأکید کرد.
 دستاوردهای فرآیند بومی‌سازی در فولاد مبارکه؛

ساخت بیش از 100 هزار قطعه و تجهیز صنعت فولاد در داخل کشور

می متالز - با همکاری فولاد مبارکه و شرکت‌های دانش‌بنیان و سازندگان و تولیدکنندگان داخلی، از ابتدای سال 1381 تاکنون بیش از 100 هزار قطعه و تجهیز در داخل کشور بومی‌سازی شده است. نتیجۀ این فرآیند علاوه‌بر تأمین به‌موقع و پایدار و کیفی تجهیزات مورد نیاز این صنعت، صرفه‌جویی اقتصادی به میزان حدود 6 هزار و 304 میلیارد تومان بوده است.
 

گلوگاه‌های ظرفیتی و زیرساختی، اولویت نخست طرح‌های توسعه

می متالز - مهران خرم نیا معاون برنامه ریزی و توسعه: در عصر امروز صنعت فولاد در بسیاری از کشورها، به عنوان یک موتور محرک توسعه اقتصادی برشمرده می‌شود و با ایجاد اشتغال فراوان و فراهم‌آوردن بستر مناسبی برای توسعه صادرات از جایگاه مهمی در تولید ناخالص داخلی دنیا برخوردار است.
 

کرونا و سایه تردید بر صنعت فولاد

می متالز - آمارهای منتشر شده از سوی انجمن جهانی فولاد و تداوم وضعیت بوجود آمده در نتیجه کرونا موجب به وجود آمدن جوی از تردید در خصوص آینده صنعت فولاد در جهان شده است.
 

صنعت فولاد در چه صورتی از بحران خارج می شود

می متالز - موسسه های BHP و Rio در تحقیقی شرایط خروج صنعت فولاد جهان از وضعیت بحرانی کنونی را اعلام کردند.
آخرین رویدادها
انتشارات
 معادن و فلزات

ماین اند بیزینس تودی

 قراضه و بازیافت

آهنگان

همکاران ما